FrodeS Posted September 8, 2010 Posted September 8, 2010 Hvor høy temperatur bør hjullagerfett tåle? Jeg har noe fett som skulle være kjempebra og tåle 150C, men syns det virket som litt lite? Hjullagerfettet fra biltema er imidlertid oppgitt til bare 120C Quote
FrodeS Posted September 10, 2010 Author Posted September 10, 2010 Hvor høy temperatur bør hjullagerfett tåle? Jeg har noe fett som skulle være kjempebra og tåle 150C, men syns det virket som litt lite? Hjullagerfettet fra biltema er imidlertid oppgitt til bare 120C Ingen? Quote
RoarB Posted September 10, 2010 Posted September 10, 2010 -30 grader til ca 150/180 er bra nok... Quote
FrodeS Posted September 10, 2010 Author Posted September 10, 2010 -30 grader til ca 150/180 er bra nok... 120 er snaut altså? Syns du snakket om 800??? Quote
RoarB Posted September 11, 2010 Posted September 11, 2010 eh 800 grader i bremsene ja når du bremser.......ikke i selve hjulageret, men når du har kallipere som nesten koker og du ikke kan ta på felgene engang, så blir varmen overført, hence hvorfor vi skal kjøre nedkjølingsrunder men hvis planen er å utvikle 300'n litt, så er det jo bare å evt kontakte shell/fina direkte og høre hva de leverer til evt løpsbiler, specs på det fettet Quote
bska Posted September 14, 2010 Posted September 14, 2010 Frode S Jeg har tro på dette fettet her selv om det ikke reklamerer med så høy temperatur. På gode anbefalinger ble dette stoffet kjøpt av på ett lokalt motorverksted her i byn. Skal visstnok være noe av det bedre, - tysk produsert selfølgelig. Fargen er hvertall kul, men om det hjelper vet jeg ikke Quote
FrodeS Posted September 14, 2010 Author Posted September 14, 2010 Frode S Jeg har tro på dette fettet her selv om det ikke reklamerer med så høy temperatur. På gode anbefalinger ble dette stoffet kjøpt av på ett lokalt motorverksted her i byn. Skal visstnok være noe av det bedre, - tysk produsert selfølgelig. Fargen er hvertall kul, men om det hjelper vet jeg ikke Med den fargen der så er det jo ingen tvil om at det må funke fett (haha) Det blir nok noe ganske enkelt, f.eks. biltemafettet jeg har liggende i skapet. Grunnen til at jeg lurte var mest at det var snakk om 800C, og da virket det ganske stusselig med biltema sitt som skulle greie 130C. 300n vi kjørte på Vålerbanen kan nok trenge litt påfyll, kanskje til og med helt nye lager og helt nytt fett. Det .. rant ut.. en del Quote
Gujoni Posted September 15, 2010 Posted September 15, 2010 Det viktigste er vel at fettet er beregnet på kule/rulle lager, ikke hvor høy temperatur det tåler. Kobberfett tåler veldig høye temperaturer, men er helt uegnet som hjullagerfett. Quote
T-boy Posted September 25, 2010 Posted September 25, 2010 Jeg var innom Mekonomen i dag og de hadde SKF fett, var spesifisert til 220 grader. Kom i 200 gr tube til ca 130 og 1 Kg boks til ca 170. Du er ikke aleine om å måtte bytte lager foran Quote
Einar Posted September 26, 2010 Posted September 26, 2010 Kjøpte noe fett på Proffpartner, oppgitt til 450*C, og kunne brukes til det meste, inkludert hjullager. Quote
Recommended Posts