Jump to content

MB SL automatkasse som er treg og bytte gir når den er kald.

Recommended Posts

Posted

Hei

Har en SL 280 - 94 mod med en litt rar problemstilling på automatkassen.

Når bilen har stått en stund dvs. er kald vil den ikke gire som normalt fra 2 til 3 gir.

Fra 1 til 2 som normalt. Men fra 2 til 3 må jeg enten opp til 3500rpm eller kjøre ca minuttet på lavere omdreining før den girer.

Når den da har giret fra 2 til 3 er den helt normal igjen og girer som den skal uten noen mer tull.

Dette skjer kun når bilen er kald/stått en stund (Over natten)

Noen som har en ide om hva det kan være?

Posted

Høres ut som det er kaldstartsfunksjonen som sørger for at den henger lenger på gira når motoren er kald slik at katalysatoren får varmen fortere. Det skal altså være slik, men den kan sannsynligvis kobles i fra.

En skikkelig møkkafunksjon spør du meg...

Guest Jarle Larsen
Posted

Hadde samme problem på min 320 sl 94 model. Lukk opp panseret og på venstre side på torpedoveggen sitter det et reele med to kontakter og to vakumslanger. Først koblet jeg fra strømkontaktene men det funka ikke. Hver gang den giret hogg den i gear. Koblet dem på igjen og koblet fra vacumslangene og da funka den normalt da den også var kald. Reelet sitter ca 20 cm fra skjermkanten.

Guest Jarle Larsen
Posted

Ser til min store skrekk at jeg har skrevet motsatt av det jeg mente. Dra av strømkontaktene og ikke vacumslangene. Det skjer ikke noe galt.

Posted

Ser til min store skrekk at jeg har skrevet motsatt av det jeg mente. Dra av strømkontaktene og ikke vacumslangene. Det skjer ikke noe galt.

Ja ja jeg er nå heldigvis ikke så kjapp på labben denne gang da :D

Skal se på det i helgen tenkte jeg.  8)

Guest gjesten
Posted

Det er ikke for at olja skal bli varm,men som nevnt for at katalysatoren skal bli varm.

En kald katalysator forurenser mer enn en bil uten kat.

Det gjelder å få de fortt varme.

Guest Jarle Larsen
Posted

Min også gjør dette. Jeg har en 4 trinns autolat. Er det noe ulemper ved å koble bort dette? Jeg trenger det ikke da jeg har fjærnet kat.en?

Da har du vel en 300 eller 300-24. På disse mener jeg at kaldstartrelee må kobles fra på gearkassa. Det er en rød/rosa vacumslange som kobles fra. Denne bør vel også blendes med tanke på støv og vannsprut. Men her er jeg litt usikker. Ingen ulemper med å koble dette fra. Jeg har kjørt i 3 år sånn og ingen ting har skjedd. Disse R6 motorene blir spart for høyt turtall nå dem er kalde og det sparer jo motoren og toppakningen lever mye lenger.

Posted

Min også gjør dette. Jeg har en 4 trinns autolat. Er det noe ulemper ved å koble bort dette? Jeg trenger det ikke da jeg har fjærnet kat.en?

Da har du vel en 300 eller 300-24. På disse mener jeg at kaldstartrelee må kobles fra på gearkassa. Det er en rød/rosa vacumslange som kobles fra. Denne bør vel også blendes med tanke på støv og vannsprut. Men her er jeg litt usikker. Ingen ulemper med å koble dette fra. Jeg har kjørt i 3 år sånn og ingen ting har skjedd. Disse R6 motorene blir spart for høyt turtall nå dem er kalde og det sparer jo motoren og toppakningen lever mye lenger.

Har en E320 Coupe med kvasse kammer og diverse trim. Så vil spare topp/toppakning så mye som mulig. Bilen skal jo uansett ikke kjøres om vinteren, så da er det jo ikke akkurat veldig nødvendig med noe kaldstart.

Guest Jarle Larsen
Posted

Kaldstartrelleet har ikke noe med oppstart av kald motor og gjøre. Dette releet

holder gearskifte fra 2. til 3. igjen når motoren er kald. Da får du et høyere turtall

ved gearskifte og da en høyere forbrenning i motoren slik at eksosen får høyere tempratur og at catalysatoren blir kjappere varm. Når catalysatoren blir kjappere varm så blir avgassene også renere. Dette var et såkaldt miljøtiltak som ble gjort

på enn del modeller. Min bil gearet ikke før jeg hadde 3500 o/min og det er et høyt turtall selv om det er sommer eller vinter spør du meg. Etter jeg koblet fra dette releet har jeg normal gearing om den er varm eler kald.

Posted

Kaldstartrelleet har ikke noe med oppstart av kald motor og gjøre. Dette releet

holder gearskifte fra 2. til 3. igjen når motoren er kald. Da får du et høyere turtall

ved gearskifte og da en høyere forbrenning i motoren slik at eksosen får høyere tempratur og at catalysatoren blir kjappere varm. Når catalysatoren blir kjappere varm så blir avgassene også renere. Dette var et såkaldt miljøtiltak som ble gjort

på enn del modeller. Min bil gearet ikke før jeg hadde 3500 o/min og det er et høyt turtall selv om det er sommer eller vinter spør du meg. Etter jeg koblet fra dette releet har jeg normal gearing om den er varm eler kald.

Ble litt teit forklart, men var jo det med å skåne motoren for høy rpm jeg mente. Ikke at den ble lettere å starte :P