Jump to content

Hjullager bak W124

Recommended Posts

Guest Nordnes
Posted

Hallo, byttet hjullager forran på begge sider på min 230E Sedan 92mod for en liten stund siden, men nå viser det seg at det f... meg er ødelagt bak å, hoff.. :P

Men det jeg lurte på er, trengs det no spesialverktøy til bak? er det stor forskjell å bytte bak enn forran? evt hva slags verktøy treng jeg om det er noe spesialverktøy?

Takker for svar! :)

Posted

Hallo, byttet hjullager forran på begge sider på min 230E Sedan 92mod for en liten stund siden, men nå viser det seg at det f... meg er ødelagt bak å, hoff.. :P

Men det jeg lurte på er, trengs det no spesialverktøy til bak? er det stor forskjell å bytte bak enn forran? evt hva slags verktøy treng jeg om det er noe spesialverktøy?

Takker for svar! :)

Det er dessverre en helt annen jobb bak :(

Det er presset lager. De med spesialverktøy tar det ganske enkelt, men uten må du skru ut hele senter av hjulopphenget (løsne alle stag, drivakslingen og brekkwiren), så kan du sette hele klædden i en presse og bytte lageret. Det er folk som har fått jobben gjort for rundt 1000-1500 hvis jeg husker rett. Jeg gjorde det selv, og det tar noen timer. I tillegg kan du risikere at det sitter vanvittig godt fast. På min bil gikk det greit på den ene siden, men ikke på den andre. Der satt det så hardt at selv 18 tonn ikke var nok til å få ut senteret. Da hadde jeg tatt med hele klædden til BOS for å få dem til å presse den ut, men ved 18 tonn knakk hele greia. Heldigvis er det ikke så vanskelig å få tak i nytt, brukt fra en huggebil.

Hvis du forteller hvor i landet du bor, så kanskje noen kan anbefale et verksted om ikke du har lyst til å gjøre jobben selv.

Guest Nordnes
Posted

Aaaiii.....greit, tror jeg sender på rep isåfall... Men har akkurat bytta fra mine 18" til orginale 15" felger pga ødelagte dekk, lurer litt på om det bare er dekka som rumler, Men har en liten mistanke om at det er hjullagret siden jeg traff et stygt høl i vegen og punkterte dekket bak og ødela hjullageret forran.

Men bor i Hamar, har BOS ikke så langt unna, også har det visst åpnet noe som heter Autobenz i brumundal om jeg ikke tar helt feil så får vel undersøke litt her og der.

Men takk for hjelpa :)

Posted

Aaaiii.....greit, tror jeg sender på rep isåfall... Men har akkurat bytta fra mine 18" til orginale 15" felger pga ødelagte dekk, lurer litt på om det bare er dekka som rumler, Men har en liten mistanke om at det er hjullagret siden jeg traff et stygt høl i vegen og punkterte dekket bak og ødela hjullageret forran.

Men bor i Hamar, har BOS ikke så langt unna, også har det visst åpnet noe som heter Autobenz i brumundal om jeg ikke tar helt feil så får vel undersøke litt her og der.

Men takk for hjelpa :)

Hvis du drar til BOS med det, så er jeg redd det blir dyrt. Venter du til litt uttpå høsten, er det nok i hvertfall en her i Oslo som gjør jobben for 1000-1500 pr. side vet jeg.

Jekk opp bilen og kjenn etter slakk i lageret ved å røske hjulet ut/inn øverst. Hører eller kjenner du noe slakk, så er det nok på tide å bytte lager.

• 1 year later...
Guest Asbjørn S.
Posted

Hei..

Beklager for at jeg må rote fram denne tråden, men jeg sliter med en liten ting når det gjelder demontering.

Har brukt denne som viser hvordan en skal gjøre det, men jeg finner ikke ut hvordan jeg skal kunne rotere

dritt skjoldet etter jeg har tatt ut de tre hex blotene som holder dette fast i navet.

Er en en del metall som stikker ut fra navet som gjør at jeg ikke kan rotere skjoldet

youtube.com/watch?v=-TN09jLWsYw

Den andre tingen jeg ikke skjønner er hvordan jeg skal få it viren til park bremsen gjennom det lille hullet.

Må jeg ta av allt som henger fast på viren ? (den siste "kloa" med metall pinn står fortsatt på)

takker

Posted

Wiren går gjennom et feste som er skrudd fast på baksiden. På min bil var dette rustet fast, og ikke noe å spare på. Like greit å bestille to nye brekkwirer med en gang, de er uansett forbruksvare og koster ikke allverden. Hvis du har den nye delen tilgjengelig, så er det lettere å se hvordan den gamle kommer løs.

Alt som henger fast i wiren må demonteres.

• 6 months later...
Guest Yankee
Posted

Jeg må også i gang med hjullagerbytte bak på s124. Hva slag verktøy anbefales for å få løsna kulene fra alle stagene?

Guest Yankee
Posted

Ja, stagene mener jeg. Lurte på om det må verktøy til å få dem ut ?

Posted

Ja, stagene mener jeg. Lurte på om det må verktøy til å få dem ut ?

Det må definitivt verktøy til, det holder ikke å spørre dem pent om å løsne :)

Jeg husker ikke i farta hva som må brukes, men på de nye stagene jeg har liggende nede nå, så var det mye torx i grov størrelse.

Posted

Husk å løsne mutterne til stikkakslingene ute på navet først mens hjulet står på, eller med parkbremsen  skikkelig på.... :P

Denne får du ikke av etter at stag og bremser er fjernet.... er trukket til med 200Nm.... :lol: