Sven Håkon Posted August 29, 2010 Posted August 29, 2010 Mange her inne kjenner Steve som driver www.MBenzNL.com, og enda flere kjenner kanskje til arbeidet hans. Helt siden hans forrige privatbil ble kondemnert, har han arbeidet med å bygge opp sin nåværende 2002 E220CDI. Mye ble gjort for et par-tre år siden, men på grunn av tidsmangel har mange ønsker blitt satt på vent - helt til nå. Etter mange lange kvelder og heftig innsats for å få tak i delene som trengtes, er bilen omsider "ferdig." Jeg har fulgt byggeprosessen både på nært hold og gjennom det nederlandske forumet gjennom det hele, og syntes resultatet er så imponerende at jeg ville dele det med dere. Bilen er en av de første 211ene som ble produsert (produksjonsnummer rundt 6500 mener jeg å huske), og var en såkalt "launch-model" i Nederland da den kom. Det er i utgangspunktet en Elegance-utgave som hadde lysegrått interiør (Palma Grey), men i dag er det ikke mye igjen av hverken Elegance-delene eller den opprinnelige interiørfargen. Slik ser bilen ut nå - komplett AMG-kit (med én eksospotte for ikke å bli kalt en "poser"), Distronic, Parktronic, aktive Bi-Xenons, IR-glass, Keyless-Go, 19" AMG-felger, AMG E63-bremser, innfellbare speil, telefonantenne: Antrasitt interiør med Basalt Grey CLS-seter og custom dørpaneler, samt CLS dørterskler: Oversikt over interiøret foran, med AMG-ratt (og fungerende girhendler), Basalt Grey CLS-seter (Drive-Dynamic førersete), 2005 US-midtkonsoll (kledd i antrasitt nappaskinn), Distronic, Keyless-Go, Webasto, Parktronic, oppvarmede/ventilerte seter, COMAND, el.rollo i bakruten, digital klimakontroll (facelift), designo matter: Oversikt over interiøret bak, med AMG-skjermer montert på forsetene, CLS-toseters baksete med modifisert CLS-midtkonsoll (kledd i antrasitt nappaskinn), oppvarmet baksete, rollos for sidevinduene og ISOFIX: Utsikt fremover med 2005 US-midtkonsoll: Bakover med US-midtkonsoll foran og modifisert CLS-midtkonsoll bak - legg merke til ISOFIX-symbolet i bakre rygglene: Modifisert CLS-midtkonsoll bak: 2005 US-midtkonsoll foran, med modifisert CLS-treverk (US-modeller ble ikke levert med Webasto): Overgang modifisert bakre CLS-midtkonsoll og fremre 2005 US-midtkonsoll - begge deler kledd i antrasitt nappaskinn: Detalj fremre midtkonsoll: Keyless-go girspak med symbol levert på biler solgt i Canada: MEGA-koppholderne i 2005 US-midtkonsollen, med bluetooth-cradle bakerst: Bakre CLS-midtkonsoll med koppholder og oppbevaringsrom (sistnevnte brukes til øretelefoner, fjernkontroll og AUX-ledninger for AMG-skjermene): AMG-skjermene starter opp med AMG-symbol istedet for stjerne og Mercedes-Benz: En av AMG-skjermene i bruk: Girvelgeren er byttet ut med en som ble levert på amerikanske biler, som har en lysende LED under giret man har valgt: Taktrekket er byttet ut med et originalt trekk i Alcantara: Foran er solskjermene byttet ut med doble (den store kan svinges ut til siden, hvorpå den lille kan vippes fremover), også disse i Alcantara: Harman/Kardon-anlegget er byttet ut med AMG Sound-Package (nye høyttalere, ekstra forsterker og kondensator), og H/K-merket som står på høyttalerne i fordørene er byttet ut med diskanter med AMG-logo: Her er en video som viser noen av funksjonene: http://www.mbentusiastklubb.com/smf/index.php?topic=41528.new#new Link til tidligere bilder (av byggingen): http://www.mbenznl.nl/index.php?option=com_zoom&Itemid=28&catid=13 Quote
TEH Posted August 29, 2010 Posted August 29, 2010 Tøft Hva skiller en US-konsoll fra en euro-konsoll bortsett fra det som er nevnt her? Quote
Frode Posted August 29, 2010 Posted August 29, 2010 Skjermene i baksetet, kommer signalene fra hovedenhet fremme slik at begge må se på det samme.??? Passer de skjermene på alle 211 stoler.? Quote
Sven Håkon Posted August 29, 2010 Author Posted August 29, 2010 US-konsollen har plass til to mega-slurp drikkebeger, noe som eliminerer det meste av andre lagringsmuligheter i midtkonsollen.. Personlig ville jeg aldri hatt den uten et oppsett som Steve nå har (med "rullegardin" både foran og bak). AMG-skjermene er koblet til COMAND-enheten foran og fungerer på samme måte som den originale skjermen som jeg har i min bil: De/den fungerer uavhengig av hva som skjer på selve COMANDen, men bruker DVD-spilleren i hovedenheten - følgelig kan man ikke se på forskjellig film foran og bak med mindre man kobler noe direkte i skjermen (AUX-inngang på undersiden/siden). Dersom COMANDen brukes til navigasjon, osv, så kan man fortsatt se på film bak. Skjermene passer alle 211-stoler. Quote
Frode Posted August 29, 2010 Posted August 29, 2010 Hva er egentlig forskjellen mellom AMG sound package og Harman Kardon sound system.? Quote
Sven Håkon Posted August 29, 2010 Author Posted August 29, 2010 Oppgraderte høyttalere samt ekstra forsterkere og kondensator - forskjellen er visstnok enorm sammenlignet med Harman/Kardon. Her er bilder fra montering i en annen bil, og her er noen bilder hvor de forskjellige høyttalerne sammenlignes. Quote
Frode Posted August 29, 2010 Posted August 29, 2010 Hva heter de AMG felgene og hvilken dekk dim er det på den.? Er den senket noe utenom.? Quote
Sven Håkon Posted August 29, 2010 Author Posted August 29, 2010 Det er AMG Styling VI-felger i 19". Bilen har Eibach senkesett foran, standard fjærer bak (den ble for lav bak med Eibach-fjærene) - samme senkesett som på min, men min fikk riktig høyde foran og bak. Her er en annonse for samme type felger som jeg snublet over tidligere: http://www.w210-forum.de/index.php?page=Thread&threadID=46386&highlight= Quote
bska Posted August 29, 2010 Posted August 29, 2010 Steinkult! CLS seter i w211 Steve får det jaggu til og jeg som ikke visste AMG laget lydpakker vi må vel vente til neste år før denne bilen kommer på norsk jord for en besiktelse....... Quote
Sven Håkon Posted August 29, 2010 Author Posted August 29, 2010 Tipper han kommer til Gol neste år ja - gleder meg til å inspisere arbeidet på nært hold selv. Quote
MB JON Posted August 30, 2010 Posted August 30, 2010 Dette var et smakfullt bygg Og så var det ny info, jeg kjente ikke til AMG lydpakke. Fikk lyst å ta en tur til Nederland å se på denne Quote
Sven Håkon Posted August 30, 2010 Author Posted August 30, 2010 For de av dere som har anledning og lyst til å få med dere et større treff i år, så kan jeg virkelig anbefale høsttreffet i Nederland: http://www.mercedesforum.nl/forum/viewtopic.php?f=43&t=33735 Treffet arrangeres av det nederlandske mercedesforumet, og avholdes den 12.september. Geggi og meg var her for et par år siden, og det er en enorm bredde i biler - til nå er det påmeldt 140 biler, og av erfaring pleier det alltid å komme mange flere enn det som er påmeldt. Treffet er i samarbeid med Mercedes-Benz Nederland, som også pleier å stille med noen grombiler i anledning treffet. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted August 31, 2010 Posted August 31, 2010 For en som ikke er inni alle detaljer av en 211, så ser alt helt normalt og orginalt ut Midtkonsollen som går fra front og helt bak var utrolig fin Quote
Classic Posted March 6, 2017 Posted March 6, 2017 Denne bilen er helt sinnsyk. Har han den enda? Eller vet noen hvor den er i dag? Quote
Sven Håkon Posted March 6, 2017 Author Posted March 6, 2017 Denne bilen er helt sinnsyk. Har han den enda? Eller vet noen hvor den er i dag? Den eies i dag av hans søster, og er tross et par motorbytter fortsatt i samme stand. Quote
Classic Posted March 6, 2017 Posted March 6, 2017 Moro å høre. Da har han den fortsatt under kontroll tenker jeg! Quote
Sven Håkon Posted March 7, 2017 Author Posted March 7, 2017 Moro å høre. Da har han den fortsatt under kontroll tenker jeg! Han solgte den faktisk videre først, men etter et par år kom den tilbake igjen.. Quote
Recommended Posts