Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mja. Var lenge fast bestemt på å aldri handle 210, men hadde kravspec på 4-hjulstrekk, minst 6 sylindre, 7 seter, automat, hengerfeste for 2100kg og AC.

124 ble etterhvert veldig gammelt, og 211 4M med skikkelig motorisering veldig dyrt, så da ble det jommen en kjapp tur til Bergen og handle en tidligere firmabil i fjor vår.

E320T 4Matic Avantgarde - noen bilder fra annonsen:

89_-469378070.jpg89_-1457464345.jpg

89_-1050750284.jpg89_307096200.jpg

- med det meste av nødvendig utstyr på plass:

220   PARKTRONIC SYSTEM (PTS)

228   AUXILIARY HEATING

242   FRONT SEAT RH ELECTRIC ADJUSTABLE WITH MEMORY

248   REAR SEAT WITH INTEGRATED CHILD SEAT

249   INSIDE AND OUTSIDE MIRROR AUTOMATIC DIMMING

273   TELEPHONE PRE-INSTALLATION D-NET MOBILE

275   MEMORY PACKAGE (DRIVER SEAT, STRG. COL., MIRROR)

345   RAIN SENSOR

352   COMMAND

404   MULTI-CONTOUR SEAT, LEFT

405   MULTI-CONTOUR SEAT, RIGHT

423   AUTOMATIC TRANSMISSION 5-SPEED

480   SELF-LEVELLING SUSPENSION

500   OUTSIDE REAR VIEW MIRROR LH AND RH FOLDING

543   SUN VISOR WITH MAKE-UP MIRROR L. AND R., BE-

551   THEFT WARNING SYSTEM

581   AUTOMATIC CLIMATE CONTROL

600   HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT

611   EXIT LIGHTS FOR DRIVER DOORS

612   LAMP UNIT: XENON HEADLAMPS

645   WINTER TIRES M + S

673   BATTERY WITH INCREASED CAPACITY

680   L.A. WHL, 5-HOLE DESIGN, AVANTGARDE

682   FIRE EXTINGUISHER

691   WD-BLAUES GLAS RUNDUM, HECKSCHEIBE-ESG

800   YEAR OF MODIFICATION 99/1

819   CD CHANGER

873   SEAT HEATING FRONT SEATS LH AND RH

876   INTERIOR LIGHT ASSY.

877   READING LAMP IN THE REAR LEFT AND RIGHT

925   AIR POLLUTION CONTROL D4 EU3-MEASURES

954   EQUIPMENT PACKAGE AVANTGARDE

988   REG. DOC. AND COC CERTIFICATE WITH EC TYPE LABEL

Datakort.jpg

Siden jeg var veldig ukjent med 210, forholdsvis gira på bilen og litt for troskyldig vs selger ble ikke alt skikkelig testet ved prøvekjøringen - og det har jeg vel delvis fått betale for i ettertid, men det meste er fikset nå, og den berømte rusten er foreløpig ikke her.

Klappseter ble innkjøpt fra en svensk hugger,bekreftelse fra BOS til en tusing og 'tilsynet måtte bare skrive 7-seter i vognkortet.

Har ellers 'modda' vekk telefonholderen på det originale handsfreeoppsettet - det var ombygd med en Nokia Bluetooth-løsning så jeg fjernet hele holderen og integrerte høyttaleren på siden av midtkonsollen istedet.

Et bilde fra i vår, med 'nylakkerte' sommerfelger:

DSC_1575_Medium.JPG

Endel bilder tatt i Vesterålen nå i sommerferien:

IMG_1887_Medium.JPG

IMG_1899_Medium.JPG

IMG_1891_Medium.JPG

IMG_1904_Medium.JPG

IMG_1901_Medium.JPG

IMG_1895_Medium.JPG

IMG_1907_Medium.JPG

De hjemmespraya AMG-felgene holder seg foreløpig godt - har fått et hakk i lakken på en av dem, ellers ser det bra ut så langt. :-)

(dette er ingen showbil, men hovedtransportmiddel for en familie på 6 - har rulla straks 35.000km siden i fjor vår, en god del av dette med ørti unger baki, vogn eller henger på kroken)  ;-)

edit: La til litt flere bilder.

• Replies 129
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

210 er gode biler, og rust er ikke det verste å fikse, tross alt.

210 4-maticen til mine foreldre er også relativt fri for rust, spesielt med tanke på at den har gått 3 år nå med minimalt med vask og pleie.

• 7 months later...
Posted

Takk & takk - den gjør seg vel best på denne avstanden men alder og kmstand tatt i betraktning er den helt grei.  :-)

Er det noen som er interessert i å kjøpe klappsetene/belter m.m. og bygge om 210'n sin til 7-seter?

Har funnet et sett i grått skinn som resten av interiøret, jeg fikk bare tak i sort stoff da jeg bygde om, så jeg vurderer å bytte om jeg kunne bli av med dem...

• 3 weeks later...
Posted

Har funnet et sett i grått skinn som resten av interiøret, jeg fikk bare tak i sort stoff da jeg bygde om, så jeg vurderer å bytte om jeg kunne bli av med dem...

Og slik ble det. En kjapp bestilling fra Bildelsbasen.se, en nesten kjappere harry-tur til Åre i går for å hente poste restante-pakken min, og dermed ble det jommen grått skinn i bagasjerommet også.    :P

Skinn.jpg

• 11 months later...
Posted

Da var campingsesongen i gang igjen.  Etter uker og måneder med plaskregn var snøen borte i Trøndelag en uke før påske, og tanken på en tripp med vogna kom fram. Så kom vinterh*lvete tilbake, men da hadde jeg bestemt meg - vi skulle på tur.

Nye dekk til vogna - Nokia Hakka C m/pigg - og så bar det avgårde på onsdag formiddag.

385628_3081316633936_164445008_n.jpg

Full fart på svenske vinterveier!

555455_3081317033946_2034626383_n.jpg

Påskestemning i Sverige, fint vær og lite snø.

540764_3081317353954_1814362146_n.jpg

Vel hjemme igjen, her hadde det naturligvis snødd 20-30cm som måtte måkes vekk, midlertidig vognparkering...

564369_3081318273977_447688498_n.jpg

Og til slutt - en liten 4Matic-skrytesnutt!  :-)

Posted

Ja, topp tur, ingen problemer.  :P

Imponerte meg også at jeg kom opp bakken til huset på dette føret, hadde egentlig nærmest regnet med at vogna måtte parkeres et annet sted til snøen var vekk.

Posted

..Hvordan ble lyden med ny eksosen med vogn på slep?

Det ble ingen stor forskjell fra tombil, naturligvis kan man høre at belastningen er litt høyere, men siden man gjerne legger på litt turtall når det trengs virker det ikke som noen stor forskjell på det jevne. Som du hører på videoen er det jo heller ikke noe brøl akkurat selv om den trekker tungt oppover bakken.

I området omkring 2000rpm derimot virker det som det er mer luftlyd/resonans fra hele anlegget som merkes inni kupeen, enn direkte eksoslyd - og det har jeg enten vogna er der eller ei. Det som er dumt er at 2000rpm er omtrent akkurat 80-90km/h i 4./5. gir, og vipper jeg den ned i 3. blir det stille.

Såvidt jeg forsto på Torbjørn kan det delvis komme av hvordan tynnvegget rustfritt stål oppfører seg sammenlignet med grovere svartjern i et standardanlegg...?

Posted

Godt å se at vognsessongen er innviet allerede!

4 matic ser ut til å virke godt :shock:

Ang. lyd så må man huske at vist man retter ut dette anlegget så ville man se igjennom et 2,5" rør. Alle potter er like "rett igjennom" og derfor får man litt mer lyd. Når det er sagt så er nok dette utrolig stille til å være et "performance" anlegg.

En peak i "bass" rundt 2000rpm er normalt, om man kan si det. Det er denne frekvensen man må prøve å ta has på med store volum i eksospottene når man bruker slike type eksospotter som jeg gjør.

Skulle det være noe du lurer på, så ikke nøl med å kom innom :D

• 3 months later...
Posted

De 2 største i baksetet med katteburet mellom seg.

De 2 minste på klappsetet i bagasjerommet - sammen med PlayStation og sånne ting...  :P

Uten å bli bilsyke? Det er jommen bra gjort!  8)

Posted

Artig å se bilder fra camping. Nå er det noen år siden jeg kjørte kone+3 unger og sykler og telt i en 123 300tdt som var gått 500kkm (og senere vogn ja), men jeg minnes det med stor glede. Jeg var ganske stolt av å ratte en sånn merce den gangen.

Men du..frister ikke en en Viano 4x4?  8)

Posted

...Uten å bli bilsyke?

Næh... det hender vel. Men da er det som regel min skyld, litt kvass kjøring med vogn bak hjelper ikke på.

Når det er sagt er det meste bare bra så lenge de er opptatt med spill, enten det er DS eller PS. Det er når de blir sittende uten noe aktiviserende at kvalmen kan komme.

Men du..frister ikke en en Viano 4x4?

Ikke når jeg ser prisene på dem. Man kan jo like gjerne kjøpe en R-klasse som en litt fullspekka Viano 4Matic, og da tror jeg kassebilen blir nedvurdert.
Posted

Ikke når jeg ser prisene på dem. Man kan jo like gjerne kjøpe en R-klasse som en litt fullspekka Viano 4Matic, og da tror jeg kassebilen blir nedvurdert.

Enig der ja.. R er nok den ultimate. Får vente litt til.. Har lyst på det.

Synes også en Viano 4-matic er j.... høy...