HenrikTA Posted September 5, 2010 Posted September 5, 2010 Har tilbragt helgen i garasjen hos foreldrene mine, der det har blitt utført høstklargjøring av familiens to stjernebiler. Utgangspunktet: Fatterns 2007 Mercedes A160 CDI Avantgarde, med 35K på telleren. Fått lakkforsegling hos bilpleie 2 ganger siden ny, siste gang ifjor høst. Ellers vasket med skumpistol og høytrykk. Avfetting på tørr bil: Skum blandet av CG Citrus W&G + Meguiars NXT Håndvask med CG Citrus W&G med sterk såpeblanding i gritguardbøtte Etter en runde med clay + nytt skumlag og avspyling var den klar for tørk i garasjen: Her er 210en FØR vask - denne ble skumlagt, håndvasket og tørket. Trengte ikke noe mer etter behandlingen hos ØHN for litt siden. A-klassen var overraskende bra i lakken - kun litt bruksriper som ble fjernet med Scholl S17 og S30 avhengig av dybde på skrammene. Brukte liten orange Schollpute med Buff Daddy (superfett navn!) DA-maskin. Etter korrigeringene ble hee bilen sauset inn med Vertura bond for å rense lakken og gi forseglingen bra med feste Mens dette tørker litt ekstra får rutene et lag med Nanolotus ruteforsegling. Innvendg pusses de med Autoglym Fast Glass og MF-klut. Dørkarmer og terskler får et lag med voks de også - Petes 53 Når vi tar kvelden er dette utgangspunktet for neste dag: Etter frokost på lørdagen er vi igjen klare til dyst - begge bilene skal forsegles med Meguiars #21 Her buffes A-klassen ren for forsegling, mens den tørker på E-klassen #21 har 24 timers herdetid, lørdagen gikk derfor med til støvsuging og innvendig vask av begge bilene. Alle plastflater ble vasket med CG Greenclean. I tillegg gikk vi over all utvendig plast og gummi md SV Pneu (matt finish) Felgene ble polert opp med SV Autobahn - pålagt med hendene. Etter en rask kikk på klokka var det på tide med litt voks over forseglingen - både for å gi bedre beskyttelse samt gi mer glød i lakken. I og med at vinter og saltlake er på vei falt valget på SV Shield som i tillegg til god holdbarhet inneholder PTFE som skal hinde møkka å feste seg godt i lakken Etter voksbuffing og litt detaljutbedring ute i solen kunne vi beundre resultatet av arbeidet Quote
ØHN Posted September 5, 2010 Posted September 5, 2010 Skikkelig grundig og flott vinterklargjøring. Du begynner virkelig å få en grom samling bilpleieprodukter også. Quote
LuckyDuck Posted September 5, 2010 Posted September 5, 2010 Etter frokost på lørdagen er vi igjen klare til dyst - begge bilene skal forsegles med Meguiars #21 Her buffes A-klassen ren for forsegling, mens den tørker på E-klassen ehm... hva gjøres/hvilke produkt brukes for å fjerne forseglingen sier du? Jeg vet at gjøres, men aner ikke hvordan og evt med hvilket produkt. Tenker det kan være litt kjekt å vite før jeg forsegler min egen bil med MG 21. Quote
HenrikTA Posted September 5, 2010 Author Posted September 5, 2010 Det er veldig enkelt, jeg gjorde følgende: - påførte #21 for hånd med pad - lot den tørke på lakken - buffet av med microfiber - lot den stå inne i 24 timer for at forseglingen skulle herde Alt du trenger ser du egentlig på bildet av forseglingsflaska.. Quote
SigurdB Posted September 5, 2010 Posted September 5, 2010 Når jeg fjerner forsegling så bruker jeg sterk avfetting (ren surfex hd) og clay, da er lakken bra død etter vask. Evt en runde med maskin bare for å få opp glansen igjen. Quote
LuckyDuck Posted September 6, 2010 Posted September 6, 2010 det kan hende jeg er satt litt ut av spill, da jeg for ett års tid siden ble fortalt at bilpleie-arbeidere la på forseiling det ene året, for så å "fjerne" det ved polering neste år. Det er dette som skurrer litt for meg. Går det an å "fjerne" lakkforsegling, og isåfall hva er det jeg har hørt? Noen som vet? tror jeg skal snakke med en forhandler på Bryne i morgen.. Quote
ØHN Posted September 6, 2010 Posted September 6, 2010 det kan hende jeg er satt litt ut av spill, da jeg for ett års tid siden ble fortalt at bilpleie-arbeidere la på forseiling det ene året, for så å "fjerne" det ved polering neste år. Det er dette som skurrer litt for meg. Går det an å "fjerne" lakkforsegling, og isåfall hva er det jeg har hørt? Noen som vet? tror jeg skal snakke med en forhandler på Bryne i morgen.. Det er ingen problem å fjerne lakkforsegling. Lakkforsegling kan være forskjellige ting som Ditec, Permashine, Duragloss 111 eller Meguiar's #20 og #21, men alle er enkle å fjerne. En kraftig avfetting som f. eks SurfexHD blandet 1:0 fjerner det meste. Det som måtte være igjen av forsegling etter avfetting, forsvinner nok med clay etterpå, eller blir 100% borte hvis en kjører en proff lakkrens med maskin. Quote
Recommended Posts