Arne Henriksen Posted August 11, 2010 Posted August 11, 2010 Mja. Var lenge fast bestemt på å aldri handle 210, men hadde kravspec på 4-hjulstrekk, minst 6 sylindre, 7 seter, automat, hengerfeste for 2100kg og AC. 124 ble etterhvert veldig gammelt, og 211 4M med skikkelig motorisering veldig dyrt, så da ble det jommen en kjapp tur til Bergen og handle en tidligere firmabil i fjor vår. E320T 4Matic Avantgarde - noen bilder fra annonsen: - med det meste av nødvendig utstyr på plass: 220 PARKTRONIC SYSTEM (PTS) 228 AUXILIARY HEATING 242 FRONT SEAT RH ELECTRIC ADJUSTABLE WITH MEMORY 248 REAR SEAT WITH INTEGRATED CHILD SEAT 249 INSIDE AND OUTSIDE MIRROR AUTOMATIC DIMMING 273 TELEPHONE PRE-INSTALLATION D-NET MOBILE 275 MEMORY PACKAGE (DRIVER SEAT, STRG. COL., MIRROR) 345 RAIN SENSOR 352 COMMAND 404 MULTI-CONTOUR SEAT, LEFT 405 MULTI-CONTOUR SEAT, RIGHT 423 AUTOMATIC TRANSMISSION 5-SPEED 480 SELF-LEVELLING SUSPENSION 500 OUTSIDE REAR VIEW MIRROR LH AND RH FOLDING 543 SUN VISOR WITH MAKE-UP MIRROR L. AND R., BE- 551 THEFT WARNING SYSTEM 581 AUTOMATIC CLIMATE CONTROL 600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT 611 EXIT LIGHTS FOR DRIVER DOORS 612 LAMP UNIT: XENON HEADLAMPS 645 WINTER TIRES M + S 673 BATTERY WITH INCREASED CAPACITY 680 L.A. WHL, 5-HOLE DESIGN, AVANTGARDE 682 FIRE EXTINGUISHER 691 WD-BLAUES GLAS RUNDUM, HECKSCHEIBE-ESG 800 YEAR OF MODIFICATION 99/1 819 CD CHANGER 873 SEAT HEATING FRONT SEATS LH AND RH 876 INTERIOR LIGHT ASSY. 877 READING LAMP IN THE REAR LEFT AND RIGHT 925 AIR POLLUTION CONTROL D4 EU3-MEASURES 954 EQUIPMENT PACKAGE AVANTGARDE 988 REG. DOC. AND COC CERTIFICATE WITH EC TYPE LABEL Siden jeg var veldig ukjent med 210, forholdsvis gira på bilen og litt for troskyldig vs selger ble ikke alt skikkelig testet ved prøvekjøringen - og det har jeg vel delvis fått betale for i ettertid, men det meste er fikset nå, og den berømte rusten er foreløpig ikke her. Klappseter ble innkjøpt fra en svensk hugger,bekreftelse fra BOS til en tusing og 'tilsynet måtte bare skrive 7-seter i vognkortet. Har ellers 'modda' vekk telefonholderen på det originale handsfreeoppsettet - det var ombygd med en Nokia Bluetooth-løsning så jeg fjernet hele holderen og integrerte høyttaleren på siden av midtkonsollen istedet. Et bilde fra i vår, med 'nylakkerte' sommerfelger: Endel bilder tatt i Vesterålen nå i sommerferien: De hjemmespraya AMG-felgene holder seg foreløpig godt - har fått et hakk i lakken på en av dem, ellers ser det bra ut så langt. (dette er ingen showbil, men hovedtransportmiddel for en familie på 6 - har rulla straks 35.000km siden i fjor vår, en god del av dette med ørti unger baki, vogn eller henger på kroken) edit: La til litt flere bilder. Quote
CHARLIE Posted August 11, 2010 Posted August 11, 2010 NYDELIG bil Arne!! Har bare gode erfaringer med 210 selv!! Quote
Alexander Posted August 12, 2010 Posted August 12, 2010 210 er gode biler, og rust er ikke det verste å fikse, tross alt. 210 4-maticen til mine foreldre er også relativt fri for rust, spesielt med tanke på at den har gått 3 år nå med minimalt med vask og pleie. Quote
Arne Henriksen Posted April 10, 2011 Author Posted April 10, 2011 Og da har jeg bestemt at vinteren er over i Trøndelag, og sommerdekka kom på. Quote
Arild K. Posted April 10, 2011 Posted April 10, 2011 Virkelig flott bil du har der!! La om til sommer såler i dag jeg også. Quote
Arne Henriksen Posted April 11, 2011 Author Posted April 11, 2011 Takk & takk - den gjør seg vel best på denne avstanden men alder og kmstand tatt i betraktning er den helt grei. Er det noen som er interessert i å kjøpe klappsetene/belter m.m. og bygge om 210'n sin til 7-seter? Har funnet et sett i grått skinn som resten av interiøret, jeg fikk bare tak i sort stoff da jeg bygde om, så jeg vurderer å bytte om jeg kunne bli av med dem... Quote
Lennart Posted April 11, 2011 Posted April 11, 2011 Flott S210 det her Utrolig gode biler å kjøre, ikke kjørt 4Matic. Men kan tenke meg det er kjempe på glatte vinterveier Quote
Arne Henriksen Posted April 27, 2011 Author Posted April 27, 2011 Har funnet et sett i grått skinn som resten av interiøret, jeg fikk bare tak i sort stoff da jeg bygde om, så jeg vurderer å bytte om jeg kunne bli av med dem... Og slik ble det. En kjapp bestilling fra Bildelsbasen.se, en nesten kjappere harry-tur til Åre i går for å hente poste restante-pakken min, og dermed ble det jommen grått skinn i bagasjerommet også. Quote
Arne Henriksen Posted April 7, 2012 Author Posted April 7, 2012 Da var campingsesongen i gang igjen. Etter uker og måneder med plaskregn var snøen borte i Trøndelag en uke før påske, og tanken på en tripp med vogna kom fram. Så kom vinterh*lvete tilbake, men da hadde jeg bestemt meg - vi skulle på tur. Nye dekk til vogna - Nokia Hakka C m/pigg - og så bar det avgårde på onsdag formiddag. Full fart på svenske vinterveier! Påskestemning i Sverige, fint vær og lite snø. Vel hjemme igjen, her hadde det naturligvis snødd 20-30cm som måtte måkes vekk, midlertidig vognparkering... Og til slutt - en liten 4Matic-skrytesnutt! Quote
Johan Posted April 8, 2012 Posted April 8, 2012 Så ut som dere hadde en bra tur Konge med 4matic Quote
Arne Henriksen Posted April 8, 2012 Author Posted April 8, 2012 Ja, topp tur, ingen problemer. Imponerte meg også at jeg kom opp bakken til huset på dette føret, hadde egentlig nærmest regnet med at vogna måtte parkeres et annet sted til snøen var vekk. Quote
Kenneth Sivertsen Posted April 8, 2012 Posted April 8, 2012 Skulla tatt bakkestart med chevyn der ja:P. 4wd er kjekt det Hvordan ble lyden med ny eksosen med vogn på slep? Quote
Arne Henriksen Posted April 8, 2012 Author Posted April 8, 2012 ..Hvordan ble lyden med ny eksosen med vogn på slep? Det ble ingen stor forskjell fra tombil, naturligvis kan man høre at belastningen er litt høyere, men siden man gjerne legger på litt turtall når det trengs virker det ikke som noen stor forskjell på det jevne. Som du hører på videoen er det jo heller ikke noe brøl akkurat selv om den trekker tungt oppover bakken. I området omkring 2000rpm derimot virker det som det er mer luftlyd/resonans fra hele anlegget som merkes inni kupeen, enn direkte eksoslyd - og det har jeg enten vogna er der eller ei. Det som er dumt er at 2000rpm er omtrent akkurat 80-90km/h i 4./5. gir, og vipper jeg den ned i 3. blir det stille. Såvidt jeg forsto på Torbjørn kan det delvis komme av hvordan tynnvegget rustfritt stål oppfører seg sammenlignet med grovere svartjern i et standardanlegg...? Quote
Torbjørn Posted April 9, 2012 Posted April 9, 2012 Godt å se at vognsessongen er innviet allerede! 4 matic ser ut til å virke godt Ang. lyd så må man huske at vist man retter ut dette anlegget så ville man se igjennom et 2,5" rør. Alle potter er like "rett igjennom" og derfor får man litt mer lyd. Når det er sagt så er nok dette utrolig stille til å være et "performance" anlegg. En peak i "bass" rundt 2000rpm er normalt, om man kan si det. Det er denne frekvensen man må prøve å ta has på med store volum i eksospottene når man bruker slike type eksospotter som jeg gjør. Skulle det være noe du lurer på, så ikke nøl med å kom innom Quote
Arne Henriksen Posted August 6, 2012 Author Posted August 6, 2012 Noen bilder fra årets tur nordover.... 200 mil avviklet på en uke: En sjåfør + en kone + 4 unger + 2 katter + en Hobby campingvogn. No problems. Quote
Johan Posted August 7, 2012 Posted August 7, 2012 4 unger.. 3 i baksetet.. har du et ekstra barn på bakerste seterad i tillegg? Quote
Arne Henriksen Posted August 7, 2012 Author Posted August 7, 2012 De 2 største i baksetet med katteburet mellom seg. De 2 minste på klappsetet i bagasjerommet - sammen med PlayStation og sånne ting... Quote
Johan Posted August 8, 2012 Posted August 8, 2012 De 2 største i baksetet med katteburet mellom seg. De 2 minste på klappsetet i bagasjerommet - sammen med PlayStation og sånne ting... Uten å bli bilsyke? Det er jommen bra gjort! Quote
RuneT Posted August 8, 2012 Posted August 8, 2012 Artig å se bilder fra camping. Nå er det noen år siden jeg kjørte kone+3 unger og sykler og telt i en 123 300tdt som var gått 500kkm (og senere vogn ja), men jeg minnes det med stor glede. Jeg var ganske stolt av å ratte en sånn merce den gangen. Men du..frister ikke en en Viano 4x4? Quote
Arne Henriksen Posted August 8, 2012 Author Posted August 8, 2012 ...Uten å bli bilsyke?Næh... det hender vel. Men da er det som regel min skyld, litt kvass kjøring med vogn bak hjelper ikke på. Når det er sagt er det meste bare bra så lenge de er opptatt med spill, enten det er DS eller PS. Det er når de blir sittende uten noe aktiviserende at kvalmen kan komme. Men du..frister ikke en en Viano 4x4? Ikke når jeg ser prisene på dem. Man kan jo like gjerne kjøpe en R-klasse som en litt fullspekka Viano 4Matic, og da tror jeg kassebilen blir nedvurdert. Quote
RuneT Posted August 8, 2012 Posted August 8, 2012 Ikke når jeg ser prisene på dem. Man kan jo like gjerne kjøpe en R-klasse som en litt fullspekka Viano 4Matic, og da tror jeg kassebilen blir nedvurdert. Enig der ja.. R er nok den ultimate. Får vente litt til.. Har lyst på det. Synes også en Viano 4-matic er j.... høy... Quote
Recommended Posts