Jøran89 Posted August 1, 2010 Posted August 1, 2010 Hei I den siste tiden har min 1992 model 230E begynt å bli noe tungstartet når den har stått over natta. Ikke så ille at det fører til problemer, men starteren må ofte gå noen runder før den fyrer. Dette er som sagt noe den har begynt med i den siste tiden og virker, som det gradvis blir bare verre... Har prøvd meg litt fram selv og funnet ut at det var lenge siden det har vært byttet tennplugger og luftfilter på den, så disse er nå byttet, men uten noe bedring. Ellers har jeg sjekket fordelerlokk og rotor, som er byttet for 50 000km siden, men disse ser fortsatt helt fine ut. OVP-relèet ble byttet for bare 5000km siden. Så det bør også være i orden. Bensinpumpa begynner å gå med en gang man skrur på tenningen. Hvor bør jeg så fortsette feilsøkingen? Quote
Einar Posted August 1, 2010 Posted August 1, 2010 Tilbakaelsagsventilen på bensinpumpa kanskje. Quote
Jøran89 Posted August 5, 2010 Author Posted August 5, 2010 Tilbakaelsagsventilen på bensinpumpa kanskje. Mulig litt dumt spørsmål, men sitter denne på/ ved bensinpumpa? Quote
Guest gjesten Posted August 5, 2010 Posted August 5, 2010 Er man i tvil om trykket må bygges opp så kan en staste pummpen noen ganger med nøkkelen før en starter. Starter den bedre da så er det nok trykket. Quote
Frode Posted August 8, 2010 Posted August 8, 2010 Dette er K-jet innsprøytning og da kan en måle bensintrykket rett på mengdefordeleren, det er sjelden det er årsaken men verdt et forsøk. Siden dette skjer over natten ville jeg målt ut tempsensoren, og sjekket kabelen fra denne at det ikke er brudd eller jordfeil, for hvis den viser feil temp kan det klusse til kaldstarten. Etter at det er sjekket ut ville jeg sjekket alle slangene som går fra tomgangsregulatoren inn i manifoilen og sjekket at den ikke suger falsk luft(at det er sprekker i gummien), dette hindrer som sagt at bensinen fra kaldstart dyså å komme inn når den skal, eller komme inn i det hele tatt. Deretter ville jeg sjekket at kaldstardysa får signal og at den virker, den skal få et lite 12v signal med en gang du vrir starteren, husker ikke om det er i et par sekunder eller mer. Det går an å skru ut dysen og stappe den oppi en tomflaske og sjekke at det kommer en "dasj" når motor er kald..... Quote
Jøran89 Posted August 9, 2010 Author Posted August 9, 2010 Den har vært tålig bra i de siste dagene. Virker litt, som den ikke starter på rett måte, men bare "humrer" seg igang, vist dere skjønner. Men sekunder etterpå så går den, som normalt igjen. Skal få sett litt nærmere på dette etterhvert. Takk for god hjelp. Quote
Recommended Posts