Jump to content

Litt vrang om morran...

Recommended Posts

Posted

Lurer litt på om glødepluggene mine fortjener avløsning. Grunnen er at den er litt kranglete å få til å gå på tomgang når den har stått lenge (7-8 timer). Den fyrer på første slaget, men for at den ikke skal stoppe, må jeg hjelpe til litt med gassen i 5-6 sekunder. Er det gammelbilssyndrom, eller kan det være glødepluggene. Er det som med glødeplugger som lyspærer, enten virker de, eller så virker de ikke? Og om en plugg ryker, vil glødelampa mi lyse etter start, eller var det noe som kom på nyere modeller.

PS Jeg snakker selvfølgelig om min "nye" '83 300TDT

Posted

se om den starter lettere hvis du gløder den en 3-4 ganger før du starter

Posted

Se det ja, det hjalp det. Men skal det være sånn? Er det noe som heter slitne glødeplugger?

Posted

Se det ja' date=' det hjalp det. Men skal det være sånn? Er det noe som heter slitne glødeplugger?[/quote']

Njei, de pleier vel å funke greit inntil de plutselig ryker, men nå ble jeg jaggu usikker. Kan være at én av pluggene er i ferd med å ta kvelden. Har du mulighet til å ohme dem? Dra av ledningene fra glødereléet, og ohm en og en mot jord.

• 3 weeks later...
Posted

Da jeg synes problemet har blitt større, har jeg ikke helt gitt meg. Pluggene er ohmet og funnet i ok stand. Kan det være batteriet? rett og slett at batteriet ikke klarer å nok guffe til pluggene. Jeg merker ingen svakhetstegn når jeg kjører starteren, så jeg synes det høres rart ut. Men kan det allikevel være årsaken tro?

PS den starter på første slaget når den er glødet 3-4 ganger :idea:

Posted

Kan jo være glødepluggene som enebakk skriver. Feilen kan jo også ligge i selve glødereleet. glødereleet har vel en innebygd temperatursensor, hvis denne er defekt eller avgi feil verdi, kan du få for kort gløding. Etter min mening bør glødelampa minst lyse i 6-7sekunder før den slukker, hvis det er kaldt ute.

Posted

Den gløder som du sier i 6-7 sekunder. Kanskje jeg skulle ta bryderiet med å bytte dem da! Men det er disse som har lett for å brekke når man skal bytte, er det ikke? noen ABC for hvordan dette gjøres på en grei måte!

Guest ///OMG:D
Posted

hvis glødepluggene ikke har en motstand på over 1 omh er det ikke glødepluggene som er feilen, men skal man skifte glødepluggene burde du kjøre motoren varm før du skrur dem løs.