Jump to content

Varmeapparat blåser bare kaldt

Recommended Posts

Posted

I går etter bilen hadde stått parkert noen timer ville plutselig bare varmeapparatet på min 90' 300TDT S124 bare blåse kaldt. :?

Har akkurat bytta div deler som midtkonsoll etc, og etter montering la jeg merke til at bryterene til ACen ikke var liv/lys i. ACen fungerer heller ikke grunnet ingen gass, men slik var det også da jeg fikk bilen. Regner nesten med at jeg ikke trykte kontakta hardt nok i, men dette lar seg raskt ordne, men forstår ikke at dette kan vere grunnen?

Varmeapparatet fungerte utmerket og helt som vanlig etter interiøroppgraderingen, merka ikke noe av dårligere varme eller noe, virka veldig bra i forhold til andre lignende biler jeg har hatt/vært borti. Men plutselig ble det bare kaldt. Jeg hører det klikker i et rele under hanskerommet når jeg vrir på varmejusteringene, men det skjer fortsatt ingen ting.

Noen som vet råd? Er varmeapparat registeret mitt dødt?

Mvh EvenH

Posted

Napp av ledningen på duoventilen rett foran batteriet. Da skal de åpne hele tida og du får varme i varmeapparatet.

Hvis det blir varmt da, så er det noe elektrisk som gjør at de stenger.

Prøv det først og se hva som skjer.

Posted

Fulgte tipset ditt FrodeS, og tok ut koblingen til duoventilen og da blåste det bare varmt.

Har noen forslag til hva jeg skal sjekke videre? Første blir kontakten til bryterne på varmeapparatet, men noen andre koblinger etc. som bør sjekkes? :)

Posted

Fulgte tipset ditt FrodeS, og tok ut koblingen til duoventilen og da blåste det bare varmt.

Har noen forslag til hva jeg skal sjekke videre? Første blir kontakten til bryterne på varmeapparatet, men noen andre koblinger etc. som bør sjekkes? :)

Ikke godt å si egentlig. Vanligvis er et motsatt problem. Av en eller annen grunn ber altså varmeapparatkontrollen om at det skal stenges for all varme.

Hvor i landet bor du? Jeg har en varmeapparatkontroll du kunne fått prøve hvis ikke du finner noen åpenbare feil.

Sjekk også ledningene til sensorene inne i varmeapparatet når du tar ut kontrollen. På min var den ene løs, noe som gjorde at det oppførte seg rart.

Gammelt bilde : http://www.ascona.no/bil/tdt/vapp2.jpg

Den grønne ringen er rundt tilkoblingen til den ene sensoren. Jeg har egentlig ikke helt trua, men det skader jo ikke å sjekke.

Posted

Etter at jeg tok av konktakten på duoventilen har varmeapparatet kun blåst varmt, også etter at jeg satte på igjen kontakten. En stund virket det som det var variasjon i temperaturen, men hvor kaldt skal egentlig varmeapparatet blåse på det kaldeste? Luften var ivertfall noe varmere enn friskluften, som da var relativt kald selv på en varm dag. Da var også tempen på bilen oppe i driftstemp. Har ikke rukket å teste om det er dårlig kontakt i kontakten til bryterne på varmeapparatet.

Jeg bor i Ørsta, Møre og Romsdal, så blir nok et stykke unna. Har tilgjengelighet på noen slike selv, muligens også en med AC, men hvilken rolle det vil spille ang et panel med eller uten AC bryter vet jeg ikke. ACen er vel uavengig av varmeapparatet?

Men uansett, takk for tilbudet! :) Så får vi se om jeg må følge det opp eller ei. :)

Posted

Du kan ikke benytte panel med AC da disse har ulikt multistikk (mange flere og mindre stikk) så du må nok prøve en uten AC.

Men hvis du setter temperaturhjula på klikket kaldt skal det blåse uteluft. Du kan også høre klikking fra duoventilen når den lukker/åpner seg hvis du har panseret og døra oppe og bilen bare med tenninga på. klikker det skal duoventilen være i orden

Posted

Jeg har AC, å jeg tror jeg skal få lånt meg et panel fra en bil med tilsvarende AC, så satser på det ikke blir noe problem om jeg må det. :)

Okey, for det var samme temp på varmeapparatet og friskluften i utgangspunktet. Men tidligere i dag virket det som jeg fikk regulert litt på varmen, men den var fortsatt varmere enn friskluften. Skal sjekke dette med duoventilen! :)

Posted

Jeg har AC, å jeg tror jeg skal få lånt meg et panel fra en bil med tilsvarende AC, så satser på det ikke blir noe problem om jeg må det. :)

Okey, for det var samme temp på varmeapparatet og friskluften i utgangspunktet. Men tidligere i dag virket det som jeg fikk regulert litt på varmen, men den var fortsatt varmere enn friskluften. Skal sjekke dette med duoventilen! :)

Det er tre ledninger inn på duoventilene. Den midtre er felles og konstant. Husker ikke om det er pluss eller minus, men det kan du måle deg til. De ytre styrer hver sin ventil. Motor trenger ikke gå, men tenninga må være på for at anlegget skal regulere. Prøv å sette multimetere på midtre og en av de andre, skru temperaturen opp og ned og se hvordan det reagerer.

Temperaturhjulene stilles fra 16-28C, med et "klikk" i hver ende. Hvis du stiller til kaldt + klikk skal det være konstant strøm på ventilen på den siden. Ventilen er helt lukket, og det skal ikke være noe varmere luft gjennom dysene enn luften som suges inn. Stiller du til varmt + klikk skal det aldri være strøm på, og ventilen vil bli presset åpen av at vannet sirkulerer gjennom.

Det er ikke helt uvanlig at ventilene må renses for å gli ordentlig, men i ditt tilfelle høres det mer ut som en elektronikkfeil. Sjekk i hvertfall hvordan de reagerer på at du stiller temperaturen opp og ned.

Posted

Det er tre ledninger inn på duoventilene. Den midtre er felles og konstant. Husker ikke om det er pluss eller minus, men det kan du måle deg til. De ytre styrer hver sin ventil. Motor trenger ikke gå, men tenninga må være på for at anlegget skal regulere. Prøv å sette multimetere på midtre og en av de andre, skru temperaturen opp og ned og se hvordan det reagerer.

Temperaturhjulene stilles fra 16-28C, med et "klikk" i hver ende. Hvis du stiller til kaldt + klikk skal det være konstant strøm på ventilen på den siden. Ventilen er helt lukket, og det skal ikke være noe varmere luft gjennom dysene enn luften som suges inn. Stiller du til varmt + klikk skal det aldri være strøm på, og ventilen vil bli presset åpen av at vannet sirkulerer gjennom.

Det midterste stikket er konstant +12V, de to på sidene skal gi full jord når temp står på klikket kaldt, og null kontakt med jord når temp står på klikket varmt

• 3 years later...
Posted

Vet det er gamel tråd, men jeg skriver litt om varmapparatet mitt .  :)

Jeg koblet ledning fra duoventilen, men det kom bare kald luft inni bilen hele tiden.

Men når jeg tok en skiftnøkkel å banket forsiktig på de 2 ventilene så kom varmluft for fult inni kupe.

Ledningen lot jeg være frakoblet, så den ikke skal lukke seg igjen.

Regner med  at ventilene må renses for at jeg skal få systemet til å bli normalt igjen.

Men,men, nå har jeg ivertfall murlighet å få dugg bort fra vinduene. :D

Men er dette ett vanlig problem med elder mercedeser. ?

Jeg har hatt 4 stk å alle har hatt det problemet med at det kommer bare kald luft inni kupen.?? (mellom 1985-1990 modeller)