Jump to content

Recommended Posts

Posted

hoi,

Jeg sliter med ubalanse i 19" Zito hjula på 210'n, hadde de på 203'n også men der hadde jeg problemer med at senterringene var bittelitt for store og visste dermed ikke om ubalansen kom fra dette eller og kun dekk. Nå som senterringene sitter bra er det omtrent like mye ubalanse, både forran og bak, har vært sånn helt siden dekka var nye kjøpt av forhandler.

Jeg kjøpte dekk og felger på høsten og hadde det lagret stående i garasjen som er isolert til våren neste år. Kan lagringsmåten ha gjort noe med dekka?

Det jeg har kommet fram til er å bytte alle 4 dekk, hvilken dekk dim kjører dere her i klubben på? Eller anbefaler?

Felger er 8,5" ET30 og 9,5" ET35, har i dag 235/35 og 265/30 dekkmerke Dunlop Sportmaxx og synes det sporer litt men ikke ubehagelig mye, som forventet egentlig. Blir prakka på Nankang NS2 tror jeg de heter. Dekkforhandler mener disse er mer tilpasset norske veier enn Dunlop dekka som jeg har som er mer performance dekk, og blir anbefalt 235/35 og 275/30 dim. i steden.

Takker for innspill  :D

Posted

jeg kjører med NS-II dekka på min bil med 225/35/20 på alle 4, hadde kuhmo før dette, men har fortsatt svak vibrasjon mellom ca 120-150km/t, dvs litt risting, hjula er avbalansert 2 ganger av meg og 2 ganger av autogrip, med mellom 20-35 i lodd, så hjula skal være greie, så du har nok som meg, noe som gjør at det "vandrer" litt....

har tenkt på hjullagrene bak men har jo ikke noe ulyd, samme med knirkeforingene, resten av bakstillinga mi er ny i år...så dett er de 2 eneste tingene som ikke er gjort noe med.....bilen er og justert perfekt på 4 hjuls måling....

Posted

jeg kjører med NS-II dekka på min bil med 225/35/20 på alle 4, hadde kuhmo før dette, men har fortsatt svak vibrasjon mellom ca 120-150km/t, dvs litt risting, hjula er avbalansert 2 ganger av meg og 2 ganger av autogrip, med mellom 20-35 i lodd, så hjula skal være greie, så du har nok som meg, noe som gjør at det "vandrer" litt....

har tenkt på hjullagrene bak men har jo ikke noe ulyd, samme med knirkeforingene, resten av bakstillinga mi er ny i år...så dett er de 2 eneste tingene som ikke er gjort noe med.....bilen er og justert perfekt på 4 hjuls måling....

Jeg sliter med virkelig risting ved litt over 80km/t, blir faktisk litt bedre når jeg kommer opp i 120-140km/t, eller har kjørt i 30min på motorvei. Har etter en punktering i for litt siden blitt ekstra plaget med risting etter dette, med reservehjulet på venstre framhjul var ristingen nesten borte i rattet men bak er det fortsatt litt, men der har jeg fått påvisst et snev av høydekast i dekket.

Det jeg synes er litt rart er at senterringene passer bedere på 210'n enn på 203'n. Har ikke du også Zito felger på bilen din RoarB? Hvilke farge har du på senterringene?

Posted

nei det står Zito på koppen, men jeg har Cerebus 504 Chrome....

men ringene er lett berse, med yttermål på 73mm og inner på 66.6mm

men sett ringene¨på bilen først, så hjulet på, for mine skulle gjerne vært dypere...

men hvis du har risting i ca 80km/t så er det typisk styrestag evt bærearmsforinger....evt og seff avbalansering

Posted

Få hjula dine avbalansert på en maskin som sentrerer på bolthullene i felgen. Spesielt på brukte uorginale felger så blir det aldri bra når man senterer felgen på navhullet.

Posted

nei det står Zito på koppen, men jeg har Cerebus 504 Chrome....

men ringene er lett berse, med yttermål på 73mm og inner på 66.6mm

men sett ringene¨på bilen først, så hjulet på, for mine skulle gjerne vært dypere...

men hvis du har risting i ca 80km/t så er det typisk styrestag evt bærearmsforinger....evt og seff avbalansering

Pleier å sette på ringene først og så hjulet. Det som er det rare er at i dag, plutselig så er ristingen nesten borte :shock: ikke sånn voldsomt som jeg har vært plaget med de siste 4 ukene, kun sånn som har vært levlig før....

Men hvordan kan styrestag og bærearmer påvirke til ubalanse/risting i rattet? Har spurt verksteder om det kan være andre årsaker til vibrasjon/ubalanse før og da sier de bare at det kun er hjulet som kan lage ubalanse :? Begynner å bli lei dette styret her men synes det er dumt å bruke masse penger på dekk hvis det egetlig er noe annet som er feil....

Posted

Få hjula dine avbalansert på en maskin som sentrerer på bolthullene i felgen. Spesielt på brukte uorginale felger så blir det aldri bra når man senterer felgen på navhullet.

Åja, så det er noen som gjør det også. Veit at noen biler sentrerer hjulet med boltene men aldri sett noen gjøre det på en avbalanserings maskin.

Hvor i Oslo omerådet får jeg gjort dette da tro? Evt nærmeste i Strømmen omerådet?

Posted

Åja, så det er noen som gjør det også. Veit at noen biler sentrerer hjulet med boltene men aldri sett noen gjøre det på en avbalanserings maskin.

Hvor i Oslo omerådet får jeg gjort dette da tro? Evt nærmeste i Strømmen omerådet?

megahjul på økern avbalanserer med Haweka

Posted

Har nå fått avbalansert hjula på Megahjul økern uten at det hjalp noe særlig. De mente det kunne være litt høydekast i ene bakhjulet og det visst jeg jo egentlig fra før.

Men de og jeg mener at senterringene burde vært litt "tightere", man kan liksom snu og ta de av uten problemer, de faller nesten av på bakhjula. Men forran sitter de best og der har jeg fortsatt ubalanse selvom hjula skal være perfekte.

Må jeg forske i om det finnes senterringer som er ørlite grann mindre enn de som skal være til MB? Hvem biler har evt litt mindre nav en MB? Har fått spesial bestillt støpte senterringer fra BilProdukter men de er helt ubruklige.

Posted

Ser nå at både bakhjul og framhjul er blitt nesten nedslitt på innersiden så må ha nye dekk til neste år.

Noen som har noen anbefalinger å komme med i denne dimensjonen? De som selger dekk har jeg inntryk av at kun vil selge meg det de har masse av på lager.