gunsen Posted September 8, 2010 Posted September 8, 2010 Begynner vel snart å gå litt langt ,på tide vi får puste litt også. Broderen er byggmester og han syns det begynner å bli vel drøyt, han (og jeg) er overbevist at med så potte tette hus IKKE er bra for helsa, dvs allergi og astmaplager . I tillegg kommer dette til øke prisen på husbygging betraktelig . http://www.dinside.no/850653/alle-maa-bygge-passivhus Quote
Olav Posted September 8, 2010 Posted September 8, 2010 Huset vi har under oppføring nå blir bygd etter reglene som kom ved siste årsskifte. Det medfører at huset blir potte tett utenom luften som går via ventilasjonsanlegget. En vindtett duk legges som vindsperre utenpå reisverket. Alle gjennomføringer, f eks til ringeklokke eller utvendig belysning må tettes igjen. En ettermontering av f. eks parabolanlegg vil dermed bli nærmest umulig. Men det er fortsatt mulig å ha vinduer og dører som kan åpnes. Til og med loftet blir nå tett. Før var det viktig å ha lufting over tak, nå er det plutselig blitt fy-fy. Resultatet blir at vi ikke kan ha loftsluke og benytte loftet til lagerplass. Det blir heller ikke mulig å komme inn for å sjekke evt. fuktskader. Med tildels store temperaturforskjeller som vi har her over et døgn, sammen med høy luftfuktighet er jeg redd dette vil slå uheldig ut. En utfordring også for håndverkerne. Det er føste huset de setter opp etter disse kravene kom, og de møter stadig på utfordringer som må løses. At det blir dyrere å bygge er det ingen tvil om. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted September 8, 2010 Posted September 8, 2010 Neste år, så er det blandt annet påbudt med ventilasjon i nybygg/hus. Det er ikke dumt å velge dette alternativet nå heller. Hva skal man gjøre da? Bygge ett trekkfult hus som på 50 tallet? Uten fuktsperre og uten acryl i alle hjørner når listene er påmontert? Quote
FrodeS Posted September 8, 2010 Posted September 8, 2010 Begynner vel snart å gå litt langt ,på tide vi får puste litt også. Broderen er byggmester og han syns det begynner å bli vel drøyt, han (og jeg) er overbevist at med så potte tette hus IKKE er bra for helsa, dvs allergi og astmaplager . I tillegg kommer dette til øke prisen på husbygging betraktelig . http://www.dinside.no/850653/alle-maa-bygge-passivhus Jeg syns disse kravene er bare tull. Det som skjer, er at folk bygger så godt isolerte hus at det ikke er "noe poeng" med strømsparende oppvarming. Derved er man like langt, bortsett fra at det koster vesentlig mer å bygge huset. Det er flott at man skal spare energi, men det begynner å gå litt langt nå. Selv bor jeg i et gammelt hus fra 1956, men det er noe etterisolert og vi fyrer i stor grad med ved. Resultatet er at vi bruker rundt 11.000 kwh årlig, ca. 40% strøm i forhold til gjennomsnittet. Jeg prosjekterer vedovn med vannkappe og solfanger for tida, og når det er på plass bør vi være nede på 5-7000 kwh årlig. Særlig solfangere kan redusere behovet for strøm ganske vesentlig. Tett hus syns jeg i utgangspunktet er helt greit. Isolasjonen har godt av at det ikke trenger fuktig inneluft ut i den, og vi har alle godt av at det ikke trekker kaldt. Astsma og allergier er ikke noe problem, da man har ventilasjonsanlegg til å ta seg av utluftingen. Det vil normalt sett være mye bedre inneklima i et moderne, tett hus med ventilasjonsanlegg enn i et gammelt hus med "naturlig" ventilasjon der man er avhengig av at det blåser for å få luftet ut. Vinterstid pleier de fleste, meg selv inkludert, å tette mest mulig lufting for å ikke sløse med varmen. DET gir allergier og dårlig inneklima. Quote
Tor Olav Posted September 8, 2010 Posted September 8, 2010 Tett hus syns jeg i utgangspunktet er helt greit. Isolasjonen har godt av at det ikke trenger fuktig inneluft ut i den, og vi har alle godt av at det ikke trekker kaldt. Astsma og allergier er ikke noe problem, da man har ventilasjonsanlegg til å ta seg av utluftingen. Det vil normalt sett være mye bedre inneklima i et moderne, tett hus med ventilasjonsanlegg enn i et gammelt hus med "naturlig" ventilasjon der man er avhengig av at det blåser for å få luftet ut. Vinterstid pleier de fleste, meg selv inkludert, å tette mest mulig lufting for å ikke sløse med varmen. DET gir allergier og dårlig inneklima. men du har ikkje tenkt på att det kanskje blir slurva fælt med rengjøring og vedlikehold av ventilasjonsanlegga!? som da igjen vil bli bakteriebomber! så att vi kan forvente oss ein stor stigning på akkurat det med sjukdomsutbrudd og den slags, det trur eg att vi kan se klart for oss. for det er bare bra att huset puster "sjølv". det kan da på ingen måte væra bra og ha hus som er så tette som det vi kommer til å se framover. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted September 8, 2010 Posted September 8, 2010 Om man bytter filteret en gang pr år, vil ikke det holde? Det finnes jo firmaer som renser disse røra også.. Quote
FrodeS Posted September 8, 2010 Posted September 8, 2010 Tett hus syns jeg i utgangspunktet er helt greit. Isolasjonen har godt av at det ikke trenger fuktig inneluft ut i den, og vi har alle godt av at det ikke trekker kaldt. Astsma og allergier er ikke noe problem, da man har ventilasjonsanlegg til å ta seg av utluftingen. Det vil normalt sett være mye bedre inneklima i et moderne, tett hus med ventilasjonsanlegg enn i et gammelt hus med "naturlig" ventilasjon der man er avhengig av at det blåser for å få luftet ut. Vinterstid pleier de fleste, meg selv inkludert, å tette mest mulig lufting for å ikke sløse med varmen. DET gir allergier og dårlig inneklima. men du har ikkje tenkt på att det kanskje blir slurva fælt med rengjøring og vedlikehold av ventilasjonsanlegga!? som da igjen vil bli bakteriebomber! så att vi kan forvente oss ein stor stigning på akkurat det med sjukdomsutbrudd og den slags, det trur eg att vi kan se klart for oss. for det er bare bra att huset puster "sjølv". det kan da på ingen måte væra bra og ha hus som er så tette som det vi kommer til å se framover. Man må jo nesten gå utfra at folk greier å lese bruksanvisningen på ventilasjonanlegget og bytte de filtrene som skal byttes. Bakteriebomber vil de uansett ikke bli. Det er ikke bra at huset puster selv. Det gjør at det trekker når det er vind, og ikke er noen utlufting når det er vindstille. Det er for dårlig, dessuten vil veggene bli grobunn for mye rart når varm inneluft trenger utover i veggen og kondenserer etterhvert som det blir kaldere utover i isolasjonen. Tankegangen bak tette hus med ventilasjonsanlegg som gjenvinner varmen er helt fin, men jeg syns kravene begynner å ta av. Det er mye annet man kunne gjort som ville redusert energiforbruket mer. F.eks. kunne jo Enova begynt å gi tilskudd til luft/luft varmepumper, ikke bare luft/vann eller vann/vann. En annen løsning er jo å gi hver husstand en kvote på hvor mye strøm man kan bruke før prisen øker vesentlig. Andre morsomme krav som kom med nye forskrifter 01.juli i år er jo at det må være såkalt universal utforming, dvs. at alle hus må ha minst ett bad tilrettelagt for rullestolbrukere og at om jeg skulle ønske å pusse opp badet i mitt eget hus, så må jeg søke kommunen om å få lov til det. Quote
Tor Olav Posted September 8, 2010 Posted September 8, 2010 eg jobber sjølv som snikker så begynner å bli litt borti dette her nå, og det med ventilasjonsanlegg har andre ansatte i firmaet installert i husa sine når dei blei bygd, og resultatet er att de i den husstanden er mykje meir sjuke enn f.eks dei andre i det nabolaget, han skrudde av anlegget for å prøve, og det viste seg att lufta i huset blei bedre og det blei mindre sjuke unger etc. ventilasjonsanlegget skaper jo trekk innvendig i huset. så eg ser for meg att når disse "tette" husa har fått noen år, så blir det ein skikkelig rundttur på bygda for å setta i ventilar. og fleir av anlegga rett og slett blir "slått" av. Min teori Quote
gunsen Posted September 8, 2010 Author Posted September 8, 2010 Jeg har ingen kunnskap eller er ekspert på hus og ventilasjon,bygger bare på egen erfaring og en fornuftig tankegang. I mitt forrige hus som jeg eide (ble bygd i 2000 med den tids krav), hadde jeg full pakke med ventilasjon, mitt andre barn som ble født og oppvokst i det huset, fikk plager med allergi og kraftige astma anfall (ingen av min eller min eks familie er arvelig belasta med sykdommene). Og ja jeg skiftet ut filter og hadde oftere vedlikehold enn det som stod i bruksanvisningen. Etter at jeg ble skilt har både jeg og eksen flytta til eldre hus som ble bygd på 60/70 tallet, uten ventilasjon og dagens krav til tette hus. Sønnen min har ihvertfall fått en merkbar bedre helse siden han flyttet fra huset og astma anfall har han IKKE hatt dei siste tre åra. Så ja jeg tenker mitt uten noen vitenskapelige bevis for mine antydninger og personlig erfaring. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted September 8, 2010 Posted September 8, 2010 Andre morsomme krav som kom med nye forskrifter 01.juli i år er jo at det må være såkalt universal utforming, dvs. at alle hus må ha minst ett bad tilrettelagt for rullestolbrukere og at om jeg skulle ønske å pusse opp badet i mitt eget hus, så må jeg søke kommunen om å få lov til det. Hvem vet vel om krav om det faller dårlig ann på sine egne prosjekter? En ting er å sette krav til nybygg med hensyn til rullestolbrukere, en annen er å faksik gjøre det på eldre hus som slikt kan være veldig vanskelig. Det er ikke bare bad som skal ha denne utformingen etter nyttår, da skal også ganger i hus være så man kan snu seg i en rullestol. Alt dette er pga at det skal være lettere for hjemmesykepleien når du blir eldre, så staten kan spare penger på din plass på sykehjem. Dette må du som byggherre betale fra din egen lomme. Slik tilrettelegging vil vi se mye mer av i tiden fremover. Heia Norge! Quote
vegardxf Posted September 8, 2010 Posted September 8, 2010 mor mi kjenner en kar som har en god del plager med astma og noen allergier. han budde i ett ganske nytt hus for ett par år siden, men har nå flyttet til huset der han vokste opp (er vel fra tidlig 1900 en gang), fordi han ikke klarte og bo i det nye huset han bodde i. har hørt en del andre historier og så jeg er hvertfall overbevist om at husene er for tette. Quote
FrodeS Posted September 8, 2010 Posted September 8, 2010 eg jobber sjølv som snikker så begynner å bli litt borti dette her nå, og det med ventilasjonsanlegg har andre ansatte i firmaet installert i husa sine når dei blei bygd, og resultatet er att de i den husstanden er mykje meir sjuke enn f.eks dei andre i det nabolaget, han skrudde av anlegget for å prøve, og det viste seg att lufta i huset blei bedre og det blei mindre sjuke unger etc. ventilasjonsanlegget skaper jo trekk innvendig i huset. Da er det noe veldig feil med ventilasjonsanlegget. Quote
Einar Posted September 9, 2010 Posted September 9, 2010 Har hørt fra mange som jobber med det, at nyere hus kommer til å ha betraktelig lavere levetid enn gamle, rett og slett siden de er for tette og får råteskader som følge av det. Regner med at dette kommer til å bli enda verre om de skal være 110% tette. Bor sjøl i ett hus fra 20-tallet, og må si det er bra husbygginga har kommet lenger siden da, det hjelper ikke at vindua er tette, når trekken kommer rundt karmene, og huset er jo spinkelt, og bygd slik at etterisoleringa likegjerne kunne vært dumpa, da det er tilnærmet umulig å få spredd det skikkelig. Mens ett hus på 50-tallet derimot, der er det solid bygd, og det kan godt være som det er med litt moderne isolasjon og nyere isolerglass, det sies jo at det er lite som er bedre enn de gamle dobbeltglassene("vintervinduer") når de er tette, men det er de jo sjelden. Tar forbehold om at det er store forskjeller på byggherrer og hus. Jeg mener at det er bra med større krav til isolasjon, gjennomføringer og slikt, men ett hus skal puste, for å unngå trøbbel, og igjen være ett sunt hus å leve i, og vi skal jo få lov å bygge huset som vi vil ha det såsant vi har råd til det. Quote
FrodeS Posted September 9, 2010 Posted September 9, 2010 Har hørt fra mange som jobber med det, at nyere hus kommer til å ha betraktelig lavere levetid enn gamle, rett og slett siden de er for tette og får råteskader som følge av det. Jeg mener at det er bra med større krav til isolasjon, gjennomføringer og slikt, men ett hus skal puste, for å unngå trøbbel, og igjen være ett sunt hus å leve i, og vi skal jo få lov å bygge huset som vi vil ha det såsant vi har råd til det. Det er jo for å unngå råte at man tetter husene. Utette hus fungerer helt greit når man har 5-10 cm isolasjon og gode tøfler, men med moderne krav til isolasjonstykkelse så vil det føre til råte når fuktig inneluft kondenserer utover i veggen. Quote
Terje G Posted September 9, 2010 Posted September 9, 2010 Her klarte jeg ikke å unngå å kommentere... FrodeS er uten tvil av dem som har kommentert her som har mest peiling på hus og tetthet. Dampsperren må være 100% tett, slik at fuktig luft ikke kan trenge inn i konstruksjonen og kondensere. Da oppstår fukt som vil bruke lang tid på å tørke igjen. Kun 14 dager med fukt inne i vegg vil gi soppdannelser. Vindtettingen på utsiden må være lufttett, men samtidig dampåpen for at eventuell byggfukt skal kunne komme ut. Her er desverre den sorte pappen som ble brukt på 90-tallet fortsatt godkjent. Sintef påstår den burde være forbudt da den er meget lite dampåpen. Dette kan være grunnen til at inneklimaet i hus fra 80 og 90-tallet har dårlig inneklima. Samtidig er hus fra den tiden perforert i dampsperren i alle kabelgjennomføringer og omtrent alle EL-punkt. Dette fører til mange hull hvor luft kan trenge ut i yttervegg og kondensere til vann. Normal inneluft trenger bare 5-6 grader temperaturreduksjon før relativ fuktighet når 100% (=vanndråper) Ett problem med ventilasjonsanlegg er at husleverandører vil presse kostnader og dimensjonere dem til ett minimum. Da kan man oppleve for liten luftmengde, eller farten må økes for å kompensere for trange kanaler. Dette kan medføre trekkfølelse eller luftlyd fra anlegget. At nyere hus har kortere levetid er nok mer grunnet materialvalg enn tetthet som er årsak. Ett eksempel er baderom. Gamle hus har ofte sveiset gulvbelegg, og mange har baderomstapet som er sveiset i skjøter. Dette er mye bedre enn gips med membran og flis. EN liten sprekk i membran kan føre til soppangrep. Quote
Lars U. Posted September 9, 2010 Posted September 9, 2010 Det nevnes endel om astma og allergier og muggsopp, mye av forklaringen er jo ofte at det slurves med tildekking av materialer og byggverk i byggeperioden. slik at isolasjon og byggematerialer eksponeres for fuktighet og ikke blir ordentlig uttørket før bygges tettes . Mht badromsmebraner; dersom det bygges iht anbefalte løsninger og sveist membran (med fall i membran) og med klemring på sluk. Vegger kles med feks Litex eller Wedi plater som skrus ordentlig fast på feks x-finer og smøres med membran, da vil også problemer minimaliseres. gips og smøremembran er ikke å anbefale. Det nevnes forskjeller på "byggeherrer og hus" ?? Ja du er faktisk inne på noe der; Fordi "byggherren" det er jo han som eier huset. Dersom han stadig velger det billigeste produktet/entreprenøren vil jo dette gjenspeile resultatet. Dette skjer ofte fordi kunnskapen ikke strekker til og det ensidig fokuseres på pris og ikke kvalitet fordi byggherren ofte ikke kan faget. Bruk skikkelig fagfolk med Mesterbrev, dersom man ikke kjenner firmaet fra før, er det uansett større sjanse for at du får kvalitet Quote
FrodeS Posted September 9, 2010 Posted September 9, 2010 Mht badromsmebraner; dersom det bygges iht anbefalte løsninger og sveist membran (med fall i membran) og med klemring på sluk. Vegger kles med feks Litex eller Wedi plater som skrus ordentlig fast på feks x-finer og smøres med membran, da vil også problemer minimaliseres. gips og smøremembran er ikke å anbefale. Gips fungerer helt fint det. Det skal ikke fuktighet til gipsen, og HVIS noe går galt så det allikevel kommer fuktighet til, vil den ikke råtne på samme måte som en konstruksjon i tre vil gjøre. I tillegg vil den svelle opp, og feilen vil åpenbare seg mye fortere enn uten. Smøremembran skal også fungere greit, men vanligvis så blir det bare lagt 2 strøk, siden håndtverkeren må vente på at det skal tørke. I følge Sintef skal det være minst 1 mm membran, og for å få til det må det gjerne til minst 8 strøk. Da vi pusset opp badet i fjor, la vi en membran fra Tarkett som heter Tarkodry. Den selges normalt bare i Sverige, men malia-kjeden tar den inn på bestilling. Badet er lite, bare 3,6 kvm, men selve belegget kostet ikke mer enn drøyt 2000. Det er en vinylmembran som er forberedt for å lime fliser rett på. Dette ble lagt på gulvet med 10 cm opp på veggene og sveiset i hjørnene. På veggene ble det lagt sammenhengende belegg hele veien fra døren, rundt rommet, tilbake til døren og limt utenpå gulvbelegget. Det burde holde ganske tett. (bilder hvis noen lurer) Forøvrig helt enig i at det er mye slurv, og at mye av det kommer av at man kun ser på prisen, ikke hva som faktisk blir gjort. Quote
Frode Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 eg jobber sjølv som snikker så begynner å bli litt borti dette her nå, og det med ventilasjonsanlegg har andre ansatte i firmaet installert i husa sine når dei blei bygd, og resultatet er att de i den husstanden er mykje meir sjuke enn f.eks dei andre i det nabolaget, han skrudde av anlegget for å prøve, og det viste seg att lufta i huset blei bedre og det blei mindre sjuke unger etc. ventilasjonsanlegget skaper jo trekk innvendig i huset. så eg ser for meg att når disse "tette" husa har fått noen år, så blir det ein skikkelig rundttur på bygda for å setta i ventilar. og fleir av anlegga rett og slett blir "slått" av. Dette er ene og alene pga av at anleggene ikke er dimensjonerte korrekt, ikke vedlikeholdt korrekt og er installert av snekkerer som ikke har snøring i hva de driver med..!! Jeg er HVAC ingeniør og har vært borti dette flere ganger.... Trekk feks er feil dimensjonering og mangelfull innregulering, dette er basiskunnskap som blir oversett i omtrent alle husene jeg har vært borti. Luftfiltre jeg har byttet har vært fulle av muggsopp fordi huseier overhode ikke har blitt informert om hva som må gjøres med aggregatet innimellom, nemlig vedlikehold.!! Muggsopp = asma, luftveisproblemer og syke unger hele tiden. Quote
Terje G Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 Det er ikke selve gipsen, men papiret som ligger utenpå gipsplata. Denne er organsik og råtner på ett blunk i kontakt med fuktighet. Det er ikke uten grunn at gips på våtrom er forbudt i Sverige... Quote
FrodeS Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 Det er ikke selve gipsen, men papiret som ligger utenpå gipsplata. Denne er organsik og råtner på ett blunk i kontakt med fuktighet. Det er ikke uten grunn at gips på våtrom er forbudt i Sverige... Svenskene forbyr jo alt. Nå tror jeg de har forbudt rør-i-rør også. Mulig råtnende papir ikke er helt bra, men hvis det kommer fukt til der, så er det jo noe feil som må utbedres. Quote
gunsen Posted September 17, 2010 Author Posted September 17, 2010 http://www.dinside.no/850439/se-passivhuset-bli-bygget Quote
E_S Posted September 18, 2010 Posted September 18, 2010 Mine foreldre måtte montere ventilasjonsanlegg på grunn av høye radonkonsentrasjoner for noen år siden, da det var 15-1600 becquerel/m3 i enkelte rom mens grenseverdien ligger på 200. Huset er bygget i 1983 og derfor blant "verstingene" av tette hus uten ventilasjonsanlegg, kun avtrekk fra våtrom og ventiler over vinduene. Anlegget ble montert, og sammen med to relativt store luft/luft-varmepumper som også ble montert sank radonkonsentrasjonen og strømforbruket drastisk og ligger nå på rundt 15000 kWh/år for et hus på ca. 220 kvadrat P-rom. Problemet med radon er tydeligere på hus bygget etter ca. 1970 som var så tette som mulig, og de er ofte avhengige av ventilasjon med overtrykk for å holde konsentrasjonene på et akseptabelt nivå. Radonverdiene i dag ligger heldigvis under grenseverdiene i snitt, enda er det igjen litt tetting av sprekker på et par kjellerrom for å unngå at det siver inn radonholdig luft fra under huset. Hus med kjeller er naturlig nok mye mer utsatt enn med krypkjeller med naturlig gjennomtrekk, evt. ingen kjeller. Ventilasjonsanlegget er så å si lydløst opp til 3/4 av full effekt, man hører bare en svak lyd uten noe sus fra ventiler eller rørstøy. Det har filter som skiftes annethvert år (oftere i strøk med mye støv/forurensning i luften) og varmevekslingskassetter som må tas ut og spyles samtidig som man skifter filter. Jeg vil tro det når det gjelder skitt i avtrekksrørene varierer veldig. Om man kobler avtrekk på kjøkken til anlegget vil dette drastisk forverre problemet, da det blir mye fett i luften som legger seg inni rørene. Røyking innendørs vil ha omtrent samme effekt. (men hvem i all verden med vettet i behold røyker? ) Quote
Recommended Posts