Jump to content

Recommended Posts

Posted

Dere som har vært borti dette?

Hvordan høres en M102 ut uten oljetrykk(etter 4 mils kjøring)?

Grunnen til at jeg spør, er ei venninne sin bil, som jeg stussa på at oljetrykksmåleren la seg rett under 0,5 bar, stoppa, rakla i ventilene, fullt med olje, kjørte videre ca 3-4 mil, rett etter vi peila sank måleren nedover, samme lyden etter turen.

Vil den gå like fint etter over 3 mils kjøring uten oljetrykk(utenom ventiltikk), gjelder 230E av nyeste type. Ikke antydning til banking, påstår det er vanlig...

Posted

ikke f.. at bilen går 4 mil uten oljetrykk :)

må være noe trykk, men sikkert for lite for ventil løfterene.

er kammen/kjedet tørt?

silen nesten tett,er første tanken som slo meg :)

flashback til tiden med div. V6er fra ford :lol:

har intrykk at mange (når motoren begynner å drar på åra) heller omtrent hva som helst på motorn...

fks. min nyeste ervervelse en GMC med 262 motor. skal ha 5w30 olje men er brukt shell mineralolje på den.

har hatt rens på motoren og har rett olje nå, men følger nøye med oljetrykket :lol: skal bytte ganske så kjapt igjen....

"mårrarøyken" som var på den forsvant ganske kjapt :lol:

Posted

Fulgte med litt neste dag, det var olje under toppdeklset før start, starta bilen, fullt trykk, ingen ulyder. Oljenivået litt over maks.

Etter litt kjøring ser jeg at trykket aldri når 3 men bilen går fremdeles like fint.

altså det er ett temperaturavhengig problem.

Motoren har mest sannsynlig gått med ett absolutt minimum av smøring, og lite eller ingenting utslag på måleren.

Oljepumpe, veldig dårlig olje, tett sil, slitene veivlager er jo alternativer.

Men når eieren har bestemt seg for at det er helt vanlig og bilen går jo uansett, så får det bare gå.

Posted

Er litt knot om jeg husker rett, men tror det går greit om du får av bunnpanna, begynte nemlig å løsne denne en gang jeg skulle ha av bunnpanne.

Posted

Tror neppe det er så mye mere spesialverktøy enn ett sett bladsøkere som trengs der.

Har du og trøbbel?

Ja når denne tråden ble opprettet fikk det meg til å tenke på at jeg har noe av de samme symtomene på den nye 230E`n min.

Da jeg kjøpte den sa eier at det nylig hadde vert utført ventiljustering. Men nå, så har jeg ventiltikking, pluss at jeg fikk se

oljetrykket ikke var like høyt som i den grønne 200`n min. Dette er jo selvsakt noe jeg vil forske mer i, for det kan jo være at

min også er tett i sila eller at det er noe med oljepumpa.

Posted

Syver: Hvis den går på fullt når du gir litt gass er det ingenting å bekymre seg over.

Ja, når jeg gasser så går den i topp. Men på den grønne 200`n så er det så vidt jeg er ner gasspedalen før den er i topp

Forresten Syver, det er veldig vanlig med utslitte kamaksler på disse tidlige M102 motorene, så ta av toppdekslet og titt på kammen din :)

Slitne kamaksler ja  :? Høres ut som en jobb  :lol:

Posted

Hvor mye turtall må du har før det er fullt trykk?

Hva slags olje, og filter?

Er kanskje innsatsfilter på disse?

Når den er kald, så skal det ikke så mye til, da den er varm kan jeg tenke meg fra 2500 og oppover ett sted. Aner ikke hva

slags olje forrige eier helte på. Han hadde byttet luftfilter, oljefilter, og absolutt all veske på hele bilen rett før jeg kjøpte den.

Samt ventiljustering. Filteret står vel inni en beholder om jeg ikke husker helt feil.

Posted

Det hørtes litt drøyt ut ja, ville ikke vært bekymra uten ulyder, men kunne vært en idè med en flushing og skikkelig olje først.

Ellers kan det være sliten pumpe, store lagerklaringer, "tett filter", eller rett og slett dårlig olje.

Posted

Det hørtes litt drøyt ut ja, ville ikke vært bekymra uten ulyder, men kunne vært en idè med en flushing og skikkelig olje først.

Ellers kan det være sliten pumpe, store lagerklaringer, "tett filter", eller rett og slett dårlig olje.

Hva er flushing? Er det motorens av noe slag? Det er nettop byttet olje og filter av eieren før meg. Usikker på hvilken olje han har brukt.

• 4 weeks later...
Posted

Hva lønner seg å gjøre om det skulle vise seg at kammer osv er så slitt så det må byttes?

Det drar jo med seg en helt haug med andre ting som da bør byttes. Til slutt så har man

overhalt en hel motor  :? Det finnes jo i bøtter og spann av denne M102, men hva kan man

forvente at en slik vil koste? Er det ikke like greit å kanskje bytte hele motoren i stede?

Posted

Man bør iallefall vite tilstanden på motor før man begynner å koste på, er det litt mere som er ødelagt, ville jeg som nevnt tidligere funnet enn M102 så ny som mulig(nyere enn `90), flyttet over komplett innsug, eksosmanifold, starter, dynamo, tenningsanlegg og evt. reimdrift alt etter hvor genueint det skla se ut.

De siste M102`ne er jo virkelig solide maskiner, ikke går de ille heller.

• 4 weeks later...
Posted

I min 230E -91 m/M102 bruker jeg Shell Helix 10W-40 mineralolje. Skifter olje og filter hver 10000 km. Bilen hadde gått 187000 km da jeg kjøpte den i 2002. Har nå passert 4100000 km. Har altså kjørt 223000 problemfrie km og har ingen problemer med å anbefale andre å bruke samme olje som meg.