Guest mannenigata Posted August 22, 2010 Posted August 22, 2010 Hei folkens, Jeg skal kjøpe meg en større bil, og har i grunn vært åpen for flere merker. Har likt E-klasse stasjonsvogn (W210) siden den kom, men oppfattet det som uoppnåelig før jeg nå er ute å "shopper" på Finn. Tenkte bruke rundt 100.000 kr, og det ser ut til at jeg kan få en grei E-klasse med litt kilometer til den prisen. Jeg sikter meg inn på 1999-2001 mod. stasjonsvogn. Leste mye på nettet om rust på disse og slo det litt fra meg, men etter at jeg kom over dette forumet har jeg lært mye, og ikke minst fast bestemt på at det er Mercedes jeg skal ha! De siste 190 sidene i historien på netteleseren min er fra dette forumet, og jeg har som sagt lært mye, glist litt, og kost meg masse. Har noen spørsmål til dere som har erfaring med W210: 1. Er det noe jeg bør styre unna av utstyr, med tanke på at det er 10 år gammelt og har hengt med i minst to hundre tusen? Jeg synes alt utstyret er veldig tiltalende, siden det mest lukseriøse på min nåværende bil er sigarettenner og bakrutevarmer, men det er sikkert noe som ikke tåler tidens tann like godt på Mercedes også. 2. Dette med rust ser ut til å være et stort problem, og det skremmer meg litt. Jeg skal lete så godt jeg kan etter en uten rust, alternativt en som har vært inne på rustgaranti. Ser at det er fare for at rusten kan komme tilbake likevel. Hvor vanlig er egentlig dette? Må jeg bare regne med rust uansett om den tilsynelatende er rustfri eller har vært inne til skifting av dører osv.? Jeg pleier bilene mine godt, så den får et godt hjem. En eller annen form for understellsbehandling er sikkert også lurt. 3. Hvordan er det egentlig kostnadsmessig å eie en Mercedes? Deler, service, verksted o.l. Har nå en eldre bil som jeg skrur på selv nå, og som koster lite å holde på veien. Synes det er greit å ha råd til middag av og til også, selv om det er stas med fin bil 4. Til prisen jeg sikter inn på, regner jeg med at det fort blir en av de mindre motorene. Er det noe jeg IKKE bør velge? Er mer opptatt av komfort enn fart, og har ikke campingvogn, så det trenger ikke nødvendigvis være det de kaller en "morsom bil". 5. Er det greit med en importert bil? Ser det er delte meninger om de er rustbehandlet eller ikke. Ellers noen grunn til å styre unna? 6. Skal prøve å få til en NAF-test før evt. kjøp. Mest for å få heiset den opp og sett under, men også som en ekstra sikkerhet. Er det noe spesiellt jeg må passe på som de kanskje ikke finner der? 7. Ser at mange av dere skrur en del selv. Er de greie å skru på for en hobbymekaniker med fyldig verktøykasse og stor gårdsplass? Er ellers veldig takknemlig for alle tips jeg kan få, for jeg er litt redd for å kjøpe katta i sekken. Spesiellt med tanke på rust. Fikk ikke registrert meg her, men man må kanskje være medlem i klubben. Det kommer. Jeg gleder meg til å bli Mercedeseier! Det var mange ord fra en nykommer. Beklager det Quote
Einar Posted August 22, 2010 Posted August 22, 2010 Ingen egenerfaring med W210, men litt har jeg da plukka opp her på forumet. Dette er vel den modellen som har mest omtale om rust her på forumet, og det er nok ikke helt ufortjent, de ruster alle sammen, men det er noen som s eru til å være bedre skodd mot rust, enkeltbiler inniblandt, og gjerne 4-matic utgaver kan virke mere motstandsdyktige. Man kommer lengt med å være nøye med å holde innerskjermer, hjulbuer understell reint, og ikke minst holde bilen rein generelt. Man må påberegne tannlegetimer inniblandt hører jeg de snakker om. Trenger du ikke diesel, kikk gjerne etter bensin og da gjerne 200 og 230, billigere i innkjøp, og solide motorer. Quote
Guest mannenigata Posted August 22, 2010 Posted August 22, 2010 Hei, Takk for svar Veldig trist med den rusta, for bilene er virkelig flotte. Foretrekker bensinmotor, og det ser til til at 200 er den som går igjen i den prisklassen. Quote
ØHN Posted August 22, 2010 Posted August 22, 2010 Jeg har hatt en '99 W210 i 5 år. Teknisk har det vært en trofast bil, med lite tull. Rusten er det som trekker ned. Jeg har byttet alle dører, koffertlokk og travers. Nesten alle paneler på bilen min har vært fikset på og omlakkert. Likevel er det rust her og der. Jeg har Mercasolbehandlet min bil og den blir polert4-5 ganger i året. Vintervask minimum hver 14. dag, så den får greit med stell. 1. Er det noe jeg bør styre unna av utstyr, med tanke på at det er 10 år gammelt og har hengt med i minst to hundre tusen? Parkeringssensorer kan tulle litt, ellers er vel det meste ganske holdbart. Men så klart er det mer som kan gå i stykker på en med mye utstyr kontra en som har lite. Hvis utstyr er viktig ville jeg kjørt på. Men tilstand generelt bør være mer avgjørende enn utstyr etter min mening. 2. Dette med rust ser ut til å være et stort problem, og det skremmer meg litt. Jeg skal lete så godt jeg kan etter en uten rust, alternativt en som har vært inne på rustgaranti. Ser at det er fare for at rusten kan komme tilbake likevel. Hvor vanlig er egentlig dette? Det er helt vanlig at rusten kommer igjen uansett. Men jo bedre du steller med bilen, jo bedre er det selvsagt. jeg ville heller valgt en bil med ørlite grann rust, som ikke er fikset på en god stund. Da vet en mer om hvor hardt angrepet den er. Det varierer en god del, uvisst av hvilken grunn. Det er litt skummelt å velge en nylakkert bil hvor "all rusten er tatt". Det kan være en tikkende rustbombe. Du må regne med at det kommer igjen, og jeg anbefaler ekstra antirustbeskyttelse. 3. Hvordan er det egentlig kostnadsmessig å eie en Mercedes? Deler, service, verksted o.l. Har nå en eldre bil som jeg skrur på selv nå, og som koster lite å holde på veien. Synes det er greit å ha råd til middag av og til også, selv om det er stas med fin bil Delepriser og service på Mercedes' volummodeller, er helt gjennomsnittelige. Jeg har også en 2008 Nissan X-Trail. Det meste er dyrere på den... 4. Til prisen jeg sikter inn på, regner jeg med at det fort blir en av de mindre motorene. Er det noe jeg IKKE bør velge? Er mer opptatt av komfort enn fart, og har ikke campingvogn, så det trenger ikke nødvendigvis være det de kaller en "morsom bil". Jeg har en E200 bensin, 136Hk, helt grei, men kunne godt tenkt med E200 kompressor 163 Hk som kom på facelift. Velg bensin innenfor ditt prisområde. Da får du mest bil for pengene. Min bruker ca 0,75 i snitt. 5. Er det greit med en importert bil? Ser det er delte meninger om de er rustbehandlet eller ikke. Ellers noen grunn til å styre unna? Min levde sitt første år i Monaco. Mitt inntrykk er at norsksolgte biler ikke er noe bedre... 6. Skal prøve å få til en NAF-test før evt. kjøp. Mest for å få heiset den opp og sett under, men også som en ekstra sikkerhet. Er det noe spesiellt jeg må passe på som de kanskje ikke finner der? Det får guruene her inne svare på. Jeg har ikke hørt om noe spesielt som de ikke finner. 7. Ser at mange av dere skrur en del selv. Er de greie å skru på for en hobbymekaniker med fyldig verktøykasse og stor gårdsplass? Jeg er ikke mekaniker, men synes mye er ganske greit. God hjelp å få her på forumet også Det virker som du har grei oversikt over fordeler og ulemper ved 210. Jeg tror ikke du vil angre et veloverveid kjøp. Det er gode biler på mange måter. Lykke til med kjøp, og velkommen hit Quote
Guest raybenz Posted August 28, 2010 Posted August 28, 2010 Hei, Ang rusten så synes jeg det ikke er så ille som ryktet sier. Husk at disse begynner og bli helt opptil 15 år gamle, og mange har høy km stand som sliter på karrosseriet. Dem har et rustproblem, har som regel vært inne til garanti. Om det kommer tilbake har nok mye og si på hvordan jobben ble utført. Feks min morfar har en 1998 modell c180 som har vært på garanti for ca 7 år siden, Nå i dag har det boblet litt under låsen bak og rustet litt inni førerdøren over listen men ikke mere en det, andre dørene er det ikke rust på og ikke hjulbuer og skjermer. Da vil det jo si at det har gått 7 år og den lille rusten som er der nå må man regne med. Det er jo snakk om en c klasse fra samme årstall med samme problem som 210. Selv har jeg sett flere 210 biler og vet om flere som eier 210, og hadde rusten vært så stort problem som flere mener hadde 210 bilene som går på veien i dag sett mye styggere og rustene ut en dem egentlig er. Har selv en 2000 modell w210 som har vært inne til rustgaranti for 3 år siden, Ingen rust og finne på dører,hjulbuer og skjermer.Biler kan også ruste pga slitasje eller småskader. Det kan virke ut som at noen 210 biler har et større problem en andre, mye av grunnen kan være hvem som utførte jobben eller rett og slett en dårlig bil fra fabrikken. Det spørs om dem pusset vekk alt som er, er nok med en miniprikk så kommer det fort tilbake. Noen er verre en andre til og ruste. Har både hatt og sett andre bilmerker fra samme årstall, bmw og audi og disse ruster også! men det skal liksom ikke frem i dagens lys, Har sett flere audier rundt 2000 modeller med store rustskader på bagasjeluker og hjulbuer, samme med bmw, der er det problemer med rust under panseret som kommer frem over lyktene, så koffertlokket og nederst på dører. Men det kan virke ut som bmw har mindre antall rustproblembiler en mercedes har men likevel har dem et rustproblem. 210 er en god bil med veldig gode seter og comfor. Gå for bensinmotor for da får du lavere km og mere for pengene. Min E200 går på gjennomsnitt 0,75pr mil! Da kjører jeg med egg under gasspedalen :)Den går helt nedi 0,7 på bare langkjøring rett frem. For 100 000kr bør du finne deg en fin 210 med km rundt 100-180 alle servicer fulgt og hatt rustgaranti. Ta km høy lav på finn så ser du hvor langt disse mercedesene går flere som har runna 400 000-500 000km. Men som sagt det du bør sjekke opp med mercedes forhandleren er når rustgarantien har vært tatt også kan du se over og vurdere hvor lenge siden garantien var gjort og om det er rust evnt hvor mye rust som har kommet frem. Quote
Guest gjesten Posted August 29, 2010 Posted August 29, 2010 Har du mulighet så gå for 240 bensin. Da får du en helt annen bil å kjøre. Kan ikke se noen stasjonsvogner kan overgå 240 210 når det gjelder komfort,vedlikeholdsutgifter,mulighet for brukte deler og for ikke å glemme det viktigste,plass. ikke noe skiboks nødvendig på dem for å få plass når en skal på tur, selv ikke med barnevogn. Quote
Recommended Posts