Jump to content

Recommended Posts

Posted

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10044064

Dette er å dra det litt langt, men jeg kan skjønne frustrasjonen.

Sykkel er et helt greit transportmiddel. Flere steder er det sykkelstier som er så godt som ubrukelige til å sykle på, men mange steder er de også helt kurrante. Når disse trimidiotene da absolutt MÅ bruke veien og sperre trafikken der det er helt fin sykkelvei ved siden, må jeg nok innrømme det koker litt hos meg også...

Posted

Siden det tydeligvis er helt ok å bruke bilveier som treningsarena for sykkelsport bør det jo være fritt fram for andre idretter også. Jeg anbefaler derfor alle som driver en eller annen idrett om å legge neste treningsøkt på nærmeste riksvei. Golf kan jo være aktuelt med de hullete veiene vi har. Skiskyting, med fotobokser som blink. Der det er midtdelere kan man jo spenne opp netttet sitt og spille vollleyball. Og når det regner kan man ha synkronsvømming i hjulsporene.

Posted

Har sykla et par ganger til Gol med sønn min, heldigvis så har vi sykkel/tur/grusvei som går fra Ål-Gol, må krysse Rv7 et par ganger, og det holder for meg.

Jeg hadde aldri turt å sykla strekninga på RV 7, er rett og slett livsfarlig, skjønner ikke at folk tørr.

Posted

Har sykla et par ganger til Gol med sønn min, heldigvis så har vi sykkel/tur/grusvei som går fra Ål-Gol, må krysse Rv7 et par ganger, og det holder for meg.

Jeg hadde aldri turt å sykla strekninga på RV 7, er rett og slett livsfarlig, skjønner ikke at folk tørr.

Det har jeg tenkt også. Vi har et strekke ikke langt unna der det er minst en mil helt ny sykkelsti med kun noen få kryssinger av private veier inn til noen få hus. Allikevel må folk sykle i veien. Det er neppe bare jeg som syns det er irriterende, og du trenger bare én gærning ala han VG skriver om før det går skikkelig gærent. Hva kan motivere folk til å måtte sykle i veien, gjerne i verste rushtida, når det er en helt fin sykkelvei ved siden av??

@ Olav :  :thumbright:

Dagens!

Posted

Det kan gjøres så enkelt som at syklistene skal bruke sykkelsti så sant det er mulig, og at de holder siden mot veien, fotgjengere kan holde siden som ikke er mot veien, nye sykkel og gangstier kan lages 0,5-1 meter breder og deles av.

Og ikke minst at politiet faktisk behandler syklistene som likeverdige traffikanter på godt og vondt.

Jeg har ingenting mot syklister i vegen, sålenge de tar hensyn, og ikke sykler i svære klynger.

Noe enda skumlere å treffe på er folk på rulleski, de bruker halvannen vegbane og tror de har rett på hele veien(de jeg har treft på hittil langs veien)

Posted

Nå er det nå sånn att sykkel er regnet som "kjøretøy" og kan dermed bruke veien som alle andre trafikanter. Jeg skjønner godt folk heller vil sykle i veien fremfor sykkelsti, med konstante krysninger av stikkveier, hvor en omtrent må stoppe helt opp for å forsere kantene uten å punktere og sykkelstier fulle av glasskår og gående. Det er få sykkelstier som faktisk er brukendes til å sykle på. Så lenge standarden er sånn kommer sykklistene til å være i veibanen. Deal with it!

Som syklist på veien har du samme rettigheter og plikter som enhver bil, på sykkelsti og fortau er du regnet som fotgjenger og må i værste fall av sykkern hver gang du skal krysse en vei for i hele tatt slippe frem. Tror det er få billister som hadde synes det var noe stas å stoppe opp hele tia under kjøreturen. Det finnes rabiate sjåfører som knapt stopper for fotgjengere, ikke få ganger jeg har sett barn med skolesekk som står forgjeves ved fotgjengerfeltet eller eldre som ikke tør være aggresive i kryssingen. Det er ikke få ganger jeg har dyttet sykkelen først ut i fotgjengerfeltet, for att bilen skal gidde stoppe i det hele tatt da med låste hjul omtrent.

Tuting og spylervæske er ufint og barnslig, det handler bare om å vise litt hensyn, dog går det begge veier..

M.

Posted

syklister er faktisk det værste hinderet jeg som tungbil sjåfør må foserei det daglige. Både mopeder og traktorer har ihvertfall vit til å slippe frem trafikken en gang iblandt. Det at en sykkel-flokk er like brede som en traktor er helt ok det, problemet er at de ikke viker unna når det er "lang trafikkal hale" etter dem.

Og det er jo der vegtrafikkloven kommer inn i bildet.. Du skal ikke være til hinder for øvrig trafikk.

Posted

Nå er det nå sånn att sykkel er regnet som "kjøretøy" og kan dermed bruke veien som alle andre trafikanter. Jeg skjønner godt folk heller vil sykle i veien fremfor sykkelsti, med konstante krysninger av stikkveier, hvor en omtrent må stoppe helt opp for å forsere kantene uten å punktere og sykkelstier fulle av glasskår og gående. Det er få sykkelstier som faktisk er brukendes til å sykle på. Så lenge standarden er sånn kommer sykklistene til å være i veibanen. Deal with it!

Ingen problemer med å skjønne det, men en del steder er det også helt fine sykkelstier. Prøv å kjøre gamleveien fra Jessheim nordover mot meg, så skal du få se.

Posted

Har syklet 5 mil her på Blaker siste uka, og det er ikke noe stress å bremse ned for å krysse stier og slikt. Jeg gjør det for treningens skyld, det er jo ikke Tour De Sørum det her....

Posted

Veldig fort gjort å glemme alle de tingene man irriterer seg over som bilist når man setter seg på sykkelsetet. Jeg prøver så godt jeg kan å vike for personbiler når jeg må sykle i veien :)

Posted

Veldig fort gjort å glemme alle de tingene man irriterer seg over som bilist når man setter seg på sykkelsetet. Jeg prøver så godt jeg kan å vike for personbiler når jeg må sykle i veien :)

når du MÅ sykle i veien er jo èn ting... :)

Posted

Jeg prøver så godt jeg kan å vike for personbiler når jeg må sykle i veien :)

Stort pluss i boka det.

Hvis alle syklister har denne holdningen så hadde det jo vært greit!

Posted

De verste syklistene er de med spyfluebriller og kondomdrakt, for de vet hvilke rettigheter de har, men de driter i pliktene som følger med det å sykle i veibanen.

:munky2:

Største problemet blir de som kommer syklende på "gangvei" og tror dem for forkjørsrett... Ække få ganger jeg har vært nære på å få en over panseret... hvorpå dem skal begynne å kjefte på meg...