Helge Posted September 6, 2010 Posted September 6, 2010 Da jeg ikke vasker bilen i maskin, kjørte jeg innom Statoil sitt vaskeanlegg for selvvask, når jeg skulle vaske av bilen på en tur jeg var på. Der var det oppslag om at svampvask ikke var tillatt, medbrakte kjemikalier ikke var lov, da dem benyttet miljøvennlige produkter på sine anlegg. Hadde igår kjørt en tur på fjellet(med bruksbilen) skulle reise på Statoil her på hjemstedet, for å spyle vekk saumøkk oppunder skjermene, men der var høytrykken nå fjernet, kun maskinvask. Håper at dette ikke er gjengs på alle stasjoner, skal vel vaske bilen i vinterhalvåret også uten å benytte maskinvask Quote
FrodeS Posted September 6, 2010 Posted September 6, 2010 Da jeg ikke vasker bilen i maskin, kjørte jeg innom Statoil sitt vaskeanlegg for selvvask, når jeg skulle vaske av bilen på en tur jeg var på. Der var det oppslag om at svampvask ikke var tillatt, medbrakte kjemikalier ikke var lov, da dem benyttet miljøvennlige produkter på sine anlegg. Hadde igår kjørt en tur på fjellet(med bruksbilen) skulle reise på Statoil her på hjemstedet, for å spyle vekk saumøkk oppunder skjermene, men der var høytrykken nå fjernet, kun maskinvask. Håper at dette ikke er gjengs på alle stasjoner, skal vel vaske bilen i vinterhalvåret også uten å benytte maskinvask Jeg tror det med svampvask ikke er så populært fordi det da tar mye tid. Jeg har spurt på en selvvask hjemme, og de sier jeg i grunn kan gjøre som jeg vil, men de ba om at jeg viser litt hensyn hvis det blir kø utenfor. Det skal sies at de er riktig så liberale der, det var helt greit å ha campingvogna stående til tining over natta Hvis du spør pent, og lover å ikke stå i veien for andre, så kanskje du får lov å svampevaske allikevel? Quote
HenrikTA Posted September 6, 2010 Posted September 6, 2010 Jeg ble "ferska" med svampvask på et anlegg i Drammen for litt siden - han som drev anlegget henviste til reglene skrevet med en liten stripe Dymotape som var helt utslitt og plassert inne i et hjørne i hallen. Han var litt brysk i starten, men etter en liten diskusjon som bla. annet inneholdt at jeg alltid vasket når det ellers var stille i anlegget, tok hensyn til kø, ikke forsøplet osv.- samt det faktum at utstyret hans er så dårlig vedlikeholdt at det er vanskelig å få noe særlig resultat uten å bruke svamp - så tror jeg neppe han prøver seg igjen.. At man vasker med svamp skaffer jo faktisk mer inntekter pr. kunde også - etter mitt mønster 50% mer. Uten svamp: skum og spyling: kr. 40,- Med svamp: skum, spyling og spyling etter vask: kr. 60,- Angående svampvask i disse anleggene er det jo noen som ødelegger for alle (som alltid) - ved "mitt" anlegg er det ofte mye drosjer som er å vasker grundig innvendig og utvendig, og de tar ikke mye hensyn til køen bak for å si det sånn.. Quote
Tor Erik Skaug Posted January 16, 2011 Posted January 16, 2011 jeg bruker også bare svamp, men ser an om det er mye kø, og enkelte driter i det å bruker lang tid. det nytter ikke å få bilen helt ren uten svamp, og jeg vil ikke bruke skumbørsten som er i vaskehellene, folk slipper dem ned på gulvet osv... Quote
TommyGun kal.45 Posted January 16, 2011 Posted January 16, 2011 Jeg blir nesten litt dårlig når jeg ser folk virkelig gnir og knukker med skumbørsten over hele bilen. Spesielt når forrige person brukte den til å rengjøre en jordfreser. jeg bruker også bare svamp, men ser an om det er mye kø, og enkelte driter i det å bruker lang tid. det nytter ikke å få bilen helt ren uten svamp, og jeg vil ikke bruke skumbørsten som er i vaskehellene, folk slipper dem ned på gulvet osv... Quote
Tor Erik Skaug Posted January 16, 2011 Posted January 16, 2011 det var en jævlig bra komentar, folk iver i vei og kaster seg over skumbørsten som om ikke noen annet alternativt fantes.. da hadde jeg heller bare spylt bilen istede for å måtte dra kosten over bilen min Quote
Olav Posted January 16, 2011 Posted January 16, 2011 Jeg var på en slik selvvask i høst. Det var litt kø, og jeg kom i prat med en eldre kar med en forholdsvis ny bil. Han var meget tydelig på at maskinvask var uaktuelt for ham. "Det ødelegger jo lakken momentat" Siden han var før meg i køen ble jeg stående og se på at han vasket. Først la han på tykt med skum forvask. (brukte 2 poletter, jeg kom fint rundt med 1) Så tok han skumbørsten uten å ha på vann, og skrubbet hele bilen. Så avsluttet han med renspyling. Hade vært morsomt å sett nærmere på den lakken etterpå. Quote
Tor Erik Skaug Posted January 16, 2011 Posted January 16, 2011 vil nok tro det hadde vært mer skånsomt for lakken og kjørt den i maskinvask,,, bare tanken på skumbørsten gjør meg vondt, tenk et par steiner som ligger i kosten åså drar man den over bil siden, Quote
Recommended Posts