Tor Håkon Posted September 8, 2010 Posted September 8, 2010 Hei. Min w124 300 D Turbo (sedan med nivåregulering!) slår stygt på humpler o.l. Orket ikke styre med det sjøl så satt den på verksted hvor de fort konstaterte at de trodde det var nedre foringene på støtdemperene/trykkrøra. foringen nederst på begge sider ble byttet, uten at det hjalp betraktelig. De påstod så at det måtte være foringen på ei kule som skulle sitte rett over øyefestet i bunn av demperene, slik at jeg må bytte heile demperene. Men før jeg går løs på noe så dyrt som nye dempere bak vil jeg være sikker på at det er dette som er problemet. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan sjekke det, eller forslag til hva det ellers kan være hvis det ikke stemmer? (demperene bak skal ifølge forrige eier være byttet for 100 000 km siden) Quote
Kenneth_ss Posted September 8, 2010 Posted September 8, 2010 Hei. Min w124 300 D Turbo (sedan med nivåregulering!) slår stygt på humpler o.l. Orket ikke styre med det sjøl så satt den på verksted hvor de fort konstaterte at de trodde det var nedre foringene på støtdemperene/trykkrøra. foringen nederst på begge sider ble byttet, uten at det hjalp betraktelig. De påstod så at det måtte være foringen på ei kule som skulle sitte rett over øyefestet i bunn av demperene, slik at jeg må bytte heile demperene. Men før jeg går løs på noe så dyrt som nye dempere bak vil jeg være sikker på at det er dette som er problemet. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan sjekke det, eller forslag til hva det ellers kan være hvis det ikke stemmer? (demperene bak skal ifølge forrige eier være byttet for 100 000 km siden) Min 230E gjorde det samme, da var det ei rund foring som var gåen, det sitter 4 stk under bilen, som holder opp heile bakstilingen. Quote
Frode Posted September 8, 2010 Posted September 8, 2010 Det er et rep kit til 200-300 spenn, som er nye gummier til demper topp, bytt denne og sjekk etterpå, for når den blir slitt er det klaring mellom demper og chassi, denne klaringen gjør at en får lyder/slag under demping. Det er i 99% av tilfellene aldri demperen, og disse er dyre så sjekk alt annet først.!! Er den stiv og hard bak.? Quote
Tor Håkon Posted September 8, 2010 Author Posted September 8, 2010 Det er et rep kit til 200-300 spenn, som er nye gummier til demper topp, bytt denne og sjekk etterpå, for når den blir slitt er det klaring mellom demper og chassi, denne klaringen gjør at en får lyder/slag under demping. Det er i 99% av tilfellene aldri demperen, og disse er dyre så sjekk alt annet først.!! Er den stiv og hard bak.? Glemte å nevne, har byttet foringene på toppen av demperen selv, det hjalp heller ikke. . . ja, den er ganske så stiv bak Quote
Frode Posted September 8, 2010 Posted September 8, 2010 Da er det kulene som må byttes, ikke "demperne".!! De tullingene på verkstedet vet sikkert ikke at selve demperen er egentlig en kule som ligger midt under bilen, en til hver demper, koster ca 1000-1500 per stk, tar ca en time å bytte hvis ikke noen av rørene tar kvelden. Quote
Tor Håkon Posted September 8, 2010 Author Posted September 8, 2010 ja de 2 runde som ligger innafor de indre festene til bærebruene? Quote
Gujoni Posted September 8, 2010 Posted September 8, 2010 Disse kulene er vel egentlig bare til for at fjæringen skal kunne bevege seg, dvs. at luften i dem lar seg komprimere når bilen fjærer ned bak. Støtdemperen er som en hvilken som helst annen, bare at hydraulikkoljen fra pumpen bidrar til å løfte bilen bak. ( Luft lar seg komprimere men ikke væske, derfor er luft og olje skilt av en membran inni kulen.) Eller tar jeg feil? Quote
Tor Håkon Posted September 9, 2010 Author Posted September 9, 2010 Er den like stiv som min Tor Håkon? Nei, ikke fullt så stiv, men merker at den er betraktelig stivere enn den har vært før Quote
Einar Posted September 9, 2010 Posted September 9, 2010 Og du har ikke skiftet hydraulikkolje eller noe i den dur, da spørs det om ikke gasskulene begynner å bli dårlige. Du kan hente de på den grønne her om du vil, brutalt om du vil, det er en sedan der trykkrøra er skiftet ut med vanlige dempere, tilstand vet jeg ikke, men de er gratis isåfall. Quote
Tor Håkon Posted September 9, 2010 Author Posted September 9, 2010 har ikke skifta olje nei, så spørs det da ja. . . hmmmm, jeg får tenke litt på den, hadde vært greit med nye og, så hadde jeg vært sikker på at de hadde holdt en stund, i stedet for å sette på noe i ukjent tilstand som jeg ikke vet hvor lenge holder, når jeg først skal til å bytte de. .. men så var det kostnader og da. . får gå i tenkeboksen noen dager. . men takk for tilbudet Quote
Einar Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 Jeg vet jo ikke en gang om de er i orden, bare ville nevne det, nye er så klart best. Det med olje nevnte jeg siden enkelte fyller feil olje, og den da kan bli stivere. Quote
Recommended Posts