Guest Yankee Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 Heisann godtfolk! Joachim her! Første gang jeg er innom denne siden og lurte på om det finnes mulighet for å sjekke om min bestefar's gamle MB lever enda. Siden jeg er helt grønn på Mercedes sine utgaver (vet faktisk ikke forskjellen på S og E-Klasse) så vet jeg ikke hvilken bil det er snakk om, har igrunn bare regnr å gå etter. Regnr til bilen er: BN 66822 og på bildet jeg holder i hånda mi ser bilen mørk blå ut. Håper på positivt svar (eller bare svar generelt) da jeg hadde mange fine bilturer i baksetet fra da jeg var liten. Kommer til og stikke innom igjene om noen dager for og sjekke evt. respons. Jeg er ute etter mest mest mulig info om denne bilen. (Er ikke snakk om noe lureri jeg lover!) Mvh Joachim! Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 MODELLEINFO Merke: MERCEDES Modell: 190 (201) Typ: E 2.0 Kat Registreringsår: 1986-1993 TYPEINFO Karosserikode: 201 Motorkode: M102.962 Motoreffekt: 87 RegNr: BN66822 KJØRETØYDATA Kjøretøy: MERCEDES-BENZ 190 E Understellsnummer: WDB2010241F757595 Typegodkjenningsnummer: Årsmodell: 1990 Førstegangsreg.: 0 Førstegangsreg. i Norge: 19931014 Avregistreringsdato: 0 Importert: J Fra Understellsnummer: Karosseritype: Kjøretøygruppe: PB Farge: BLÅ Siste PKK: 20080212 Neste PKK: 20100228 MOTORDATA Drivstoff: Bensin Motorkode: Slagvolum: 1996 Effekt: 0 Enhet: Saknas CO2 utslipp: 0 dB: 1/min: KRAFTOVERFØRING Fremdrift: Antall aksler: 2 Antall aksler med drift: 1 Girkasse: MÅL OG VEKTER Egenvekt: 1170 Totalvekt: 1670 Maks aksellast foran: 790 Maks aksellast bak: 880 Lengde: 444 Bredde: 169 Sporvide foran: 0 Sporvide bak: 0 DEKKDIMENSJONER Dekk foran: 185/65 R 15 Hastighetsindeks foran: H Lastindeks foran: 87 Dekk bak: 185/65 R 15 Hastighetsindeks bak: Lastindeks bak: 87 FELGDIMENSJONER Felg foran: Felg bak: Innpress foran: 0 Innpress bak: 0 TILHENGER- OG TAKLAST Tilhengervekt m/ brems: 1170 Tilhengervekt u/ brems: 670 Vogntogvekt: 0 Lengde til kule: 0 Maks støttelast: 0 Maks taklast: 0 Quote
FrodeS Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 Heisann godtfolk! Joachim her! Første gang jeg er innom denne siden og lurte på om det finnes mulighet for å sjekke om min bestefar's gamle MB lever enda. Siden jeg er helt grønn på Mercedes sine utgaver (vet faktisk ikke forskjellen på S og E-Klasse) så vet jeg ikke hvilken bil det er snakk om, har igrunn bare regnr å gå etter. Regnr til bilen er: BN 66822 og på bildet jeg holder i hånda mi ser bilen mørk blå ut. Håper på positivt svar (eller bare svar generelt) da jeg hadde mange fine bilturer i baksetet fra da jeg var liten. Kommer til og stikke innom igjene om noen dager for og sjekke evt. respons. Jeg er ute etter mest mest mulig info om denne bilen. (Er ikke snakk om noe lureri jeg lover!) Mvh Joachim! Hei. Ved å slå opp nummeret hos www.mekonomen.no , så får vi at det er snakk om en W201, best kjent som "190". 1990-modell. Dette var baby benzen, den minste mercedesen de laget på den tida. Forgjengeren til c-klasse som kom i 1993. Ved å søke på kontrollfrist for eu-kontroll hos www.vegvesen kommer det også opp at det er en 190, 1990-modell. Den ble sist eu-godkjent den 16 februar i år, så du kan nok gå utfra at den lever. edit : det ser ut som forrige og neste EU ikke er helt oppdatert hos mekonomen Hvis du vil spore den opp, så kan du ringe biltilsynet og få navn og adresse på eier. Quote
gunsen Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 Hvis du vil spore den opp, så kan du ringe biltilsynet og få navn og adresse på eier. Eller enda enklere sende regnr til 2282 Quote
Guest Yankee Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 Tusen takk for raskt svar, tror jeg må stikke innom biltilsynet en av dagene å spør om navn og adresse til nåværende eier så er det bare å holde utkikk etter div. salgs annonser som involverer en 1990 Mercedes 190. Er dette forresten en god "begynner" Merce? Hvordan vil en 190 oppføre seg på glatta hvis man ikke vil leke? Har tidligere bare kjørt en litt nyere MB og det var en heller sløv 1995 180 automat sedan, makan til treig bil har jeg aldri kjørt. (Mener for all del ikke å fornærme dere her som har slik bil!) Quote
FrodeS Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 Tusen takk for raskt svar, tror jeg må stikke innom biltilsynet en av dagene å spør om navn og adresse til nåværende eier så er det bare å holde utkikk etter div. salgs annonser som involverer en 1990 Mercedes 190. Er dette forresten en god "begynner" Merce? Hvordan vil en 190 oppføre seg på glatta hvis man ikke vil leke? Har tidligere bare kjørt en litt nyere MB og det var en heller sløv 1995 180 automat sedan, makan til treig bil har jeg aldri kjørt. (Mener for all del ikke å fornærme dere her som har slik bil!) Jeg har også kjørt C180, og skjønner deg godt. Den fungerer greit når du kommer litt opp i fart, men føles fantastisk død fra start. En 190E er heller ingen racerbil, men det er ikke så tunge bilen, og det er tross alt godt over 100 hk, så direkte treg er den ikke heller. Den lurer deg nok litt hvis den har automat, det føles sløvt fra start. På treffet som var på Vålerbanen nylig så kjørte de fortere med original 190E 2,0 enn hva jeg fikk til med en 300E (3,0liter 6-syl 188hk 5-trinn manuell), riktignok med dårlige dekk og ganske klønete sjåfører. 190n har motoren foran og drift bak, så den har ikke de beste forutsetninger på glatta, men med gode dekk og litt fornuftig kjøring kommer man stort sett fram der man vil. Den har ingen antispinn eller noe sånt, så hvis du trår på ordentlig vil bakenden komme ut. Da gjelder det å ratte fort, så går det helt fint. Personlig liker jeg det bedre enn når fronten går rett fram i stedet (=forhjulstrekk). 1990-modellen tror jeg hadde ABS, noe jeg ser på som en stor fordel. 190 er en helt kurrant bil. Deler er relativt rimelig, den er enkel å skru på, men den er en "ordentlig" bil med gjennomtenkte løsninger og god sikkerhet for alderen. En perfekt førstebil. Som en liten kuriositet : I land uten sære avgifter så kostet en 190E like mye som TO "tilsvarende" bmw da de var nye. Quote
Guest Yankee Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 Prøv heller en 123 Hva er en 123? Husker der sto en Merce coupe bak jobben min lenge med "300CE" bakpå, men den så relativt håpløs ut.. Og bare så det er sagt FrodeS så har jeg til nå hatt 14 biler iløpet av 5 år så evt MB hadde nok heller blitt bil nr 15 Quote
FrodeS Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 Prøv heller en 123 Hva er en 123? Husker der sto en Merce coupe bak jobben min lenge med "300CE" bakpå, men den så relativt håpløs ut.. Og bare så det er sagt FrodeS så har jeg til nå hatt 14 biler iløpet av 5 år så evt MB hadde nok heller blitt bil nr 15 "begynnermerce" sto det, ja.. sånn kan det gå 300CE var nok en 124-bil. Det er karosserikoden på dem. De ble produsert fra 1985 - 1996 omtrent. 123 er generasjonen før dette. 201 (som kalles 190) var noe veldig nytt da den kom i 1983 (tror jeg) da den innførte et helt nytt, og ganske firkantet design. Titt litt under brukernes biler her på forumet. Syver sine er 123-biler. Min er en 124. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 Og min kommentar var egentlig litt intern for klubbmassen som til stadig slites gjennom min intense 123 entusiasme Det var ikke ment som at 123 var noe bedre, (eller jo det var jo det), men en liten spøk Quote
Guest Yankee Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 Må innrømme at det frister mer og mer med Merce etter å ha sett på Wheeler Dealers fikse opp en 2.3 16v MB på youtube Hvordan vil en eldre (les: 80-talls) E/S-Klasse være i forhold til 190'n? Quote
FrodeS Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 Må innrømme at det frister mer og mer med Merce etter å ha sett på Wheeler Dealers fikse opp en 2.3 16v MB på youtube Hvordan vil en eldre (les: 80-talls) E/S-Klasse være i forhold til 190'n? Den 2,3-16 de "fikset" er en sånn 190 som bestefaren din hadde, bare i litt oppjazzet versjon. Klassene kom strengt tatt først i 1994, men forgjengeren til E-klasse, 124 er litt større, litt tyngre, litt mindre sportslig, litt mer komfortabel, mens s-klassen er enda større, enda tyngre, finnes ikke sportslig osv. Av eldre mercer er det utrolig mye fint å finne for en liten neve penger. Dessverre er det etterhvert mye dårlig å finne også. Mye biler som har fått dårlig stell og eierene tror det er gull de selger. Quote
Guest Yankee Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 Takk for oppklaring, tror jeg dropper E og S-klasse inntil videre og heller går for en 190 når jeg finner den rette (har ikke hastverk) Hvordan er forbruket på en 190 2.0? Hva er og anbefale av automat og manuell? Har helt sikkert flere spørsmål med tiden og stiller dem når jeg kommer på dem. Ser ut til at jeg kommer til og registrere meg på forumet og siden jeg har fått et meget positivt inntrykk allrede Quote
Guest sjallabais Posted September 11, 2010 Posted September 11, 2010 Heisann godtfolk! Hei Om du vil lære litt om "nyere" Mercedes modeller så er det en fin fin oversikt på mercefreaken*dot*com Quote
Guest sjallabais Posted September 11, 2010 Posted September 11, 2010 Takk for oppklaring, tror jeg dropper E og S-klasse inntil videre og heller går for en 190 når jeg finner den rette (har ikke hastverk) Hvordan er forbruket på en 190 2.0? Hva er og anbefale av automat og manuell? Har helt sikkert flere spørsmål med tiden og stiller dem når jeg kommer på dem. Ser ut til at jeg kommer til og registrere meg på forumet og siden jeg har fått et meget positivt inntrykk allrede En 190E er en grei første Mercedes som Frode har skrevet over. Blandet forbruk på en vanlig 2liter ligger på mellom 0.8-1.1 avhenging på hvor tunge sko du har. Automat/manuell er jo smak og behag, personlig kommer jeg aldri til å kjøpe en bil (Mercedes eller ikke) med manuell gir igjen. Quote
Guest Yankee Posted September 11, 2010 Posted September 11, 2010 Etter å ha studert diverse salgs annonser (bare for og se) så har jeg kommet fram til at det mest sannsynlig blir en C180 aller helst i Avantgarde eller Elegance (men hva betyr de ordene?) på meg innen et år eller to, må bare betale ned lånet jeg har på min 97 Renault Megane nå (skal og beholde den bilen etter at Mercedes er handlet inn, greit med bil som er billig i drift og forsikring) Tusen takk for meget informative svar her, det er folk som dere som gjør det kjekt å lære nye ting! Quote
Recommended Posts