Guest Dan-H Posted August 22, 2010 Posted August 22, 2010 Jeg skal bytte simmerring i framkant av motor på veivaksel i en 300CE. Noen som har noen gode forslag til hvordan jeg skal gjøre dette? Den er vel ikke så lett å få løst den bolten som holder veivhjulet.. Quote
viper Posted August 22, 2010 Posted August 22, 2010 Det er ingen vanskelig skrujobb. Det verste er som du sier å få av veivbolten. Selv laget jeg et verktøy som jeg skrudde fast der reimhjulet sitter, av en 2mm stålplate med et stålrør sveiset fast til den. Quote
SigurdB Posted August 22, 2010 Posted August 22, 2010 Brodern skifta nylig på sin m103. Brukte bare muttertrekker med slag for å få den løs. Bolten skal strammes med 300nm når det skal monteres igjen. Quote
Frode Posted August 23, 2010 Posted August 23, 2010 Hvis du har motoren ute av bilen så tar du bare av bunnpannen og kjører en 2x4" imellom blokka og skinkene på veiva.. Vi i "stavangeravdelingen" har fått laget et verktøy til å skru på reimhjulet fremme slik at du kan få det av og på igjen uten store problemer. Det er 2 forskellige tiltrekkingsmomenter, det er forskjell på boltene om det er "fjærer" eller skiver som ligger under, den ene skal ha 200Nm + 90 grader, mens den andre skal ha 400Nm (er sikker omtrent det samme...men det står nå slik i boka..... Jeg brukte også locktite på min for det er brukt fra MB originalt. Quote
Einar Posted August 23, 2010 Posted August 23, 2010 En løsning for å løsne det, er også å sette på en latmannsarm på skruen, legge den an mot en vange eller lignende, sørge for at den er på plass, og dra noen kjappe nøkk på starteren. Quote
viper Posted August 24, 2010 Posted August 24, 2010 En løsning for å løsne det, er også å sette på en latmannsarm på skruen, legge den an mot en vange eller lignende, sørge for at den er på plass, og dra noen kjappe nøkk på starteren. Quote
Frode Posted August 24, 2010 Posted August 24, 2010 Synes også at den hørtes litt på kanten ut.... Quote
Gujoni Posted August 24, 2010 Posted August 24, 2010 Læregutten der jeg jobbet for 20 år siden glemte en fastnøkkel på veiven på en Datsun Cherry etter ventiljustering......! Dro bolten rett av ettersom den ble dratt til istedenfor å løsnes. Prøvde å sveise fast en mutter, men endte opp med å sveise alt fast i veivakselen. (Svartjobb selvfølgelig.) Jeg brukte 5 timer for å redde skinnet hans dagen etter (+ veivakselen). Veldig dårlig løsning å løsne bolten på den måten. Quote
Recommended Posts