Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo. Etter lang tids kamp for å frigjøre plassen i garasjen som 64 Eldorado-cabben legger beslag på i dag, fikk jeg antydning til respons i dag. En bekjent som har litt mer SL 107 enn han trenger - nærmere bestemt to stykker - nevnte at han kanskje kunne tenke seg å ta Cadillacen i bytte på en av dem. Hvilken av dem var i utgangspunktet ikke så farlig for ham.

Vi snakket ikke pris i det hele tatt, men skal snakke mer siden. Jeg er i utgangspunktet ikke ute etter 107 (men sikler fælt på 129), men er i dag i den situasjonen at jeg trenger plassen i garasjen over vinteren, og er åpen for å bytte i alt som med litt hell kan selges til våren.

Den "gamle" er en 1972-modell, en 350, hvit med beige skinn. Solgt ny i Cannes under filmfestivalen til den amerikanske skuespilleren George Hamilton som tok den med seg hjem til California etterpå. Usikkert om den har euro-spesifikasjoner eller om den rett og slett kom til USA før de nye kravene til støtfangere kom i 1973 (og om den har USA-lys husker jeg ikke i farten). Importert til Norge for noen år siden, og skal være i bra stand.

Den "nye" er en tidlig 80-taller, en 280, mørkblå metallic med beige skinn. Eurospekk-bil, bruktimportert den også, tror jeg, men antagelig for mange år siden, og også i meget bra stand.

Er det korrekt som jeg tror, at de tidlige V8-bilene nå begynner å bli så mange at 280-en kanskje er et lurere kjøp? Filmstjerne-historikken har jeg liten tro på at vil heve verdien på 350-en mye, selv om jeg personlig har både Columbo-serien og Gudfaren-trilogien på DVD, der han dukket opp noen ganger, og også husker ham godt som ufyselig karakter fra mange avsnitt i "Dynastiet" på TV.

Skjedde det ting under skallet på 107-serien underveis som gjør at en åttitaller er en mer moderne bil enn en 70-taller, selv om de virker temmelig like for en novise som meg? Og hva bør de normalt ligge på i pris?

MVH Tore

Posted

Ja, handelen går Tore. Her har jeg solgt 2 biler siste 24 timer, og nå kommer det jammen en og vil kjøpe den tredje i morgen. Så kanskje jeg skal satse på en SL  :D

Jeg tror jeg ville satset på 280'n hadde jeg vært deg. Om det ikke var så mye endringer underveis så er den likevel 10 år nyere. Sikkert andre her som har mere peil på 107. Men vil tro 280'n er en vel så bra motor som 350

Posted

Alle 107-biler har små støtfangere frem til og med 1973. Personlig synes jeg USA-utgaven av biler før 74 er penere, da de er utstyrt med ekstra horn på støtfangerne foran og bak. Hvis jeg ikke husker helt feil, ble aldri 350SL solgt i USA, med 3,5 liters motor vel å merke. De første årgangene ble solgt som 350SL 4,5. Så hvis det er en 3,5 liter er det nok europeisk utgave.  Sekser er ikke det samme som åtter, men det trenger jeg nok ikke fortelle en AmCarmann  :lol: Disse V8-erne er kjent for å være skuddsikre motorer, min far hadde en som hadde gått nærmere 500 000 km, og den var sprek som bare det. Kjenner derimot lite til sekserne.