Guest -Fredrik- Posted August 10, 2010 Posted August 10, 2010 Det har begynt å dunke på begge sider bak på 210'n min. Av tidligere erfaringer så høres dette ut som toppen/bunn på demperene. Å bytte disse er vel noe jeg klarer fint selv? Er det noe spesielt å tenke på i forhold til nivåreguleringa/hydralikken? Har aldri bytta dempere med regulering før, så må forhøre meg litt. Bilen blir vel fortsatt like "lav" som den er nå hvis jeg bare bytter dempere uten å justere noe? Må fjæra tas vekk ved demperbytte? Takk for svar Mercedes E 270CDI 2001 modell Quote
FrodeS Posted August 10, 2010 Posted August 10, 2010 Det har begynt å dunke på begge sider bak på 210'n min. Av tidligere erfaringer så høres dette ut som toppen/bunn på demperene. Å bytte disse er vel noe jeg klarer fint selv? Er det noe spesielt å tenke på i forhold til nivåreguleringa/hydralikken? Har aldri bytta dempere med regulering før, så må forhøre meg litt. Bilen blir vel fortsatt like "lav" som den er nå hvis jeg bare bytter dempere uten å justere noe? Må fjæra tas vekk ved demperbytte? Takk for svar Mercedes E 270CDI 2001 modell Med forutsetning om at det er rimelig likt som på 124, noe jeg tror det skal være. Jekk opp bilen så begge bakhjulene henger i lufta, da er det minst trykk i systemet. Skru løs dempere oppe og nede, og løsne på hydraulikkrøret, og la det tømme seg for trykk. Samle gjerne opp olja hvis den er brukbar. På min måtte jeg etterhvert skru hele demperen rundt for å få rørene fra hverandre. Når det hele er montert, må du få bilen opp på bukker, så den hviler på hjulene og du kan krabbe innunder. Løsne staget til nivåreguleringen og kjør den langt opp og langt ned noen ganger. Dette for å få ut luften av demperne. Det kan være greit å kjøpe en liter olje eller så på forhånd. Er det lenge siden oljen ble byttet, så kan det være lurt å gjøre det i samme slengen. I såfall så demonterer du returen til oljetanken og putter den i en flaske, starter motoren og venter til tanken er nesten tom. Fyll etter med ny olje og fortsett med det helt til du ser det kommer ny olje i returslangen. Dette bør du gjøre -før- du bytter demperne, så får du fylt dem med ny olje når de kommer på plass. Hydraulikkoljen er i utgangspunktet helt blank. Husk ZHL, ikke LHM. Quote
Guest -Fredrik- Posted August 10, 2010 Posted August 10, 2010 Takk for bra beskrivelse Frode Har aldri justert på det staget, ei heller sett det under bilen. Men skal vel klare å finne det! Husk ZHL, ikke LHM: Hva menes her? Quote
FrodeS Posted August 10, 2010 Posted August 10, 2010 Typen olje du skal fylle på. Stemmer. Det er to forskjellige typer olje. Hvis du bare går til mekonomen elns og ber om hydraulikkolje, så får du gjerne LHM. Citroën bruker den olja. Sikkert flere andre også. Quote
Trøsviken Posted August 10, 2010 Posted August 10, 2010 På 124 er det flere forskjellige typer olje som gjorde at selv ikke BOS fant riktig type til min. Det sitter merkelapp på tanken til hydraulikken hvor fire av sifferne angir riktig type. det er vel sånn på 210 også. Systemet lufter seg selv. det har jeg hørt av mitt Mercedesverksted Quote
TEH Posted August 10, 2010 Posted August 10, 2010 Typen olje du skal fylle på. Hvis du bare går til mekonomen elns og ber om hydraulikkolje, så får du gjerne LHM. Ikke om du kommer til mekonomen hadeland, hehe... Quote
Recommended Posts