Jump to content

dieselpumpe timing om603/606

Recommended Posts

Guest Frank Ivar Kristiansen
Posted

noen som kan forklare fremgang for timing av dieselpumpe?

trenger man spesialverktøy?

pumpa er fra om603, å skal monteres på en om606 motor.

Trimprosjekt..:)

Posted

Du skal egentlig ha ett verktøy med 2 dioder som skrues inn på siden av pumpa, men du kan ta det på øyemål også, bare skru ut en plugg på siden litt bakoverpå pumpa, inni der sitter det en tapp som kommer fram inniblandt, den skal stå helt midt i hullet(samme om dioderverktøyet leser av) ved ett visst antall grader på veiva.

Posted

aha, okej! den tappen har e sett ja!

MEN, noen plasser står det oppgitt et visst antall grader ETTER ØD..?? kan det stemme?

Posted

hmm, i haynes boken står det oppgitt 15 grader ETTER ØD..

e det mulig??

så det i nå papira fra mb forhandler å.

når den knasten i inspeksjonshullet på pumpa står midt i, e det da insprøytninga starter for sylinder 1? eller e det der forskjøvet så at det e derfor man skal lese av 5 grader EØD??

blir ikke klok på det der...

forøvrig bra forum det her! e snart betalende medlem!:)

Posted

hmm, noen ide om hvordan man finner ut antall grader FØD når veiva står 15 grader EØD med tappen midt i inspeksjonshullet...?

blir en 400hk+ motor det her, så greit å vite at "tenning" er riktig..:)

Posted

hmm, noen ide om hvordan man finner ut antall grader FØD når veiva står 15 grader EØD med tappen midt i inspeksjonshullet...?

blir en 400hk+ motor det her, så greit å vite at "tenning" er riktig..:)

Tøft at vi får noen sånne prosjekt i Norge også, ikke bare i Sverige og Finland.

Har du fått preppet pumpa? 7mm elementer? Har den vært i Finland en tur?

Posted

jepps, pumpa e klar den! bygget om i finland. 7mm elementer, å ny kam i pumpa i tilfelle man sku ta helt av ved en senere anledning...:) tok å ekstern ALDA for å begrense svartrøyk, i hverfall litt før ladetrykket kommer.

pumpa klare rundt 580hk på OM606 (24v) eller 510hk på OM603 (12v).

kjøpte en om606 i tyskland, da e helst ville bygge på en sånn.

har turbo, grenrør, samt pumpe til salgs fra en om606 som har stått i en 98mod w210, om noen trenger bolt-on deler til en sugediesel 24-ventiler.

Posted

måtte høre litt på superturbodiesel.com å, regne med der finnes noen kloke hoder der ja..

fikk forøvrig et kjempe svar på mail fra byggherren av pumpa..)

lyder så her:

Hi!

For timing use the 20 degrees BTDC instead of the mentioned 14 ATDC.

The blocking bolt can be made from 11mm diameter metal bar (for example 11mm drill) by making a groove to the end which fits to the timing mark in the pump (looks like the tip of a screw driver, when looking inside the pump through the hole covered by plug 10/5).

The timing can be checked by gently turning the engine as far as it goes while the blocking bolt is inserted (make sure it sits well in its place) and then reading the result from the degree scale of the damper (no need for the position sensor mentioned in the manual). The timing chain tensioner needs of course be in place when the timing is checked.

-Antti

Posted

Håper du holder oss oppdatert med dette prosjektet. Jeg drømmer om det samme selv, men det blir nok med drømmen dessverre.

Greiene du har til slags passer vel ikke over på en standard 12v uten masse elektronikk og dilldall?

Hva har du gjort med manifold(er?) og slikt?

Har du noe bilde av denne greia for å sjekke timingen? Skulle veldig gjerne sjekket på min, men skjønte ikke allverden av forklaringen.

Posted

fikk ikke postet link her så lenge man er gjest her inne. har sendt inn registreringen så er vel medlem snart..:)

om man vil gjøre det lettvindt å billig for å få det til å passe på 12v motoren, så kan man lage et adapter av to flenser med rør i mellom, ser ikke særlig profft ut, men virker jo. begge flensene har jeg fått klracing.se i sverige til å lage (sendte inn eksospakninger til både 603 og 606 motoren) så de finnes i webshoppen der!

e jo ALLVERDENS med plass nedi en 124 med 12v motoren, så det burde gå fint.

man må jo selvsagt å justere opp dieselpumpa til ka den klare, har hørt snakk om 180hk, men vet ikke sikkert om det stemmer.

bilder kommer på finn.no når som helst fra no av..:)

turbo å grenrør 3500,-

Posted

når det gjelder manifold hadde jeg planlagt å prøve å bygge et selv, derfor jeg fikk KL Racing til å lage flens. fikk dem til å lage til både 12v å 24v, da jeg ikke hadde bestemt meg for hvilken motor som skulle brukes.

men mulig e kjøpe et ferdig grenrør fra KKD motorsport i finland.