Tjærand Matre Posted August 20, 2010 Posted August 20, 2010 Fikk et plutselig problem her om dagen. 96 G320 M104. Kjørte pent og pyntelig og så gikk plutselig bilen som en bøtte møkk. Kjente at den ikke gikk på et par sylindere men det ga seg litt og kom igjen et par ganger. Dagen etter gikk den på maks 4 sylindere konstant og alt ristet og dunket. Den fikk derimot bensin nok for det lukta svovel fra katalysatoren og det ble veeeldig varmt. Fikk humpet meg til verksted da jeg ikke har tid eller sted til å skru akkurat nå. De konstaterte 1 sprekt plugghette, overslag i et par andre og 2 coiler uten funk. Greit nok, de byttet og kablet men det hjalp bare litt. De mener at de har målt at det er gnist på alle steder det skal være gnist. Det de nå lurer på er om det er noe på luftsiden. Høres det sannsynlig ut? Hva annet kan det være? Dyse? Den får definitivt bensin som den ikke brenner i sylinderen ref veldig varm katalysator. Falsk luft? Som drar med seg tenningselementer? Quote
Frode Posted August 20, 2010 Posted August 20, 2010 Har du sjekket jordingen.? Puss festene og bytt kabel hvis den er flisete/skadet. Hva med den 3`dje coilen, er de sikre på at de bytte de rette 2....??...merkelig at det er kun 2 coiler som tar kvelden sånn plutselig, for hvis de har røket pga av overslag eller lignende så burde jo alle 3 tatt kvelden samtidig...?? Quote
Tjærand Matre Posted August 21, 2010 Author Posted August 21, 2010 Skal innom dem på mandag og kikke litt. Sjekker jordingen da. De sier at de har målt at det kommer strøm dit det skal men jeg har mer enn en gang opplevd at det du måler ikke alltid stemmer med det som skjer. Jeg tror vel at en helt død coil vil gjøre at 2 sylindere kutter permanent og de målte seg til 1 død og en med dårlig spenning, den siste var visstnok bra. Stemmer bra med symptomene. Hvis det hadde vært 3 døde coiler så hadde hele greia stoppet. Får liksom ikke falsk luft-teorien til å stemme med at en eller flere sylindere kutter helt. I hvertfall ikke når jeg vet at det plutselig gikk plugghetter veggimellom. Skal ha en rimelig stor lekkasje for å stoppe en sylinder helt og den har akkurat kjørt 450 mil på ferietur uten ett eneste feilslag. Nå er det sånn at dette skjedde veldig plutselig og det er jo ingen som har time før langt utti september. Det betyr nok at den står i en krok og så setter de en lærling på den innimellom. Men det er vanligvis flinke folk så jeg har trua. Men spekulasjoner er velkomne! Quote
RoarB Posted August 21, 2010 Posted August 21, 2010 faen at jeg ser dette nå da, var i Tønsberg idag.... Quote
Sarlacc Posted August 22, 2010 Posted August 22, 2010 Er gummihettene under coilene byttet? De er kjent for å lage trøbbel når de får lov til å bli gamle. Er ledningsnettet under og ved dekselet kontrollert ? Kan være overslag der også som gir "artige" symptomer. Quote
Tjærand Matre Posted August 22, 2010 Author Posted August 22, 2010 Jeg har ikke helt oversikt over akkurat hva som er byttet bortsett fra 2 coiler og en del pluggkabler. Men kom med forslag så har jeg en liste jeg kan gå gjennom. Quote
Einar Posted August 22, 2010 Posted August 22, 2010 Det er vel fortsat miljøledningsnett på M104 i G-wagen, er vel det første jeg ville kikka på med dine symptomer og "diagnose" på coiler. Quote
Tjærand Matre Posted August 23, 2010 Author Posted August 23, 2010 Viste seg at det var 2 problemer. Tenningsdeler som ble byttet løste deler av det men med tenninga i orden viste det seg at luftmassemåleren ga feil verdier og bilen hang og hostet ved gasspådrag. Byttet luftmassemåler for 2 mnd siden på grunn av litt ujevne verdier og litt ruskete gasspådrag og kjøpte da en fra Mekonomen. Viste seg at den funker som den skal men er helt feil til min bil (selv om Mekonomen mener at den passer). Fikk riktig luftmassemåler og nå drar den merkbart mye bedre enn før coilene gikk føyken. Skal ta en tur inn på mekonomen og ta med målingene fra verkstedet. Quote
Recommended Posts