Torbjørn Posted July 28, 2010 Posted July 28, 2010 Trenger en innføring i dette. Motoren banker litt på fult pådrag når det er varmt ute. Jeg er på ingen måte erfaren på disse gamle tenningsanleggene så håper noen av dere kan forklare meg hvordan det fungerer el. link til noe matnyttig. (ja jeg har goooglet uten større hell ) Jeg registrerer fortenning på 10-12 grader ved tomgang, men vist jeg ruser opp motoren så går denne fort opp mot 40-45 grader (noe som i min mere moderne verden virker sinnsykt høyt!) Det er en vakumslange som går inn under fordelerlokk, og en skrue litt lengre ned på samme "dåse" som virker til å justere vakum med å blottlegge et hull, delvis etterhvert som man skrur på den. Er ikke sikker på dette, men det virker slik. Noen som kan gi meg en kort innføring i de riktige tenningsverdiene og hvordan jeg kommer dit? Quote
Harald Posted July 28, 2010 Posted July 28, 2010 Det høres ikke så galt ut. Motoren får høyere tenning ved høyere turtall og større belastning. Dette reguleres av to ting: Sentrifugalregulator inne i fordeleren og vakuumregulering. Du må først sjekke kamvinkelen, den skal være 38 +-1 grader (37-39 grader). Hvis denne er feil, justeres stifteåpningen. Større åpning gir mindre kamvinkel. Stifteåpningen skal være 0,3-0,4 mm. Deretter kontrolleres tenningen med stroboskoplampe med vakuumslangen til fordeleren AV. Fortenningen skal da ha følgende verdier (fra Mercedes-Benz Tabellenbuch Ausgabe 1969): Tomgang: 3-12 grader før øvre dødpunkt (fød). 1500 rpm: 18-25 grader fød. 3000 rpm: 23-29 grader fød. Med vakuum PÅ: 4500 rpm: 42-48 grader fød. Tenningen justeres ved å vri på fordeleren. Disse motorene krever minimum 98 oktan. Hvis det skal kjøres med lavere oktantall, må tenningen stilles tilbake slik at tenningsbank unngås. Quote
Torbjørn Posted July 28, 2010 Author Posted July 28, 2010 Tusen takk for gode svar gutter! Alt er nok ok, jeg kjører på 95okt - så det er nok grunnen til at det banker av og til. Med vakum på er det nå 10 gr. fortenning på tomgang og det stiger med turtallet, og legger seg fin ned ved tomgang igjen. Så alt ser ut til å fungere bra. Jeg hadde ca 14 gr fortenning ved tomgang når jeg begynte, så jeg vil tro mine problemer er over. Men stusset fælt over at den fikk opp mot 50 grader fortenning når jeg ruset motoren! Trodde det måtte være feil jeg, men det virker til at alt er ok. Jeg får ingen forskjell i tenning ved justering på denne vakumskruen. Det er en indre hylse med en hull, og en yttre hylse med likt hull. Når disse hullene står ovenfor hverandre så er det full åpning også kan man vri denne i den posisjon man vil. Hva gjør denne? Quote
Torbjørn Posted July 28, 2010 Author Posted July 28, 2010 Får ikke helt danna meg et bilde i hue av denna justeringa. Er det mulig å ta et bilde av det? Skal se hva jeg får til i morgen Ikke det enkleste å forklare heller, men er tydeligvis en meget enkel form for regulering av gjennomstrømsluft av noe slag. Quote
Torbjørn Posted July 29, 2010 Author Posted July 29, 2010 Viste seg at det jeg trodde var noen form for enkel ventil el. lign. var en hette som man vrir på, drypper litt olje nedi også stenger igjen Jeg tok å demonterte hele greiene i dag, og alt ser greit ut. Litt slakke her og der, så noe perfekt og eksakt tenning er nok "long gone" men det har det kanskje ikke noen gang vært heller på disse gamle greiene Stiftene var slitt så nye er bestilt sammens med ny kondensator. Ellers er all tenningsbank nå borte, smurte opp rotor slik du nevnte og noen dråper i den nevnte "hetten" til vektene og mekanismen der og jaggu gikk bilen litt roligere også. Så når enden er god, er alt godt! Denne tråden bekrefter for meg at det fortsatt finnes noen her inne som kan stille med god fagkunnskap på kort varsel slik at man faktisk blir hjulpen og ikke bare masse snakk, det er godt å se!! All cred til dere som hjalp til Quote
Recommended Posts