Guest Raybenz Posted August 7, 2010 Posted August 7, 2010 Hei. Har nylig kjøpt en E200 2000 modell. Har lagt merke til at hvis jeg kjører bilen rett frem eller litt nedover på motorvei med lavt turtall i 5 gir og ca 80-90 km så merker jeg at temp måleren går ned til 62-60 grader. I går så trillet vi ned i en litt lang tunell og da datt nålen rett under 60 streken, tipper den lå på 59 grader. Kommer det til en litt bakke så går den opp til 65-70 ca og ned til 60 på slettene. Kjører vi i bykjøring eller lav fart så holder motoren ca 75-80 grader. På tomgang blir det ca 82-83 grader. Er det bare veldig bra kjøling på disse bilene ved lavt turtall i 90km siden den blir varmere i 50 soner eller bykjøring? Lurer litt på om kansje termostaten begynner og bli dårlig? Etter et google søk så var det flere med diesel som hadde temp på 60 grader men det er vel mere normalt på diesel kansje.. Quote
Einar Posted August 7, 2010 Posted August 7, 2010 Diesel eller bensin? Skal nok ikke være slik uansett, men er vel ikke helt uvanlig på CDI-motorene ettersom jeg har forstått. Quote
Guest Raybenz Posted August 7, 2010 Posted August 7, 2010 Det er en bensin motor. Kjørte på langtur i dag og den har holdt seg på 80 grader, Kjørte mere svingeveier og bakker.. Men uansett så skal den vel ikke plutselig være bare 60 grader på lange motorveier selvom jeg kjørte på kvelden i 14 grader. Er termostaten under den delen som radiator slangen går innpå til høyre for det svarte dekselet forran på motoren? (bilens venstre side hvis man står bak bilen) Kan det være mulig at termostaten varierer motortempen av og til eller vil det være lav temp hele tiden hvis den begynner og bli ødelagt? Quote
FrodeS Posted August 7, 2010 Posted August 7, 2010 Det er en bensin motor. Kjørte på langtur i dag og den har holdt seg på 80 grader, Kjørte mere svingeveier og bakker.. Men uansett så skal den vel ikke plutselig være bare 60 grader på lange motorveier selvom jeg kjørte på kvelden i 14 grader. Er termostaten under den delen som radiator slangen går innpå til høyre for det svarte dekselet forran på motoren? (bilens venstre side hvis man står bak bilen) Kan det være mulig at termostaten varierer motortempen av og til eller vil det være lav temp hele tiden hvis den begynner og bli ødelagt? Det kan være at den lekker litt hele tiden. Da vil det være nok sirkulasjon til å holde motoren kjølig ved lav belastning og lav temperatur ute. Når lekkasjen ikke er nok til å holde temperaturen nede, vil den stige inntil termostaten åpner ordentlig. Quote
ODDATLE Posted August 8, 2010 Posted August 8, 2010 Er termostaten under den delen som radiator slangen går innpå til høyre for det svarte dekselet forran på motoren? (bilens venstre side hvis man står bak bilen) Riktig det, lett å bytte. Se på undersiden av radiatoren etter en tappekrane for kjølevæsken. (På min er den i rød plast) Tapp av et par liter slik at det ikke blir så mye søl når du tar av slangen til termostaten. Quote
Gujoni Posted August 10, 2010 Posted August 10, 2010 Høres ut som termostat! Hadde ca.50-60 grader på min S211, 220 Cdi da jeg kjøpte den. Skiftet termostat og da fikk jeg 85 grader. Blir fortere varm også. Var på Finnskogen i vinter og kjørte i -33, men tempen holdt seg på rundt 70 grader allikevel. Quote
Guest Raybenz Posted August 10, 2010 Posted August 10, 2010 Det kan være lurt og tappe av litt før man skrur opp ja, takk for et nyttig tips I -33 så vil jeg tippe at dem fleste bilene vil holde seg kaldere en normalt Det som er rart er at den har vært fin igjen nå siden fredagen, men så har vi småkjørt og stått på tomgang og den holder ca 85 grader. virker ut som den kjøler for mye innimellom på lange turer som går bare rett frem på motorveier. Tenkte og bare vente og se om den går ned til 60 grader igjen, og vente med å bytte den eller kan det være dumt? Kan den plutselig slutte og fungere slik at den blir for varm eller kan jeg bare la den være slik siden den har holdt seg på 80 grader i det siste? Tenkte og gi bilen nytt kjølevann før vinter så da kan jeg jo ta det samtidig hvis det ikke haster med og få byttet ut termostaten. Er det kun termostaten med pakning jeg trenger ny og noen som vet ca pris på den hos mercedes? Quote
Recommended Posts