Jump to content

Recommended Posts

Posted

Noen som kan si meg hva de respektive bryterne på til auto A/C på w124 er?

Er da disse er det er snakk om;

DSC_0524.jpg

EC: Er det economic; altså A/C av, og er det de hvite pilene som viser hvor lufta går?

img00292201004090959.jpg

Posted

Brytere fra venstre mot høyre: (Jeg tipper)

Første: Defrost/defog - All luft på ruta, full varme. Brukes ved dugg/is

Andre: Luft opp og ned

Tredje: Luft bare ned

Fjerde: EC A/C av

Femte: Antar det er 0. (alt av)

Siste rad: Øvre Mer fart på vifta

Nedre, mindre fart på vifta

Midtre, vifta styrer seg sjøl

Mener å huske at vifteknappene er max, auto, min. altså ikke trinnvis manuell justering.

Posted

Det stemmer som FrodeS sier. Max, auto, low.

Det var altså slik jeg tenkte. Men syns det er synd man ikke kan sende luft opp uten A/C.

Det er vel kanskje en av grunnene til at de fleste heller foretrekker den halvautomatiske AC.

Jeg mener jeg leste en gang at funksjonene bak de knappene var mer avansert enn som så, men finner det ikke igjen i farta. Det er sikkert et par år sida (minst), så jeg stoler ikke helt på hukommelsen heller.

Kanskje lettere å finne svaret på amerikanske forum? Der er vel denne typen nærmest standard?

Posted

Det stemmer som FrodeS sier. Max, auto, low.

Det var altså slik jeg tenkte. Men syns det er synd man ikke kan sende luft opp uten A/C.

Det er vel kanskje en av grunnene til at de fleste heller foretrekker den halvautomatiske AC.

Jeg mener jeg leste en gang at funksjonene bak de knappene var mer avansert enn som så, men finner det ikke igjen i farta. Det er sikkert et par år sida (minst), så jeg stoler ikke helt på hukommelsen heller.

Kanskje lettere å finne svaret på amerikanske forum? Der er vel denne typen nærmest standard?

Mulig det er lettere ja. Men da vet jeg hvertfall hvilken knapp jeg skal bruke på Våler :lol: Hva mener du med mer avansert? Er det flere måter å bruke de på?

Posted

De knappene angir bare toppen av isberget slik som Frode antyder. Skal bort et par dager så rekker ikke å prøve å finne igjen funksjonsbeskrivelsen til deg før det, men si i fra hvis ingen andre gjør det :)

Posted

Noen som kan si meg hva de respektive bryterne på til auto A/C på w124 er?

img00292201004090959.jpg

Tommern57 er veldig nær - regner med at elektronisk klima er likt på W126 og 124.

Fra høyre mot venstre:

0 = alt avslått,

EC = fungerer som vanlig "Heizmatic" dvs uten at klimakompressor kobler inn uansett temperatur og kun uteluft brukes i ventilasjon - luft fordeles hovedsaklig via senterdyser eller fotbrønndyser.

Midtre bryter = Normalstilling, kjøling/kompressor kobler inn ved behov - luft fordeles hovedsaklig via senterdyser eller fotbrønndyser.

Nest siste bryter (hvit opp/ned pil) - primært lufttørkefunksjon. Kompressor tvangskjøres - uteluft stenges av - luft hentes fra kupè, passerer kjøleradiator hvor den kjøles ned slik at at kondens presses ut, deretter varmes luften opp igjen til innstilt temperatur og kjøres tørr inn i kupe via alle dyser.

Siste er defroster, samme som ovenfor, men all luft kjøres nå via øvre defrosterdyser, viften kjører på full trykk og varmen heves ut over innstilt temp.

Viftebryter, i motsetning til vanlig klimanlegg har viften 5 styrker ved elektronisk klima.

Øverste - veksler 4 - 5 etter behov.

Midtre - veksler mellom alle 5 etter behov

Nederst - veskler mellom 1 og 3

Ut over det er elektronisk klima veldig sinnrikt innrettet og fordeler luft opp og ned og justerer vifte alt etter som, slik at det ikke oppstår trekk. Det eneste som er bedre på vanlig klima er de todelte temperatursonene.

Posted

Ut over det er elektronisk klima veldig sinnrikt innrettet og fordeler luft opp og ned og justerer vifte alt etter som, slik at det ikke oppstår trekk. Det eneste som er bedre på vanlig klima er de todelte temperatursonene.

Har automatklima også en fuktsensor som automatisk kjører avfuktig? Kjører den 100% omluft ved knapp 2 fra venstre trykket inn?

Den "vanlige" er nok også mer sinnrik enn man først skulle tro. Jeg leste litt om det i WIS, og det er blant annet noen beregninger som kjører automatisk 80% omluft i tilfeller der det er vesentlig varmere ute enn inne. Jeg husker ikke helt detaljene nå, men det var en del beregninger inne i bildet også der.

Posted
Har automatklima også en fuktsensor som automatisk kjører avfuktig? Kjører den 100% omluft ved knapp 2 fra venstre trykket inn?
Jeg mener det ikke er noen fuktsensor i systemet på W126 i hvert fall. Men når du kjører med autoklima virker det nesten som om det tørker luften også. I normalstillingen går kjølingen ofte i korte perioder ved utetemperaturer over 4 grader, dvs selv om uteluften i seg selv er kald nok til kjøling. Med en gang innetemperaturen kommer 4 grader over innstilt temperatur starter kjølingen. Og når du stiger ut av bilen kjenner du at uteluften er fuktigere enn inne i bilen. Men tror heller den effekten har noe med hvordan autoklima jobber i forhold til forskjellen på ute-og innetemperatur samt innstilt temperatur.

Uansett vil ikke tørkefunksjonen fungere godt om ikke uteluften stenges, og det tror jeg ikke skjer i normalstillingen. Om det stenger mer enn 80% i tørke og defrosterstilling vet jeg heller ikke, men vil anta stengingen er "så tett som mulig". Det er også grunnen til at man ikke skal bruke de to knappene lengst til venstre mer enn i kortere perioder - 15 - 20 min maks.

Det mest avanserte med autoklima er vel heller hvor umerkelig det arbeider - det stenger og åpner dyser opp og ned og fordeler varme og kjøling rundt om via alle dysene slik at du nesten ikke merker at det jobber, dvs at kjøling og varme skjer gradvis og ikke sjokkaktig ut fra dysene. Men om du skrur viften på fullt og tempmåleren på minimum så kommer all kaldluften ut i midten og sørger ganske fort for rim på nesen selv med autoklima.

• 2 months later...
Posted

De knappene angir bare toppen av isberget slik som Frode antyder. Skal bort et par dager så rekker ikke å prøve å finne igjen funksjonsbeskrivelsen til deg før det, men si i fra hvis ingen andre gjør det :)

HAr du hatt mulighet til å finne dette igjen, eller fikk Jørn-Flemming med seg det meste?