Guest Christian Strømstad Posted August 15, 2010 Posted August 15, 2010 Tenningslåsen min har tatt kveld og sliter med å få den ut.. Ser flere har slitt med samme problemet og har plukket opp noen tips som kan være greie å prøve før jeg sprenger shiten.. (!!) På høyre siden av tenningslåsen derimot går det inn en vire. Noen som vet hva den er til og om den MÅ kobles på evt byttetenningslås? Jeg har en "ny" liggende, men da uten noen mulighet for å koble på noen vire av noe slag. Tar også imot alle gode triks for å få åpnet låsen så jeg får den ut av rattlåsen.... Mvh Christian Quote
Sven Håkon Posted August 15, 2010 Posted August 15, 2010 Det er vaiersperre mot girvelger slik at man ikke skal kunne sette bilen i gir uten at tenningen er aktivert (det går en lik vaier til bremsepedalen) - denne må ikke være tilkoblet, men du må da sørge for at den står i "åpen" posisjon slik at girvelgeren kan brukes - dette kan også gjøres på selge girvelgeren (høyre side mener jeg å huske). Quote
Fredrik B Posted August 15, 2010 Posted August 15, 2010 På min E200 så låste tenningslåsen seg. Jeg fikk ut dritten å valgte å koble alt opp på brytere, så denne "knappen på enden av wiren, måtte jeg trykke inn manuelt vær gang jeg skulle starte bilen. Utrolig plagsomt, så jeg ville gjort det rett med en gang Quote
Guest Christian Strømstad Posted August 15, 2010 Posted August 15, 2010 Takker. Så det har lite å si om jeg fjerner den sålenge den sstår fritt på sine respektive plaseer? girvelger osv.. Var nede iste å prøvde å banke lett med en hammer og blåste litt luft inni uten at gjorde susen... Dette fordi jeg selvsagt var dum nok til å ha i låsolje strax den begynte å bli treg.... E vel det som kalles å lære.... Kom gjerne med innspill om noen skulle ha noen... Mvh Christian Quote
FrodeS Posted August 16, 2010 Posted August 16, 2010 Groruddalen Låsservice elns har mulighet til å scanne den gamle nøkkelen og lage en ny. Den blir da slik nøkkelen var da den var ny. I følge Fredrik som jeg snakket med der, var det stort sett nok til å få åpnet den gamle låsen. Wiren har vel antakelig også med at du ikke skal få ut nøkkelen uten først å sette giret i P. Quote
Guest Christian Strømstad Posted August 16, 2010 Posted August 16, 2010 Kanskje det, men jeg har kun bilnøklene på mitt og tror nok den bare er sliten og gammal. Tabben var vel å prøve å smøre opp låsen. De gode nyhetene er at jeg fikk lirket opp låsen med gamle nøkkelen etter noen timers prøving. De dårlige nyhetene er at jeg frykter startsperren har slått inn for nå vil den ikke starte. Da med den "nye" tenningslåsen i. Det går også 2 vakumslanger inn i toppen av låsen. Må de stå en bestemt retning og hvordan kan jeg evt få slått av startsperren om det er den som har slått inn? Mvh Christian Quote
SigurdB Posted August 16, 2010 Posted August 16, 2010 Har du skiftet hele tenningslåsen eller kun låssylinderen? Har du orginal alarm på bilen din(nøkkel med rød prikk på)? Når jeg skiftet låsesylinder så brukte jeg to sykkelspieler som jeg klippet til med ca 45 graders helling på spissen. Disse puttet i det inn der spesialverktøyet egentlig skal stå. Quote
Guest Christian Strømstad Posted August 16, 2010 Posted August 16, 2010 Jeg har byttet hele tenningslåsen ja, men er usikker på om det er orig alarm på bilen. Tror ikke noen av de nøkkelene jeg har er originale, ingen av dem som har rød prikk på seg heller. I midtkonsollen derimot er det en knapplignende ting ved siden av kupelyset bak som har en diode lignende gjenstand i seg, men denne har jeg aldri sett lyse og har heller ingen anelse om hva den er til... Noen som vet hvor disse 2 vakumslangene som sitter i tenningslåsen går til? Synes det er så merkelig at den ikke vil gå når alt bortsett fra wiren til gearstanga er likt... Quote
Guest Christian Strømstad Posted August 16, 2010 Posted August 16, 2010 Plundra litt og har funnet ut at jeg må bytte låssylinderen og sier takk SigurdB for fin tegning til verktøyet jeg må lage meg for å få den ut.. Startsperra ser ut til å være en gummiring som stenger en ventil til vakumet på tenningslåsen... Jeg kunne plukket ut denne å satt den i den "nye" låsen, men da hadde jeg enda hatt problemet med sperra til girvelgeren... Mvh Christian Quote
Guest Christian Strømstad Posted August 17, 2010 Posted August 17, 2010 Noen som har en link til en side hvor jeg kan få kjøpt en ny sylinder? Jeg har tydeligvis funnet en av de få låsene til 124 som ikke går overens... Dvs. Den passer og jeg får montert den i og brukt den så bilen starter, men den vil ikke slippe nøkkelen ut av låsen igjen strax sylinderen er montert i tenningslåsen... Den fungerte fin i den gamle tenninga og når den ikke er satt inn i min tenningslås.. Mvh Christian Quote
SigurdB Posted August 17, 2010 Posted August 17, 2010 stjerneservice, autotrio eller autoroyal har låsesylindere. koster 189 hos stjerneservice. http://www.stjerneservice.no/catalog/product_info.php?cPath=44_128_134&products_id=1004 Quote
FrodeS Posted January 18, 2011 Posted January 18, 2011 Nytt tips til brukbart verktøy for å ta ut låsesylinderen : Strikkepinner! Hør med kona (eller ThomasM) om å få låne to strikkepinner. De må være 2 mm i tykkelse, og helst treverk. Jeg måtte spikke dem litt i enden så det ble passe vinkel på dem. Gjort på 3 minutter å plukke ut den gamle og sette inn den nye. Quote
Guest Seko Posted February 13, 2011 Posted February 13, 2011 Har problemer med en 190e, tenningslåsen er ikke til å rikke, rattlåsen er også på. Tenkte at det greieste hadde vært og skifte låssylinderen, men slik jeg forstår det må jeg da kunne vri nøkkelen til pos.1 Stemmer dette ? Quote
FrodeS Posted February 13, 2011 Posted February 13, 2011 Har problemer med en 190e, tenningslåsen er ikke til å rikke, rattlåsen er også på. Tenkte at det greieste hadde vært og skifte låssylinderen, men slik jeg forstår det må jeg da kunne vri nøkkelen til pos.1 Stemmer dette ? Stemmer, det. Har du prøvd en annen nøkkel? Funker ikke det, så ville jeg prøvd å få laget en ny. Quote
Guest Seko Posted February 13, 2011 Posted February 13, 2011 Har en som ikke er slitt i det hele tatt, så det er nok ikke der problemet ligger.. Quote
Recommended Posts