Jump to content

NOKAS-ranet

Recommended Posts

Posted

http://www.aftenbladet.no/lokalt/nokas/

For de som synes det er intr. å følge med i saken er det meste av info her. Spesielt intr. å se animasjonen som Aftenbladet har lagd. Rettsaken begynner på mandag og skal vare noen måneder minst. Har lyst å ta fri en dag for å sitte som tilskuer i salen. Det er 80 seter for vanlige folk, men det blir nok rift om de stolene.

http://aftenbladet.no/tvvest/rammeverk/vismal.jsp?hode=heading_levendeoglokal&fil=forsiden#

Gå på fredagsnyhetene (WEB-TV).

Spol frem ca. 3 minutter og 20 sekunder så er det en annen versjon som er litt bedre muligens.

Guest Johan Stub
Posted

Jeg er stolt av politiet i denne saken. Her er det gjort et skikkelig godt arbeid. Jeg er veldig glad denne banden er tatt og at de må ta konsekvensene av det de har gjort. Håper de blir stengt inne i maaange år. Måtte bare politiet få resursser til å jobbe slik i mange saker!

Posted

Det er åpenbart at det er verstingene som er tatt siden det omtrent ikke har vært store ran etterpå i Norge (om det i hele tatt har vært noen). Jeg kunne aldri vært forsvarsadvokat det er hvertfall sikkert. Direkte smakløst å høre på dem i diverse intervjuer når de forsvarer jævlene. Ikke rare moralen på flere av disse, men jeg forstår jo at alle kjeltringer har rett til et forsvar. Noen er likevel litt vel ivrige i tjenesten om det er aldri så innlysende at klienten er skyldig :evil:

• 3 weeks later...
Posted

Tilbringte hele dagen i dag som tilskuer i rettsalen. Meget spesielt å sitte bare noen få meter fra galningene som snudde byen opp-ned i påsken ifjor.

I dag var det Schumanns tur til å forklare seg og siden han ikke har sagt noe til politiet siden arrestasjonen var det jo knyttet stor spenning til dagen i dag. Makan til iskald og rolig fyr i vitneboksen.... :shock:

Han hadde tydeligvis pugget datoer og hendelser i en etter min mening bra løgnforklaring og var ikke merkbart nervøs en eneste gang. Den mannen skulle hatt grisebank da han stjal en sprell ny E200K fra Glåmdal (MB forhandler på Østlandet) og i tillegg krasjet den her i Stavanger. I tillegg fortalte han som den mest avslappende person i salen om tyveri av 4 V70'er, 1 Lexus, 1 Range Rover som stod og gikk på tomgang ved Bilia Økern, 2 Ford Excursion's fra merkeforhandleren på Hamar, 1 Volvo vogntog som han kjørte de 2 Fordene i til Stavanger..... Utrolig fyr med masse på samvittigheten. Personlig tror jeg at det er han som skjøt Klungland. Morderen skjøt mange skudd med AG3 (på "family") og alle skuddene traff samlet på kommandobilen mens han samtidig holdt en politimann nede med beina sine. Må være en fysisk sterk og iskald mann som klarer å gjennomføre slikt, og da passer Schumann best til beskrivelsen. Når en samtidig vet at det var lynsjestemning blant ranerne etterpå p.g.a. drapet og det faktum at ingen av de andre siktede i rettslokalet har øyekontakt eller snakker med han så er jeg overbevist.

Posted
Personlig tror jeg at det er han som skjøt Klungland. Morderen skjøt mange skudd med AG3 (på "family") og alle skuddene traff samlet på kommandobilen mens han samtidig holdt en politimann nede med beina sine. Må være en fysisk sterk og iskald mann som klarer å gjennomføre slikt' date=' og da passer Schumann best til beskrivelsen. Når en samtidig vet at det var lynsjestemning blant ranerne etterpå p.g.a. drapet og det faktum at ingen av de andre siktede i rettslokalet har øyekontakt eller snakker med han så er jeg overbevist.[/quote']

Veldig glad du ikke er dommer. For min del kan det virke som om politiet er villige til å gå over lik bare for å få dømt noen noen. Jeg kjenner ikke alt bevismateriale, men disse DNA bevisene synes ikke er i nærheten av å være særlig fellende, da de med enkelhet kan bortforklares. Det jeg er redd for er at noen blir uskyldig dømt i denne saken, mens noen som er skyldige går fri. Kan virke som om disse er skyldige til det motsatte er bevist. Snakker om forhåndsdømming :shock:

Posted
Det er åpenbart at det er verstingene som er tatt siden det omtrent ikke har vært store ran etterpå i Norge (om det i hele tatt har vært noen).

Det er klart at noe hele norges politistyrke har fokus på ransbander' date=' så legger man seg lavt. Det tror jeg du skjønner også!

Jeg kunne aldri vært forsvarsadvokat det er hvertfall sikkert. Direkte smakløst å høre på dem i diverse intervjuer når de forsvarer jævlene. Ikke rare moralen på flere av disse, men jeg forstår jo at alle kjeltringer har rett til et forsvar. Noen er likevel litt vel ivrige i tjenesten om det er aldri så innlysende at klienten er skyldig :evil:

Men allikevel kan være uskyldig! Vi har hatt nok av justismord her i landet, Geggi. Vi trenger ingen fler i denne saken her. Derfor trenger alle "det beste" forsvar, samme hvor forferdelig forbrytelsen er.

Guest fiestaxr2
Posted

Har du prøvd en AG3 på family Geggi ??

Jeg gjorde det i militæret for en del år siden.. Klarte ikke treffe blinken med et eneste skudd.. Fra 10meters hold..

Greit, jeg var jo for amatør å regne, men vi lærte der at family stort sett var bortkasta skudd, i alt annet enn nærkamp.

2-3kjappe enkeltskudd har ca 75% større sjanse for å treffe .

Husk det tar jo ikke mer enn litt over 6sekunder å tømme magasinet på AG3'en.. riktignok i to omganger.

Men, skal selvfølgelig ikke se bort ifra at disse gutta har øvd med

AG3 før, og derfor kunne holde geværet stødigere..

Forresten, er vi helt sikre på at samtlige anklagede er skyldige?

Bare en tanke altså..

Posted

Jeg kjenner ikke alt bevismateriale' date=' men disse DNA bevisene synes ikke er i nærheten av å være særlig fellende, da de med enkelhet kan bortforklares. [/quote']Vel, nå tviler jeg faktisk sterkt på om du har fulgt med i saken når du sier dette.... :lol:

Det er klart at noe hele norges politistyrke har fokus på ransbander' date=' så legger man seg lavt. Det tror jeg du skjønner også![/quote']

Jeg vil faktisk hevde det motsatte (noe jeg også skrev). Var vel aldri mer "rette" tidspunkt for et kupp når Politiet hadde alle sine ressurser rettet mot NOKAS-etterforskningen. Men det er jo tydelig at de har tatt de rette. I tillegg vil jeg tro at kjeltringene som overveier lignende stunts i fremtiden vil tenke seg om både hundre og to hundre ganger når de ser hvordan denne saken ble hansket.

I tillegg er du sterkt i tvil om det er de rette som er tauet inn og du er redd for justismord. Vel, det er ikke mors beste barn vi snakker om her men notoriske gjengangere de med de mest alvorlige anklagene. Men som sagt betviler jeg at du har satt deg helt inn i saken.... :wink:

Posted
Har du prøvd en AG3 på family Geggi ??
Oh yes! :shock: Ikke lett å treffe noe som helst, og enda mindre med MG :lol: (jeg er MG1'er i HV) Ikke mange kandidater i ransgjengen som klarer det utenom Herr Schumann (min personlige mening).
Posted
Jeg vil faktisk hevde det motsatte (noe jeg også skrev). Var vel aldri mer "rette" tidspunkt for et kupp når Politiet hadde alle sine ressurser rettet mot NOKAS-etterforskningen. Men det er jo tydelig at de har tatt de rette.

Helt feil! Det var noen smartinger som erfarte akkurat hva jeg mener på DnBs filial på Jessheim, like etter Nokas-ranet. Og skal man snakke om å sette seg godt inn i slik sak, så er det vel nærmere ett tonn med saksdokumenter, noe jeg betviler sterkt at du har lest alt av. Jeg leser aviser, og har satt meg inn i saken på den måten. Jeg er også av den oppfatning av at jo alvorligere forbrytelsen er, jo bedre forsvar må man ha, nettopp for å eliminere faren for justismord. Det må være jævelig frustrerende å sitte inne for noe en er totalt uskyldig i. Og det er ikke slik at å ikke være mors beste barn kvalifiserer til å sitte på tiltalebenken i Norges største ranssak. Jeg personlig synes det lukter vondt av hele denne saken, og det ble ikke bedre av at politiet ble fersket i å lese notatene til Steinar Wiik Sørvik.

Men ikke misforstå meg, er de skyldige og blir til slutt funnet skyldige av en enstemmig jury i Lagmannsretten (saken havner vel der etterhvert), så putt dem i fengsel maks av hva strafferammen sier.

Posted

Vel, jeg regner jo med at Munch-tyveriet var nettopp et stunt som var ment for å avlede litt NOKAS-ressurser. Vil tro at disse tyvene anså sjansen for å bli tatt var lavere enn før p.g.a. nettopp at Politiet var opptatt av Stavanger-ranet. Men det er seff spekulasjon....

Hvor mye bevis må en egentlig ha da hvis de ikke skulle ha nok med de de har pr. i dag? Hvis det ikke rekker med det de har er det jo rett og slett pinlig enkelt å komme seg unna i dette landet. Seff har jeg ikke gjort annet enn å lese bevisførselen gjennom media samt at jeg har vært i retten personlig og hørt. Det er jo lassevis med beviser og hvordan bortforklarer man DNA på kjeledressene, finlandshettene, hanskene o.s.v. hvis en ikke har vært med? Er det ikke litt vel naivt å tro på disse fantahistoriene de drar i retten? F.eks. var Schumann på en nettcafe i Stavanger og mens han var inne på Spyshop sin hjemmeside så kom tilfeldigvis Toska også der og da han så at Schumann leste på den siden så tok han kontakt med han. Deretter viste det seg at de hadde felles kjente i Spyshop. De var etter Schumanns egen uttalelse ukjente for hverandre før møtet på nettcafeen og da måtte de fremmøtte tilskuerne humre litt i salen når dommeren sa: "Jammen, satt ikke dere inne samtidig i 7 måneder i 2002 på "Botsen"?" Ehhh, jo men jeg så han ikke, sa Schumann. Får være grenser på hvor tilfeldig ting er i denne saken. :lol: I tillegg sier "troverdige" Havnå at han tilfeldigvis møtte den andre tiltalte arendalitten Christensen på en Statoilstasjon i Arendal hvor de tilfeldigvis hade leid hver sin bil og tilfeldigvis skulle begge til Stavanger tilfeldigvis dagen etter :lol:

I tillegg var mobilen til Christensen avslått mens ranet foregikk og det var ikke veldig troverdig blant annet med at kona var høygravid :lol: Havnå igjen sier at han stod vakt ved der fluktbilene ble funnet utbrent mens ranet stod på og fortalte i retten at Saaben kom først, mens sannheten er at den kom sist etter at de måtte stå og vente på den etter at den fusket kraftig etter en kollisjon med en av de andre ransbilene samt at den var skutt sønder og sammen av Politiet. Den beste delen er at han hevdet å ha vært på IKEA og spist kjøttboller mens de faktisk ikke serverer det så tidlig på dagen som han hevder. Kunne sittet her i timevis men regner med at dere har lest det samme selv.... :wink: Utelukker ikke at aktor får problemer med å få JE Andersen dømt da han visstnok har diverse alibier på at han var i Oslo på tidspunktet for ranet. Schumann hevdet også at han hadde alibi for ranet da han lå i dekning i Oslo med den kjente troverdige/søndagsskolegutten Utsi.... Tror jeg ler meg ihjel :lol: :lol: :lol:

Posted

Nå har ikke jeg nevnt Schumann, bare at man får vente til han er dømt av en norsk rett, før man straffer noen. Det jeg mente med DNA er denne handsken som ble funnet på en båt, sammen med annet ransutstyr som stammen fra Nokas-ranet. Ting er litt vel påfallende der også må jeg innrømme, men det er langt fra et fellende bevis, etter min mening. Jeg synes også at det kvalmt og ekkelt hvordan de presser Johnny Thendrup til å navngi drapsmannen, uten og bry seg det kvidder om hans og hans families sikkerhet. Men når det er sagt så burde han ha holdt kjeft om at han visste hvem det var som skjøt når han allikevel ikke ville fortelle om det. Skjønner veldig godt hvor frustrerende det må være for Klunglands familie.

Vi er nok enige Geggi, jeg er bare opptatt at vi ikke begynner å snakke om å henge "de jævlene" før man faktisk har en gyldig dom. Jeg er imot dødstraff nettopp pga av at man aldri kan være 100% sikker.

Må være en fysisk sterk og iskald mann som klarer å gjennomføre slikt, og da passer Schumann best til beskrivelsen. Når en samtidig vet at det var lynsjestemning blant ranerne etterpå p.g.a. drapet og det faktum at ingen av de andre siktede i rettslokalet har øyekontakt eller snakker med han så er jeg overbevist.

Synes du det er nok til å dømme han også? I USA ville han ha fått sprøyta! Du er ikke det minste bekymret for at du tar feil?

Posted
Jeg synes også at det kvalmt og ekkelt hvordan de presser Johnny Thendrup til å navngi drapsmannen' date=' uten og bry seg det kvidder om hans og hans families sikkerhet.[/quote']

Det burde han ha tenkt på før han ble med på ranet og utstyrte seg med skarpladde våpen. Det er for øvrig meg revnende likegyldig om han sliter nå, da det er Klunglands familie det er synd på. Jeg forstår "dilemmaet" for den som tyster m.h.t. å omgås medfanger i fengselet. Han har tatt betenkningstid så det er jo en mulighet at han snakker (selv om jeg betviler det). Jeg syntes veldig synd på dattera og kona til Klungland da dommeren spurte Schumann om han visste hvem som skjøt og om han hadde noe imot at det kom ut. Da satt de med hendene over ansiktet ....

Synes du det er nok til å dømme han også? I USA ville han ha fått sprøyta! Du er ikke det minste bekymret for at du tar feil?
Jeg synes det holder i massevis foreløpig, men det går nok et år før rettsaken er over... Forresten dødsstraff har vi jo ikke her så det blir liksom ikke aktuelt :wink: Forresten så sa sorenskriveren på torsdag at den eller de som tilstår vil bli belønnet med strafferabatt som han sa det...
  • 1 month later...
Posted

Det er akkurat som tatt ut av en Hollywood action film, hver morgen ca klokken kvart-ti på 8 så kommer "kortesjen", 2 G-wagen, en foran og en bak, hvite, begge med fire STORE Hella 1000metere i grillen, blinkende selvsagt og fullt blålys.

En Sprinter i midten også med fullt blålys...... på midstripen på motorveien og "brøyter" seg vei midt i rushet.... :shock:

Dette skjer hver morgen når "fangene" skal til rettslokalet......HERREGUD sier jeg, mangler bare motorsyklene på hver side så kunne det vært et klipp i fra en Hollywood action film.... :partyman:

HEIA NORGE... :drinkers:

Posted

Det må jo være feil bruk av utrykningskjøretøy. Er det ikke kun ved fare for skade på liv eller eiendom det er tillatt å kjøre utrykning. :?:

Posted

Enig i at dette er unødvendig. At et menneske ble drept under ranet var selvfølgelig en tragedie. Mistenker likevel Politiet for ekstra fokus siden det var en av deres "egne" som ble drept. Jeg tror de som planlegger ran har fattet budskapet fra ordensmakten for en periode fremover ihvertfall.

Posted

En dag kommer det til å smelle med den politibilen som ligger over på motsatt side (hvis ikke det allerede har skjedd) :evil: Jeg møter dem begge veier til/fra jobb i motsatt retning og noen dager med dårlig sikt (regnvær o.l.) så er det jævlig provoserende å registrere at de passerer bare centimetre fra speilet mitt. For de bruker bare blålys når de tar igjen trafikk nemlig.... :? De kjører for øvrig i 2 kortesjer (6 fanger i hver?) og så varierer de kjøremønsteret/veivalget. Legg også merke til den sivile politibilen som kjører noen minutter foran (sikkert for å "kvalitetssikre" veien m.h.t. kødannelser/ulykker o.s.v. Blå Primera sedan og Volvo V70 bruker de. I tillegg varierer de plasseringen av kommunikasjonsbilen som nok er sentral for transportene. Har du sett i bakruta på G-Wagene de bruker? Der har de hull i vinduet og en "gummibelg" som de stikker geværene ut av i tilfelle det skulle behøvs.... Tipper de som kjører er rimelig shaky for eventuelle anslag og skyter før de spør :lol:

Posted

Prøv å ha på deg kamuflasjedress og finnlandshette og hopp ut i veien mens du veiver med en vannpistol neste gang de kommer. Så kan vi som er igjen her si "Hainn likt å skræmm folk" :wink:

Posted
Prøv å ha på deg kamuflasjedress og finnlandshette og hopp ut i veien mens du veiver med en vannpistol neste gang de kommer. Så kan vi som er igjen her si "Hainn likt å skræmm folk" :wink:

:D Halla

:D Jævla bra Olav :D

:D Ellers må jeg desverre bare si meg 110 % enig med alt Geggi sier her folkens.

:evil: Blir vel 3 mnd uten førerkort og 8000 i bot på disse også kjenner jeg norsk retsystem rett. :wink: Måtte bare. :wink:

8) Max, Straff

Guest george__
Posted
Det må jo være feil bruk av utrykningskjøretøy. Er det ikke kun ved fare for skade på liv eller eiendom det er tillatt å kjøre utrykning. :?:

de kan kjøre me blålys oftere enn det.. tror nok neppe di hadde kjørt i vanlig rush slik at andre terrorister kan ta ett kupp og sette dem fri.. terrorister hele gjengen..

og Geggi.. tviler på det er hvem som helst som kjører den kortesjen.. det er nok politistyrken sin "SWAT".. eller antiterror.. som har litt mer peiling enn den generelle politimann..

Posted

George, det er jeg også selvfølgelig klar over.

Det er jo det som er så skremmende.....(for de som eventuelt "fyrer dem opp")

Ingen som er så triggerhappy som dem.

• 4 weeks later...
Guest Johan Stub
Posted

Hører det er snakk om 21 år pluss forvaring av våre venner. Det er helt greit! Så kan de studere juss, teologi, etikk og moral - lenge.