Jump to content

Recommended Posts

Posted

Var hjemme igjen fra årets roadtrip sist lørdag, her er et utvalg delvis MB-relaterte bilder...

Pakket og klar til avgang for årets campingferie - legg merke til bakken, hovedgrunnen for at det står 4Matic på bakluka.

Rasler bra i singelen når man skal rygge en ferieoverlastet campingvogn opp her...   :-)

40417_1352082444162_1294423186_808491_6026398_n.jpg

Ungene fikk seg en runde på plenen før første 90-mils tripp.  (Kjørte non-stop til Vesterålen etterpå.)  ;-)

40417_1352082404161_1294423186_808490_3791373_n.jpg

Fikk tid til noe nyttig i ferien i år også!

2x Toyota-ræl levert til pressing - gjenoppstår muligens som dårlige hermetikkbokser en gang...

40417_1352082484163_1294423186_808492_6611671_n.jpg

Veiene gjennom svenska skogar er like lange som før.

40417_1352082524164_1294423186_808493_1134987_n.jpg

Norrland på langs - solskinn, TomTom, cruisecontrol og passe marsjfart med vogn.

40417_1352082564165_1294423186_808494_5707912_n.jpg

Endelig hjemme.

Tiril Aurora flata ut (i en vel ikke helt trafikksikker posisjon) 10 minutter før vi var hjemme - etter 3 uker (og 260 mil) sammen med storesøster 'i bagasjerommet'.

37979_1352088924324_1294423186_808542_4158427_n.jpg

4Matic Fanatic   8)

40046_1352082284158_1294423186_808489_3551809_n.jpg

Ellers er det intet nytt:

- Det går mer drivstoff/mil i Sverige enn i Norge når vogna henger bak (grunnet høyere marsjfart). 1,7l/mil er veldig lett å få til med vårt oppsett :twisted:

- Aldeles utrolig lett å kjøre med vogn i Sverige sammenlignet med her hjemme, enten det gjelder å slippe forbi andre, eller å komme forbi selv ved behov.

- Man kan mao bli gærn når man ser svensk veistandard og tenker på hvordan vi har det over kjølen.

- 90% av campingvogner over 6-7m som man ser i Sverige har norske skilter.

Posted

Flott bil, flott vogn, og dæven for et flott hus! :D

Unga mine er for små enda til lengre bilturer synes jeg. Litt dumt, siden jeg ikke har noe problem med å kjøre en snartur til Tyskland :lol:

Posted

`Ser ut til at dere hadde en fin tur. Men si meg en ting, hvordan er det for barna å sitte å se på vogna så lenge? Blir de ikke lei?

Lei? Det vet jeg ikke?  - det er så langt bak dit at jeg hører ikke noe når stereo'n står høyt nok på...

8)

Seriøst - de spiller Nintendo DS, leker, spiller og ser film på Xbox'en (en skjerm bak og en i baksetet), spiser snop/frukt, leser osv så det går egentlig utrolig bra.

De er jo forsåvidt godt vant med lange bilturer alle sammen, vi har minst en tur til Vesterålen hvert år (90 mil hver vei), endel helgetripper til Østersund (26mil), Oslo (50mil) osv, så de tror det skal være slik, stakkar.  :P

Kjører ofte +50 mil uten andre stopp enn for fuel (og eventuelt en sjelden tissepause) og det synes jeg egentlig er meget bra med 4 unger i bilen.

Ser også at vann istedet for brus i drikkeflaska gjør tissepausene vesentlig færre...

Posted

Flott bil, flott vogn, og dæven for et flott hus! :D

Takk og takk - har svidd av alle pengene på huset så da må man ta til takke med gamle biler istedet, men så lenge det er MB går det greit.  :P

Unga mine er for små enda til lengre bilturer synes jeg. Litt dumt, siden jeg ikke har noe problem med å kjøre en snartur til Tyskland :lol:

Tja, vi har nå aldri latt dette begrense turene - skikkelig bilsete/kurv og litt kortere dagsetapper så går det så greit så.

En annen sak kan jo være hvordan ungene reagerer på å sove/bo nye steder hver dag, dette tror jeg er en fordel med vogna, da har de hele tiden en kjent referanse når det er leggetid og man slipper også alt styret med bagasje, pakking/utpakking osv.

Posted

Flotte bilder, men drar ikke bremsene på campingvogna seg på når du skal rygge opp den bakken ved huset ditt ?

De drar nok på endel men det er jo en ryggefunksjon som skal forhindre dette på nyere vogner.

På eldre vogner er det gjerne et stag som manuelt må slås over så draget ikke komprimeres og bremsene slår seg på.

Posted

Ordentlig grom 210 du har Arne. 4WD og skikkkelig motor er helt konge. Flott ferierapport også, hvor 210 funker knall som trekkdyr.

Posted

Det funket bra med TDT'n også, men i aksen og når den bare får turtall går det greit å dra vogn med bensinbil også... 8)

På vei opp Dovrefjell fra Dombås er det 60-sone, og akkurat der 80-sona starter blir det 2 felt et stykke oppover - ganske grei motbakke.

I fjor sommer på vei hjem fra tur lå en Volvo 245 elns bak vogna og trykka hele veien oppover 60-sona, og da omsider ble 80 trådde jeg planken i bunn i 2. giret og holdt den der. Stakkaren blinka seg ut og skulle forbi men ble liggende bakpå siden av vogna et sted helt til jeg slakket av da vi passerte 100 - tror han fikk et lite sjokk der.   :P

Det trenger mao ikke bli kø i bakkene så lenge vi har denne vogna ihvertfall, har ikke kjørt en bakke enda hvor ikke 2. giret øker, og det holder til ~100km/h.

Forbruket er ikke så verst heller så lenge jeg klarer å unngå slike stunt, snitt på helgetur Trondheim-Hunderfossen-Trondheim over Dovre nå i sommer var ca 1,5l/mil, og det gikk det på TDT'en også på tilsvarende kjøring.

En annen sak er at jeg bruker nesten like mye på småkjøringen til/fra jobb med tom bil, blir mye godt 1,2-1,3l/mil da også... :?

Posted

Se der er garasjen ja. Har ikke sett den siden jeg krana ellementene på plass.

Ble fin den.

Dombåsbakken er morro. Kom opp der for en uke siden med vogna på slep, da var den en som hadde det så travelt at han la seg ut før 2 felten begynte, kjørte over dobbel sperrelinje og oppdaget ikke det før han var på høyde med vogn. Da la han seg bak og skulle prøve på ny når de endelig ble 2 felt. Da trødde jeg fjøla i vater og borte var han. Jeg dro på til jeg holdt litt over 100, og når jeg nermet meg innsnevringen så kom han og klarte akkurat å legge seg inn å slakke ned til 80. :D Morro type.

Posted

Se der er garasjen ja. Har ikke sett den siden jeg krana ellementene på plass.

Ble fin den.

Joa, det ble greit etterhvert - en eller annen gang får jeg sikkert ryddet såpass at bilene kommer inn der også..  :P

- men det var vesentlig mer arbeid med en slik 'ferdiggarasje' enn jeg trodde på forhånd - det var mange timers snekring før den så ut som den gjør nå...

Posted

Og allikevel er der det noen som lurer på hvorfor det skjer ulykker i trafikken  :?.

Det finnes vel andre måter å "brife" med stor motor på.

Vet ikke hvem du tenker på her, men veldig mange bare MÅ forbi når de ser en vogn. Så slakkes det plutselig ned og da er det straks verre for oss med vogn å kjøre forbi, man blir liggende bak og da skapes kø.

Det er faktisk ikke slik at vogn = framdrift under fartsgrense og kø i hver motbakke.

Posted

Tenker ikke på noen spesielt. Det høres bare litt vågalt ut å ikke slippe forbi

noen som vil dette, enten det er med vogn eller ikke. Når noen blinker seg

ut og skal forbi, er det ikke noe sjakktrekk å gi full gass og holde den der

til 100 km/t nås, for så å slakke av. (Tenk på den stakkaren som må ferdes

i en Volvo og attpåtil blir ydmyket av en som kan kose seg i en skikkelig

bil.)  :lol:

Posted

Naturligvis slipper man forbi, jeg slakker vanligvis av når noen drar forbi for å korte avstanden de trenger.

Her derimot er det en 50-60-sone som går over til 80 (100 når man legger på mva som man vanligvis gjør).

Da er det surt med folk som kjører forbi før så å legge seg foran og dra ned farta.

Ellers er jeg helt enig med deg, også når det gjelder det med Volvo.  8)

Posted

Det er faktisk ikke slik at vogn = framdrift under fartsgrense og kø i hver motbakke.

I VELDIG mange tilfeller er det det, og når jeg tar igjen ei c.vogn, da SKAL jeg forbi. Om så idioten med vogna legger seg i 100 er det begrenset hvor lenge han greier/gidder å holde den farten med ekvipasjen...

(Du behøver ikke lese dette som om du er "idioten"...dette skrives på generellt grunnlag)

Er jo en grunn til at man tar de igjen. Men sålenge de med vogn ikke provoserer så går jo ting greit. Tvilsomt at noen med vogn, klarer å holde mitt tempo når jeg er på tur ihvertfall :P

Hater c.turister som ikke gidder å bry seg om andre i trafikken. Men digger de som faktisk vet at de faktisk må kjøre litt roligere å slepper forbi. All heder til de :)

Posted

...Er jo en grunn til at man tar de igjen...

Det kan være mange grunner til at man blir tatt igjen, enten man har vogn bak eller ikke.

Det kan være at det er en 70-kjører som tar deg igjen (du vet de som kjører i 70 enten det er 60, 80 eller 90-sone), det kan være som i mitt tilfelle over her, at jeg kjører ut fra bensinstasjonen på Dombås samtidig med ham bak, det kan være hindringer i veien som man må stoppe for.

Jeg har ingenting mot at folk kjører forbi, enten jeg har vogn bak eller ikke - men det jeg HAR noe mot er folk som skal forbi bare fordi det er en vogn foran, og så klarer de ikke å kjøre unna beina på meg etterpå. Og det skjer faktisk oftere enn dere kanskje tror... 8)

Som i tilfellet til Bengt over her hvor den som kjørte forbi datt tvert ned i 80 så fårt den jævla vogna var forbikjørt.

Når det gjelder framdrift med vogna bak, er det stort sett kun ved veldig svingete/smal vei at jeg føler tempoet dras ned fra å kjøre med singel bil.

Vanligvis ligger jo trafikken i 80-90-100 og dette er også helt kurrant/vanlig marsjfart med vårt oppsett.

Posted

Må si at etter nesten 20 år i lastebil/buss, så er det utrolig hvor mye rart man har sett/opplevd på veien. Dette med at man skal hjelpe fram trafikken som går fortere en man kjører selv er jeg helt for. MEN da må disse også kjøre fra meg og ikke bare komme forbi også slakke ned til samme fart som jeg har, da er hele poenget med å kjøre forbi borte. Jeg mener når typen som skulle forbi meg ikke engang klarte å vente til vi var på 2 felt før han skulle slenge seg ut og over dobbel sperrelinje i høyresving. Da er det han som er farlig og provoserende og ikke jeg. Og hvis jeg kjører litt fortere enn fartsgrensen, som i dette tilfellet og den andre bilen ikke klarer å kjøre forbi på en strekning på 2 til 3 km. Ja da har han ikke noe foran meg å gjøre. Jeg tør påstå at jeg ikke har sinket trafikken en eneste gang de årene jeg har hatt vogn. jeg holder fartsgrensen og vell så det.

Så hvis noen skal forbi så er det vell de som kan kalles råkjørere. Noe jeg ikke er med familie i bilen. God sommer videre :D

Posted

Det er annen ting med dette å ligge bak campingbiler, campingvogner, lastebiler og busser. Vi som ligger bak i en liten bil ser jo nada av hva som skjer foran. Joda, hold avstand og bla bla bla... Men uansett, dere utgjør en stor dødvinkel på hva som skjer der fremme. Og spesielt lastebiler som kaster opp uante mengder med støv, sand og annen drit som ligger langs veikanten. Men å kjøre forbi for så å senke farten og hindre den forbikjørte hører ingen steds hjemme. Der er jeg hjertens enig. Men å kjøre forbi og deretter holde samme fart har jeg selv gjort mange ganger og det er for å hindre at bilen min blir sandblåst og for å få bedre sikt fremover...