Jump to content

rustmiddel for og fjerne rust?

Recommended Posts

Guest Raybenz
Posted

Hei.

Har en 2000 modell E klasse som har fått en liten rust blemme bak mellom fangeren og lykten.

Tenkte og pusse dette fortest mulig så det ikke blir mere.

Bilen har vært inne til garanti og jeg får ikke vite når pga mercedes nekter og opplyse om hva som ble gjort å datoen på jobben pga ikke jeg eide bilen den gangen det ble gjort.

Det jeg vet er at det er ordnet/byttet på koffertlokk,panser og dører og det har holdt seg rustfritt.

Lurer veldig på om rustblemmen bak er en garantisak på jobbem dem har gjort, Bilen er jo 11 år snart så ei blemme må man jo regne med. Det er vel ingen her inne som vet om en forhandler som ikke nekter og opplyse om slike ting?

Planen er og ta av bakfangeren for og komme til og pusse ned med batteridrill og pussesaker fra black and decker.

Litt ille og ta av bakfanger bare pga en liten blemme på str med en tiøring men den vil jo ikke bli borte så jeg vil ta det mens det nesten ikke syntes at jeg har tatt det, kun boblet litt under lakken.

Hvilket rustmiddel kan være bra og ha på etter jeg har pusset?

Tenkte og ta en tur på bilxtra og kjøpe en av disse på bilxtra:

Turtle Rustmaster

Turtle Rusteater (kun til og fjerne rust?)

Corrostabil rust stop på gulbrun boks.

Med et av disse midlene utenatt rusteater Så er det bare og ha på lakk etter 24 timer?

Er det noe annet og anbefale fra en annen forhandler en bilxtra?

Vil ha noe som stopper det og slik at jeg slipper og pusse det ned igjen over vinteren :)

For og være helt sikker på at det ikke gjør noe om det er igjen et mikrokorn med rust så kan det være lurt og kjøpe et middel som blander seg med rusten?

Posted

Anbefaller pakka fra chemical, jeg har den minste bil pakka deres. Rusta har i allefall holdt seg borte på de plassene jeg har brukt det. Er ca 5 år siden nå.

Guest Raybenz
Posted

Er det denne pakken?

Bilpakke 1A

Pakken består av:

Corrofix 0,5 liter

Rustkiller EXP 0,5 liter

FerroPrimer 0,5 liter

IsoGrunn 100 ml.

Lang tid pleier det og ta før dem sender pakken?

Posted

Er det denne pakken?

Bilpakke 1A

Pakken består av:

Corrofix 0,5 liter

Rustkiller EXP 0,5 liter

FerroPrimer 0,5 liter

IsoGrunn 100 ml.

Lang tid pleier det og ta før dem sender pakken?

Stemmer.

Det er lenge siden jeg handlet min pakke, men den kom ganske fort da. Jeg har brukt dette stoffet en del ganger, og det fungerer meget bra. Ulempen er at det tar lang tid å gjøre det ordentlig. Det bør helst være tørt i været, ellers tar det evigheter før det tørker. Den kjemiske "sandblåsingen" fungerer bra, men jeg har pleid å sandblåse skikkelig først, og så bruke den for å ta nede i porene jeg ikke kommer til. Det blir gjerne svart der det er noe rester av rust, da er det lett å se om man bør gå over litt mer med sandblåseren. Det føles i hvertfall bedre å ha sandblåst litt først :-)

Regn med å bruke en uke hvis du skal gjøre det helt skikkelig. Fordelen er at du kan fint bruke bilen i mellomtiden.

Isogrunn tørker derimot ekstremt fort. Den er vannløslig, så hvis penselen skal overleve bør du ikke vente mer enn 5 min mellom hver gang du gjør den ren.

Som en liten bonus, så er rustkiller fin å vaske hendene med hvis du har fått på deg noe bengalakk eller tilsvarende som du ikke får av. Jeg har prøvd zalo, white spirit, bensin og sikkert mer uten hell, men rustkiller tok det (og luktet helt for jæ**** etterpå). Noen dråper er nok.

Posted

Eneste som er noe drit er at IsoGrunn forsteiner seg i boksen etter en god stund :(

Min er to år gammel, så var kanskje ikke annet å forvente.

Min overlevde nok 4-5 år, men det kan godt hende det var forsteinet litt i bunn lenge før jeg oppdaget det. Fikk ved en feil en 1-liter boks. Det er veldig drøye greier, så med mindre man skal smøre inn en hel bil, holder en sånn pakke A lenge. Rustkiller kan det være greit å ha litt ekstra av, for den kan brukes til mye rart. Visstnok fin å impregnere stein/betong med også. Hvis du kliner litt sånt utover metall og strør på litt sand, får du et knallhardt slitelag :)

Posted

Eneste som er noe drit er at IsoGrunn forsteiner seg i boksen etter en god stund :(

Min er to år gammel, så var kanskje ikke annet å forvente.

Min overlevde nok 4-5 år, men det kan godt hende det var forsteinet litt i bunn lenge før jeg oppdaget det. Fikk ved en feil en 1-liter boks. Det er veldig drøye greier, så med mindre man skal smøre inn en hel bil, holder en sånn pakke A lenge. Rustkiller kan det være greit å ha litt ekstra av, for den kan brukes til mye rart. Visstnok fin å impregnere stein/betong med også. Hvis du kliner litt sånt utover metall og strør på litt sand, får du et knallhardt slitelag :)

Hørt flere som blander den med oljebasert maling og har på treverk også.

Kan minne litt om owatrol igrunn

Guest raybenz
Posted

Det høres kjempefint ut, blir nok til at jeg bestiller sånn pakke.

Så disse rustproduktene til mekonomen og bilxtra er ikke noe bra?

Chemical produktene fins ikke I butikk?

Posted

Det høres kjempefint ut, blir nok til at jeg bestiller sånn pakke.

Så disse rustproduktene til mekonomen og bilxtra er ikke noe bra?

Chemical produktene fins ikke I butikk?

Ferrobet har ett produkt som tilsvarer corrofix  til kjemikaliegutta.

Heter rett og slett rustfjerner. Sprayflaske med brunt innhold.

Inneholder fosforsyre som er den aktive rustfjerneren.

CRC har også ett rustfjerningsmiddel som inneholder fosforsyre.

Greia med rustkiller til kjemikaliegutta er at den brukes etter at rust er fjernet.

Den reagerer med metallet og forhindrer at rust får fotfeste igjen

Guest Raybenz
Posted

Nå har jeg fått av bakfangeren :)

Er et lite rusthull helt under i kanten på bak der fangeren har sitti på den kanten mellom fanger og bilen ved baklykten der.

Ryker rustgarantien på dører og slik hvis jeg pusser og ordner det selv bak på bilen?

Hvor lang er egentlig garantien på slike ting? Dette regner jeg med er rust fra uttsiden og inn. Bilen er regget i slutten av 1999.

Guest Raybenz
Posted

La du ved et skjema fra motortrade?

Fant det ikke men kan hende jeg tolket deg feil.

Viste seg at det ikke var hull når jeg fikk pusset litt.

Sant det for når bilen er over 8 år så er den jo "gammel" og hvis man ser på alle andre biler etter 10-11 år så er det som regel litt rust her og der.

Har snakket med forrige eier og han mente jobben var gjort i slutten av 07 og da må jeg være rask  hvis jeg skal finne noe og få garanti på jobben.

Tror egentlig garantien ikke gjelder pga framskjermen er lakkert på et annet verksted og da kan det hende garantien på resten ryker? Men den garantien fra innsiden og ut på 30år er der fremdeles?

Det med 50% er helt ubrukelig ja. Det ble lakkert opp en skjerm pga bulk, Rettet ut bulken og lakkerte hele skjermen,Det kostet bare 1/3 av hva mb skulle ha for jobben.