Jump to content

Usikker på om topp pakningen er gåen!?!

Recommended Posts

Posted

Hei..

Er veldig ny innen Mercedes Benz å er usikker på om min ny innkjøpte har gåen topp pakning?

Han jeg kjøpte bilen av sa at denne var gåen men det som er så merkelig er at alt funker med bilen å jeg har hatt

den på noen turer nå å har ikke merket noe på olje eller vann.. Bilen fusker ikke sånn unormalt men det kommer masse hvit røyk.

Å etter jeg byttet termostaten og hadde på litt frost veske så blir ikke bilen varm, holder seg på rundt 90grader.

Bilen sparker godt fra seg oxo ;)

Dette er en Mercedes Benz w124 300e (Gull)

Mvh Nils G. Wamestad (sørlandet)

Posted

Hei..

Er veldig ny innen Mercedes Benz å er usikker på om min ny innkjøpte har gåen topp pakning?

Han jeg kjøpte bilen av sa at denne var gåen men det som er så merkelig er at alt funker med bilen å jeg har hatt

den på noen turer nå å har ikke merket noe på olje eller vann.. Bilen fusker ikke sånn unormalt men det kommer masse hvit røyk.

Å etter jeg byttet termostaten og hadde på litt frost veske så blir ikke bilen varm, holder seg på rundt 90grader.

Bilen sparker godt fra seg oxo ;)

Dette er en Mercedes Benz w124 300e (Gull)

Mvh Nils G. Wamestad (sørlandet)

Hvis det kommer hvit røyk, så tyder jo det på at den brenner frostvæske. Blir det borte noe?

Posted

Nei det blir ikke noe vann borte.. ingenting minker selv om jeg åpner

ekspansjons lokket..

Posted

Skal ta å sjekke disse pluggene om litt..

Olje trykker ligger på litt under 2 og går opp til 3 når jeg øker turtallet..

Vet ikke ikke om dette var noe nyttig tips å si men..

Posted

Sjekket pluggene å den første var sort mens di ble gradvis lysere mot den 6 tennpluggen..

Tennpluggene heter BP6EF..

Posted

Hvit røyk tyder på toppakning. Hvis det ikke er noe å se på pluggene så

se på stempeltoppene.(Gjennom plugghullet med stempelet på topp.) Er en

av dem ren og blank, har du lekkasje. Sot løser seg opp når den blir utsatt

for varme sammen med høyt trykk som i et forbrenningskammer.

I gamle dager satte jeg stemplene i noen millimeter med vann over natten

og da kunne soten omtrent fjernes med tannbørste, så myk var den.

90 grader høres ok ut, men har du ikke varme i v.apparatet, står det sannsynligvis luft et eller annet sted.

Posted

Hvit røyk tyder på toppakning. Hvis det ikke er noe å se på pluggene så

se på stempeltoppene.(Gjennom plugghullet med stempelet på topp.) Er en

av dem ren og blank, har du lekkasje. Sot løser seg opp når den blir utsatt

for varme sammen med høyt trykk som i et forbrenningskammer.

I gamle dager satte jeg stemplene i noen millimeter med vann over natten

og da kunne soten omtrent fjernes med tannbørste, så myk var den.

90 grader høres ok ut, men har du ikke varme i v.apparatet, står det sannsynligvis luft et eller annet sted.

Okey men nå fikk jeg time hos mercedes for en god og grundig sjekk i morgen så

får se hva dommen blir.. Visst det er topp pakningen så sliter jeg vel litt med tanke på arbeide

og slikt. På verksted kom det på 12tusen pluss moms :S.. hehe aldri byttet på en rekke sekser før.

Bare demontert på en gammel opel.

Jeg har nok av varme gjennom varme apparatet..

Posted

Hvis du ikke ser noe på plugga, så kan du evt prøve en lekkasjetest på sylindra.

biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Luftnippel-for-tennplugghull/

Hvis en tar en slik en og evt monterer en ventil, skulle man ha et brukandes verktøy.

Ville satt trykk på en og en sylinder, og sett om det blei bobler/trykk i kjølesystemet

Den var ikke dum du ;) hehe..

Posted

Funker greit det der, en slik en, og en trykkregulator som gir ca 3 bar.

Mangler bare en måler så har du en sylinderlekkasjetester som de bruker på verksted, men er bare å se om det kommer trykk i kjølesystemet.

Man kan også sette trykk på kjølesystemet og se om gangen endrer seg, jeg gjorde det ved hjelp av hageslangen, har 7 bars trykk så hadde ikke krana på fullt men da endra gangen seg og det knatra på dieselen.

Posted

Okey men har sjekket om det bobler å sånn men ingenting. Men noe trykk skal det vel være..?!? hehe