Jump to content

Erfaringer fra vintersko ønskes :-)

Recommended Posts

Posted

Hei!

Har 225/40-17 Hankook pigg nå, men er mindre fornøyd med framkommeligheten fra stillestående..

Hadde en 250D w124 tidligere med Pirelli tror jeg det var..og var kjempefornøyd(etter 3 forskjellige sett!!)

Hva har dere og annbefale for under 7-8 lapper?

På forhånd takk :-)

Posted

Har Michelin x-ice north på C'en. Og det gjorde bilen kjørbar på skikkelig vinterføre.

Men prisene varierer voldsomt avhengig av hvor man kjøper. Jeg kjøpte relativt rimelig i Sverige, men husker ikke prisen

Posted

jeg har hatt både michelin x ice og nokian hakka 4-5 og 7,michelin er mye lik nokian i oppførsel syntes nå jeg men går mer stille en nokian dekkene,støymessigt nærmer nok hakka 7 seg michelin nå,men det er gode dekk alle sammen. :D

Posted

Takk for svar :D.. fikk pris i vinter på hakkapelitta og x-ice i 18" og det prisene jeg fikk lå rundt 8-10..

Får ta en runde og skjekke litt senere til 17" , og om jeg ikke husker feil var det vel hakkepelitta som kom best ut i test år..

Posted

Takk for svar :D.. fikk pris i vinter på hakkapelitta og x-ice i 18" og det prisene jeg fikk lå rundt 8-10..

Får ta en runde og skjekke litt senere til 17" , og om jeg ikke husker feil var det vel hakkepelitta som kom best ut i test år..

Jeg har også hatt x-ice på bilen min. Heldigvis bare ett år. Bilen ble skikkelig lealaus å kjøre i litt hastighet, grepet på bar asfalt var latterlig, og ikke satt de noe særlig på snø/is heller. Michelin Alpin som jeg hadde før var en helt annen verden på bar vei, greie på snø, og ganske ræva på is. Allikevel ikke så mye dårligere enn x-ice på isen.

Hankook piggdekk som jeg har nå er jeg veldig fornøyd med. Gummiblandingen er nok litt hard. Egenskapene på is kunne vært enda bedre med mykere gummi, men samtidig er de godkjent for 190 km/t og oppfører seg veldig godt på barmark. Beste allround-egenskapene jeg har hatt på vinterdekk noen gang.

Posted

Her i familien har vi hatt Nokian hakka R på W204 200 CDI i 205/50-17 og på W212 220 CDI i 225/50-17 og jeg hadde på min tidligere W203 200K 225/45-17.

Dette har fungert veldig bra på alle bilene, 204'n har vært den beste faktisk, betalte 8000kr for dekka til 212 bilen og 7000kr for de på 204'n mener jeg å huske.

Men det er jo ganske mye dyrere med vinterdekk i 18" enn 17", og utvalget er vel ganske begrenset hvis du skal ha nordiske vinterdekk.

• 1 month later...
  • 4 weeks later...
Posted

Takk for svar folkens.. leser jo litt dekk tester og står mellom Hakka R i 225/45-17" for 7400kr ferdig pålagt

Og Conti CVC 5 til ca 7000.. men tror jeg vil gå for Hakka da tester jeg har sett mener at R dekka er bedre oppå snø slaps.. men igjenn dorligere på bar våt vei pga dorligere drenenringer..

Nå er det akkurat det som er problemet mitt at bilen funker dorlig oppå løs snø og står lett fast med igangkjøring..

Synes dette var en meget hyggelig pris jeg har fått enda en gang av CarCereCenter i moss!! :)

Kjøpte vredestein ultrac sessanta i 225/40-18" i sommer og funker utrolig bra og kom på 5lapper totalt!

Har fått priser opp mot 12tusen for samme Hakka dekk hos andre forhandlere som reklamerer på billige Hakka dekk

Posted

Jeg legger selv Continental VikingContact5 på begge bilene her i gården, 225/45-17 på konebilen og 225/50-17 på E320en....disse dekka kom godt ut i siste testen i fagpressen.

jeg har gode erfaringer med disse og 3'en som utgikk i fjor, men jeg tror jeg kommer til å legge 80-100kg ned i brønnen bak i bilen for å hjelpe litt på grepet.

Posted

Voldsomt med profil du har på vinterskoene på 320en da!  :o

Ja jeg lurer jo fært, men vil prøve dem dekkene her nå..

Hadde jeg hatt antiskrens og et bedre antispinn system så hadde jeg helt klart gått for

Continental VC5 :)

Posted

Hvilken dim kjører dere på 210 bil i 17" vinterdekk?

Er det nærmeste man kommer 225/50-17? Finnes 215/50-17 også men de er det visst få som har på lager... Må ikke være breiest mulig liksom.

225/45-17 er litt lite i rulleomkrets

Posted

Kjører 225/45-17 og synes det er helt knall på begge bilene våre og begge er senket

det fungerer jo, men ut fra 245/40-18 som er oppgitt som original dimensjon er blir 225/50-17 mest korrekt med tanke på rulleomkrets.

Posted
Voldsomt med profil du har på vinterskoene på 320en da

211 er levert originalt med 245/45-17, eller 245/40-18 på sommer så da blir 225/50-17 det nærmeste med tanke på rullediameter.... 210`en din Friksen har litt mindre rullediameter originalt enn 211.... :P

Jeg har også 225/50-17 liggende som vintersko, og da helt nye Continental piggfritt, ser de får gode karakterer i tester så det skal bli spennende å se om det funker når det blir glatt.... :P

Posted

kjører også 225x50 17" som vinterdekk på e klasse biler har jeg altid gjort og det passer helt fint og er godt å kjøre på,bortsett fra i fjor da jeg kjørte 18" hjul.

Posted

Voldsomt med profil du har på vinterskoene på 320en da

211 er levert originalt med 245/45-17, eller 245/40-18 på sommer så da blir 225/50-17 det nærmeste med tanke på rullediameter.... 210`en din Friksen har litt mindre rullediameter originalt enn 211.... :P

Jeg har også 225/50-17 liggende som vintersko, og da helt nye Continental piggfritt, ser de får gode karakterer i tester så det skal bli spennende å se om det funker når det blir glatt.... :P

Ja seff, det tenkte jeg ikke på.. bare syntes det så ut som masse gymmi bare..

Posted

Blir overasket hvert år hvor dårlig veigrep det er i vinterdekk kontra sommerdekk på asfalt..... :shock:

Vurderer å sette på sommerhjul igjen...nå er det +8 grader ute og våt asfalt....det føles som å kjøre på glattkjøringsbane..... logrer på hekken og blinker i dasjen omtrent kontinuerlig... :?

Det er helt nye Continental et eller annet i dekk dim 225/50-17.... håper de er bedre når det faktisk blir glatt..... :lol:

Posted

Blir overasket hvert år hvor dårlig veigrep det er i vinterdekk kontra sommerdekk på asfalt..... :shock:

Vurderer å sette på sommerhjul igjen...nå er det +8 grader ute og våt asfalt....det føles som å kjøre på glattkjøringsbane..... logrer på hekken og blinker i dasjen omtrent kontinuerlig... :?

Det er helt nye Continental et eller annet i dekk dim 225/50-17.... håper de er bedre når det faktisk blir glatt..... :lol:

Men er det ikke sånn at vinterdekka setter seg etter litt kjøring a? Vet ikke hvor langt du har kjørt, men husker når jeg fikk helt nye hakka-R på 203'n så føltes det som om bilen kjørte på en boble :P Tok vel et par uker før de ble litt fastere i fisken  :D

Posted

Nordiske, supermyke piggfrie dekk? Jeg hadde akkurat samme følelsen med michelin x-ice. Sikkert bra dekk på is, men det føltes om å kjøre på viskelær. Michelin Alpin har hardere gummi og var noe helt annet. Hankook piggdekkene jeg har nå føles også veldig bra å kjøre på i forhold til slike supermyke.