TEH Posted September 14, 2005 Posted September 14, 2005 Lurer litt på om glødepluggene mine fortjener avløsning. Grunnen er at den er litt kranglete å få til å gå på tomgang når den har stått lenge (7-8 timer). Den fyrer på første slaget, men for at den ikke skal stoppe, må jeg hjelpe til litt med gassen i 5-6 sekunder. Er det gammelbilssyndrom, eller kan det være glødepluggene. Er det som med glødeplugger som lyspærer, enten virker de, eller så virker de ikke? Og om en plugg ryker, vil glødelampa mi lyse etter start, eller var det noe som kom på nyere modeller. PS Jeg snakker selvfølgelig om min "nye" '83 300TDT Quote
Guest Ebola Posted September 14, 2005 Posted September 14, 2005 se om den starter lettere hvis du gløder den en 3-4 ganger før du starter Quote
TEH Posted September 15, 2005 Posted September 15, 2005 se om den starter lettere hvis du gløder den en 3-4 ganger før du starter Se det ja, det hjalp det. Men skal det være sånn? Er det noe som heter slitne glødeplugger? Quote
FrodeS Posted September 15, 2005 Posted September 15, 2005 se om den starter lettere hvis du gløder den en 3-4 ganger før du starter Se det ja' date=' det hjalp det. Men skal det være sånn? Er det noe som heter slitne glødeplugger?[/quote'] Njei, de pleier vel å funke greit inntil de plutselig ryker, men nå ble jeg jaggu usikker. Kan være at én av pluggene er i ferd med å ta kvelden. Har du mulighet til å ohme dem? Dra av ledningene fra glødereléet, og ohm en og en mot jord. Quote
TEH Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 Da jeg synes problemet har blitt større, har jeg ikke helt gitt meg. Pluggene er ohmet og funnet i ok stand. Kan det være batteriet? rett og slett at batteriet ikke klarer å nok guffe til pluggene. Jeg merker ingen svakhetstegn når jeg kjører starteren, så jeg synes det høres rart ut. Men kan det allikevel være årsaken tro? PS den starter på første slaget når den er glødet 3-4 ganger :idea: Quote
Guest enebakk Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 glødeplugger kan bli slitene dem oxo Quote
Guest Ebola Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 Kan jo være glødepluggene som enebakk skriver. Feilen kan jo også ligge i selve glødereleet. glødereleet har vel en innebygd temperatursensor, hvis denne er defekt eller avgi feil verdi, kan du få for kort gløding. Etter min mening bør glødelampa minst lyse i 6-7sekunder før den slukker, hvis det er kaldt ute. Quote
TEH Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 Den gløder som du sier i 6-7 sekunder. Kanskje jeg skulle ta bryderiet med å bytte dem da! Men det er disse som har lett for å brekke når man skal bytte, er det ikke? noen ABC for hvordan dette gjøres på en grei måte! Quote
Guest ///OMG:D Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 hvis glødepluggene ikke har en motstand på over 1 omh er det ikke glødepluggene som er feilen, men skal man skifte glødepluggene burde du kjøre motoren varm før du skrur dem løs. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.