FrodeS Posted September 2, 2010 Posted September 2, 2010 Det ser ut som jeg må til med selve gromjobben ganske snart. Kulene har nok vært dårlige en stund, og nå tror jeg de er i ferd med å legge på. Kulene har jeg liggende, for det har vært planlagt å bytte dem lenge. 1. Er det noen som helst sjanse for å redde de gamle rørene? Jeg tenkte kjøre den opp på bukker og spraye litt hver dag i noen uker. 2. Er det holdbarhetsdato på kuler som ikke er montert? Jeg tror de har liggi i skapet ca. 2,5 år. Quote
kjetil Posted September 2, 2010 Posted September 2, 2010 har skiftet selv på mine to s124er, gikk bra med rørene på begge sprayet crc dagen før begge gangene.. på brodern sin borret vi av "hodet" på skruene/nipplene siden de satt noe så forferdelig fast, gikk bra det også har hørt at kulene er ferskvare, kunne ikke se noe produksjonsdato på de så for alt jeg vet har de kunne ligget på lager lenge.... Quote
KR Posted September 2, 2010 Posted September 2, 2010 Jeg gjorde dette selv for noen år siden uten å ødelegge rørene. Har et sett med pirke-verktøy som er ypperlig til å skrape løs belegg osv. trange plasser. Gjorde dette på muttrene på rørene og sprayet med rustløser noen dager før selve jobben. Gikk greit å skifte disse men noe knotete er det. Vil ikke tro at kulene skulle svekkes om de ligger ubrukt en stund. Quote
FrodeS Posted September 2, 2010 Author Posted September 2, 2010 Jeg gjorde dette selv for noen år siden uten å ødelegge rørene. Har et sett med pirke-verktøy som er ypperlig til å skrape løs belegg osv. trange plasser. Gjorde dette på muttrene på rørene og sprayet med rustløser noen dager før selve jobben. Gikk greit å skifte disse men noe knotete er det. Vil ikke tro at kulene skulle svekkes om de ligger ubrukt en stund. godt å høre at det er sjanse for å få til dette uten å ødelegge alt sammen. Er det noe spesielt verktøy jeg trenger? Skralle med masse forlengere? Stemmer det at jeg har sett noe torx-greier oppi der? Quote
Frode Posted September 3, 2010 Posted September 3, 2010 Ja, hoved "bolten" som holder rørene under "kula" er torx, bare husk å gjøre det skikkelig rent før du begynner å skru(grav ut av torx hullet med noe spisst). Det er kun de 3 mutterne (mener det er 13mm) som holder "kula" og "supporten" til rørene(tror det er 13 plast mutter) du trenger skralle/pipe til, men de kommer du lett til med en enkel forlenger. Ellers er alt det andre fastnøkler i forskjellige dimensjoner fra 12 til 19 mener jeg å huske.... Har demontert dette noen ganger på flere biler og bruker du rett fastnøkkel og gjør godt rent med en stålbørste eller lignende så klarer du fint å få dette av uten å ødelegge noe...... stikk innom og få nye alu/kobber pakninger til monteringsjobben så slipper du svetting etterpå.... Quote
FrodeS Posted September 3, 2010 Author Posted September 3, 2010 Har demontert dette noen ganger på flere biler og bruker du rett fastnøkkel og gjør godt rent med en stålbørste eller lignende så klarer du fint å få dette av uten å ødelegge noe...... stikk innom og få nye alu/kobber pakninger til monteringsjobben så slipper du svetting etterpå.... Hvilke pakninger er det snakk om ? Edit : Fant dem i EPC. regner med du tenker på de pakningene som sitter mellom hodet på bolten og røret? Er det ingen pakning mellom røret og kula? Quote
Frode Posted September 3, 2010 Posted September 3, 2010 ja, og de er like, mener de er i alu, en over og en under på bolten som holder røra. Og så er det en gummi pakning mellom kulene og chassi men det følger med de nye kulene..... Quote
FrodeS Posted September 3, 2010 Author Posted September 3, 2010 ja, og de er like, mener de er i alu, en over og en under på bolten som holder røra. Og så er det en gummi pakning mellom kulene og chassi men det følger med de nye kulene..... Tegningen i EPC sier at det kun er pakning mellom røret og bolten. Skal det være 2 pakninger på hver side? Burde jeg bytte boltene når jeg først er i gang? Koster en snau hundrelapp pr. side. Quote
Frode Posted September 3, 2010 Posted September 3, 2010 Mente det var 2 men kan være jeg blander...boltene er ganske kraftige så det burde ikke være noe problem å bruke omigjen.... Quote
ODDATLE Posted September 3, 2010 Posted September 3, 2010 Kan være nyttig med et sett "bremsenippelnøkler" Kjøpte et sett på Clas Ohlson som fungerte greit. Diesel som rustløser er en vinner Og røret på høgre side, fra akkumulator til ventil er ganske kort og med mange bøyer, lurt å demontere det helt. Lykke til Quote
kjetil Posted September 5, 2010 Posted September 5, 2010 Kan være nyttig med et sett "bremsenippelnøkler" Kjøpte et sett på Clas Ohlson som fungerte greit. Diesel som rustløser er en vinner Og røret på høgre side, fra akkumulator til ventil er ganske kort og med mange bøyer, lurt å demontere det helt. Lykke til ett lite tips.. monter det korte røret før du skruer fast gasskula, fort gjort å rasere gjengene (litt tricky å få det korte røret i mellom to faste punkt) var forresten veldig glad jeg hadde det korte fastnøkkelsettet fra tengtools Quote
Einar Posted September 5, 2010 Posted September 5, 2010 Må vel til med dette snart jeg også, har en bil som er stein hard bak, men undrer på om det kan ha noe med at den er justert for høyt, alt for høyt. Uansett må jeg skifte røret fra gasskuler til trykkrør på Høyre sida. Det lekker. Så kom gjerne med dine erfaringer når den tid kommer frode. Quote
RuneT Posted September 5, 2010 Posted September 5, 2010 Skjønner at dere bytter kuler når den blir hard, men min "disser" eller vugger litt bak. Merker det godt etter fartsdumper. Hva kan da være galt? Den står meget pent, så høyden vil jeg si er som den skal være....Ingen utvendig lekkasje. Ingen knekte fjærer. Er det da innvendig lekk i demperne bak? Håper det er ok at jeg spør i tråden din Frode... Kulene kan ikke gi sånne symptom? Quote
FrodeS Posted September 5, 2010 Author Posted September 5, 2010 Skjønner at dere bytter kuler når den blir hard, men min "disser" eller vugger litt bak. Merker det godt etter fartsdumper. Hva kan da være galt? Den står meget pent, så høyden vil jeg si er som den skal være....Ingen utvendig lekkasje. Ingen knekte fjærer. Er det da innvendig lekk i demperne bak? Håper det er ok at jeg spør i tråden din Frode... Kulene kan ikke gi sånne symptom? Det som har skjedd på min er at dempevirkningen er dårlig, og vandringen er kort. Den føles stump å kjøre. Litt som om du holder for utløpet på en sykkelpumpe og klemmer den sammen. Det er motstand, men det "spretter" i stedet for å dempe skikkelig. Dumpene føles veldig mye større enn de er. Bilen min fikk hvile på lørdag, og jeg trakk banebilen på henger etter pappas BMW i stedet for å utsette mine hjullager og gasskuler for mer hardkjør enn strengt nødvendig, men før jeg kjørte den opp til foreldrene mine dusjet jeg godt på med 5-56 oppunder kulene. Hvis bilen er for høy bak, eller den i for stor grad hviler på hydraulikken i stedet for på fjærene, så vil det gi for høyt trykk, og fjæringen vil nok ikke bli som den skal. Jeg kommer til å sjekke høyde uten hydraulikktrykk, og evt. sette på tykkere puter på fjærene bak hvis den blir veldig lav. Quote
Frode Posted September 6, 2010 Posted September 6, 2010 Rune: det kan være at bilen din hviler litt for mye på fjærene...hiv et lass baki, feks to stor kompiser og kjør en liten tur...den skal ikke gå ned med enn max 2cm...... går den lenger ned så bør du justere demperne opp litt..... Den er myk originalt men det skal ikke gynge..... Quote
FrodeS Posted September 6, 2010 Author Posted September 6, 2010 Takk begge Froder Skal se på saken. Den mest presise måten for å sjekke hvor mye den hviler på hydraulikken er nok å tappe av trykket med luftenippelen på ventilen og sammenlikne høyden den får da med før du tappet ut. Quote
MortenE Posted September 8, 2010 Posted September 8, 2010 Dette er en utrolig drittjobb! Det er trangt og rustent oppi der. Skru på alle koblingene før du skrur fast kulene for å ha litt rom å gå på, pga monteringsplassen og rust er det nesten umulig å merke om du drar skeivt gjengene før det er for seint. Jeg gjor dette på ene siden med noen brukte kuler og godt slitne koblinger, er mye bedre når alt er nytt men. Lakk en stund, men rustet seg tett etter en ukes bruk og en liter eller to med olje...Trenger ikke noe spesialverktøy bare masse tålmodighet. Vær forberedt på å bytte rør og koblinger! M. Quote
FrodeS Posted September 8, 2010 Author Posted September 8, 2010 Dette er en utrolig drittjobb! Det er trangt og rustent oppi der. Skru på alle koblingene før du skrur fast kulene for å ha litt rom å gå på, pga monteringsplassen og rust er det nesten umulig å merke om du drar skeivt gjengene før det er for seint. Jeg gjor dette på ene siden med noen brukte kuler og godt slitne koblinger, er mye bedre når alt er nytt men. Lakk en stund, men rustet seg tett etter en ukes bruk og en liter eller to med olje...Trenger ikke noe spesialverktøy bare masse tålmodighet. Vær forberedt på å bytte rør og koblinger! M. Nå har jeg satt bort (!!!) bilen for bytte av registerkjede, hjullager og bremseskjold bak. Han sa det var dumt jeg ikke tok med gasskulene og satt han til å gjøre det, for venstre drivaksling måtte ut for å bytte på den siden. Dere som har byttet før, måtte dere ut med akslingen? Det er kanskje like greit for å gjøre det enklere å komme til, men det er jo litt pes å få ut akslingene også vet jeg. Det med skeive koblinger har jeg fått erfare på nivåventilen tidligere. Det er jo nesten håpløst, og har man først dratt dem til en runde feil, så er det ikke annet å gjøre enn å fortsette, for da blir det aldri rett. Quote
ODDATLE Posted September 9, 2010 Posted September 9, 2010 Det er ikke nødvendig å ta av drivakslinger el.lign. Du klarer dette fint selv, FrodeS Som nevnt tidligere, en uke med rustløser, helst bilen på bukk og noe tolmodighet så går dette fint. Jeg brukte et par timer med intensiv jobbing på høgre side. Fordi!! ikke lang nok tid med rustløser, løsnet ikke røret på ventilen og generelt dårliger plass på den siden. Venstre side gikk enkelt og greit. Men igjen, diesel med litt spillolje i er en fantastisk sak til å trenge inn i gjenger og andre vriene sammenføyninger. Quote
FrodeS Posted September 9, 2010 Author Posted September 9, 2010 Det er ikke nødvendig å ta av drivakslinger el.lign. Du klarer dette fint selv, FrodeS Som nevnt tidligere, en uke med rustløser, helst bilen på bukk og noe tolmodighet så går dette fint. Jeg brukte et par timer med intensiv jobbing på høgre side. Fordi!! ikke lang nok tid med rustløser, løsnet ikke røret på ventilen og generelt dårliger plass på den siden. Venstre side gikk enkelt og greit. Men igjen, diesel med litt spillolje i er en fantastisk sak til å trenge inn i gjenger og andre vriene sammenføyninger. Får gjøre et forsøk. Det er jo bare å begynne, og holde på til man er ferdig. Ventilen tenkte jeg bytte uansett, for det drypper litt av den. Jeg mistenker at den kanskje har litt indre blødninger også, for hvis bilen står noen dager så siger den ned litt. Heiser seg med en gang jeg starter opp. Quote
FrodeS Posted September 10, 2010 Author Posted September 10, 2010 Dette var en ordentlig, god(?) gammeldags møkkajobb. Bilen står på bukker nå. Jeg har fått ut ventilen (den skal byttes) og røret til venstre gasskule, så jeg er i hvertfall godt i gang. Det meste sitter godt, men ikke helt fast. Wise-Grip-tang er et must. En skikkelig en, ikke noe skrot fra biltema (jeg har hatt en, så jeg har belegg for å si det er skrot). En ordentlig herlig jobb, der man ligger under bilen og får fjeset fullt av drit som ramler av, godt blandet med hydraulikkolje som drypper over alt. Det ser ut til å gå uten å ta ut noen drivaksling, men det hadde definitivt gjort jobben enklere. Quote
FrodeS Posted September 12, 2010 Author Posted September 12, 2010 Da var jobben gjort. Det tok ca. 6 timer. Det gikk uten å ta ut drivakslingene, men det ville vært mye lettere med dem ute. Jeg har byttet ventilen også, så den måtte uansett ut. Enten den eller drivakslingene må nok ut for å få byttet disse kulene. Det er trangt som bare det, så det er greit å ha litt ymse verktøy. Ingen bilder, da dette er en skikkelig klinete jobb. Pakninger glemte jeg å kjøpe, men jeg planslipte de gamle litt, og det ser ut til å holde tett. Frode hadde rett, det er to kobberringer pr. side, ikke én slik WIS viser. Eneste skår i gleden er at returrøret til tanken tydeligvis var ganske rustent, for etter å ha blitt leet litt på så lekker det som en sil. Tips til tetting mottas gjerne. Jeg lager en ny tråd på det. Quote
FrodeS Posted September 12, 2010 Author Posted September 12, 2010 Var ute og prøvekjørte en liten tur. Satt den til noenlunde riktig høyde og tappet av hydraulikkoljen. Staget er koblet av, så da blir den bare stående i den høyden. Nå har den riktignok vært ekstra stupm den helt siste tida, men du milde for en forskjell! Når jeg kjører over en dump med forhjulene venter jeg på at bakhjulene skal ramle neddi, men det skjer jo ikke. Dumpene kommer liksom bare én gang når forhjulene kjører over mens bakhjulene bare flyter over. Jeg har jo hørt flere si det er stor forskjell med nye kuler, men at det kunne være såpass stor forskjell hadde jeg aldri trodd! Quote
ODDATLE Posted September 13, 2010 Posted September 13, 2010 Var ute og prøvekjørte en liten tur. Satt den til noenlunde riktig høyde og tappet av hydraulikkoljen. Staget er koblet av, så da blir den bare stående i den høyden. Jeg har jo hørt flere si det er stor forskjell med nye kuler, men at det kunne være såpass stor forskjell hadde jeg aldri trodd! Drittjobb ja, men absolutt verdt det Quote
Recommended Posts