FrodeS Posted September 11, 2010 Posted September 11, 2010 http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10045021 Hurra! Quote
vegardxf Posted September 11, 2010 Posted September 11, 2010 er vel billigere dette enn og øke veistandarden i landet. breiere veier og bedre asfalt tror jeg kan redde maaange flere liv enn å bare sette ned fartsgrensene, jeg vil hvertfall irritere meg om de skal sette ned fartsgrensene her omkring enda mer... Quote
Olav Posted September 11, 2010 Posted September 11, 2010 Mange av ulykkene skjer fordi noen vil kjøre fortere enn de andre og tar sjansen på en forbikjøring. De alvorligste skjer fordi noen totalt neglisjerer fartsgrensene og kjører helt over evne. Da spiller det liten rolle om det står 70 eller 80 på skiltet. Når jeg tok førerkortet for over 30 år siden og kjørte rundt i det som nå forlengst er veteranbiler var fartsgrensen på vanlig landevei 80 kmt. Nå har en vanlig familiebil kjøreegenskaper (og sikkerhetsutstyr) som vi bare kunne drømme om den gangen. Veiene er også utbedret, men fartsgrensen er i beste fall fortsatt 80. Vi tøyde grensene den gangen også, så da er det ikke rart det gjøres i dag. Jeg er uansett enig med NAF i uttalelsen i siste avsnitt. En opprydding og forenkling av fartsgrensene vil forenkle trafikkbildet og gjøre at folk respekterte fartsgrensene i større grad. På en veistrekning jeg kjører svært ofte er det endret fartsgrense 7 eller 8 ganger på ca 4 km. Alle varianter med 50, 60, 70 og 80. En sjåfør med respekt for fartsgrensene vil da ha større fokus på å sjekke farten sin enn å lese trafikkbildet. 50 og 70 -sonene kune gjerne vært fjernet. Det spiller liten rolle om du kjører 60 eller 70 i en moderne bil i dag. Stopplengden øker ikke nevneverdig uansett. Det som er farlig er en sjåfør som er mer opptatt av speedometeret (eller andre "uvesentlige" ting) enn å følge med på hva som skjer i trafikken rundt seg. Quote
E220 Posted September 11, 2010 Posted September 11, 2010 Vil bare minne om at i danmark settter de opp fartsgrensen på en rekke landeveie fra 80 til 90 nu. så hip hura for norge Quote
Recommended Posts