Guest Dan-H Posted August 29, 2010 Posted August 29, 2010 AC'en i min 300TE oppfører seg litt merkelig. 1: Det kommer varmluft på venstre dyse fremme uansett hvilken temperatur jeg velger. De andre blir kald og varm etter som jeg setter temp. 2: EC-knappen er omvendt. Når den lyser er den på, og når den ikke lyser er den av. Men det stemmer jo ikke, for "tørkefunksjons-knappen" fungerer ikke når EC er av. Noen tips? Quote
Rudi Posted August 29, 2010 Posted August 29, 2010 De med EC knapp skal vel ikke ha "tørke"funksjonsknapp? Quote
Guest Dan-H Posted August 29, 2010 Posted August 29, 2010 De med EC knapp skal vel ikke ha "tørke" funksjonsknapp? Den knappen over EC-knappen er vel tørke-knapp? Quote
FrodeS Posted August 30, 2010 Posted August 30, 2010 De med EC knapp skal vel ikke ha "tørke"funksjonsknapp? Joda. EC = AC skrus av. Betyr visst økonomisk, ikke electronic clima som mange tror. Den øverste knappen er tvangsstyring av AC, dvs. at den går så lenge det er et par plussgrader eller mer. Brukes gjerne for å tørke dugg. Når ingen lamper lyser står anlegget i automatmodus, og AC vil koble inn av seg selv når det er behov for kjøling, dvs. ca. 12-15C litt avhengig av hvilken temperatur man ønsker. Dette gjelder biler med EC-knapp, dvs. ca. 1990-modell og nyere. Før det var det snøkrystallknapp i midten. Tror denne skrur AC av eller på, men jeg er litt usikker siden jeg aldri har hatt en sånn. Quote
Rudi Posted August 30, 2010 Posted August 30, 2010 Ok, trodde de med EC-knapp hadde kjøring av AC- og tørking av lufta uansett jeg. Mener jeg har det på C-en 124'n min har jeg snøkrystallknapp, som er AC på, "tørkefunksjon"-knapp over den, hvis det dugger i bilen og jeg trykker på tørk forsvinner dugget meget fort, da starter den AC-kompressor og kjøler ned luften før den varmes opp i registret og er tørket. Om temphjul står da på max altså over kneppet vil ikke ackompressoren gå uanz hva knapper som er slått på. Quote
FrodeS Posted August 30, 2010 Posted August 30, 2010 124'n min har jeg snøkrystallknapp, som er AC på, "tørkefunksjon"-knapp over den, hvis det dugger i bilen og jeg trykker på tørk forsvinner dugget meget fort, da starter den AC-kompressor og kjøler ned luften før den varmes opp i registret og er tørket. Om temphjul står da på max altså over kneppet vil ikke ackompressoren gå uanz hva knapper som er slått på. Hva er egentlig forskjellen på å skru på snøkrystall og å skru på tørk? Er det sånn at hvis du skrur på snøkrystall, så starter ikke ac å gå før ved litt høyere termperatur? Quote
Rudi Posted August 30, 2010 Posted August 30, 2010 Er ikke sikker på hva som er egentlig den store forskjellen, men med tørkeknappen på fjernes dugg hurtig, det gjør det ikke med ac-knappen/snøkrystallen på. Vil tro at tørkeknappen kjører ackompressor mer uavhengig av hva temphjulene er innstillt på. dvs, AC på og temphjul på rødfelt så vil den vel ikke starte ackompressor, men tørk på så kjøres den uanz helt til man går over kneppet på rødfeltet. Quote
Guest Dan-H Posted August 31, 2010 Posted August 31, 2010 OK, takk folkens! Men noen som vet hvorfor: 1: Det kommer varmluft på venstre dyse fremme uansett hvilken temperatur jeg velger. De andre blir kald og varm etter som jeg setter temp? Quote
Tor Håkon Posted August 31, 2010 Posted August 31, 2010 Det kan vel tyde på duoventilen vil jeg anta? at den har hengt seg opp på ene siden. . Quote
Einar Posted August 31, 2010 Posted August 31, 2010 Prøv å bank opp ventilen mens det står på kaldt, mål forresten signalet, skal være tilnærmet batterispenning mellom den i midten og de yttre. Quote
Recommended Posts