Guest vihovde Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 Hvorfor ikke prøve Parafin ? Visste du at du kan kjøre på Parafin ? Til 100 liter Parafin så bruker du 1 liter totaktsolje, og du får den perfekte smørning. Dette ble jeg tipset av en gammel "ringrev" som har erfaring og som har jobber på Shell i Risavika i MANGE år. Han har kjørt Parafin i de siste 15 årene med en MB250TD.... Motoren går like bra, tar overhode INGEN skade. Quote
Guest Sondre B. Bjelland Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 Kanskje gått greit med gamle forkammer dieselmotorer, men hva med det nyeste nye av turbo-common-rail-intercooler-direct-injection som er idag? Quote
FrodeS Posted September 13, 2005 Posted September 13, 2005 Hvorfor ikke prøve Parafin ? Visste du at du kan kjøre på Parafin ? Til 100 liter Parafin så bruker du 1 liter totaktsolje' date=' og du får den perfekte smørning. Dette ble jeg tipset av en gammel "ringrev" som har erfaring og som har jobber på Shell i Risavika i MANGE år. Han har kjørt Parafin i de siste 15 årene med en MB250TD.... Motoren går like bra, tar overhode INGEN skade.[/quote'] Ikkno problem å kjøre på parafin med olje i. forsvaret gjør dette på alle sine kjøretøyer (litt usikker på om de tilsetter olje, for de motorene har definitivt ikke godt av det) Desverre har jeg 20.000 gode grunner til å ikke kjøre på parafin. Quote
Guest Geggi Posted September 13, 2005 Posted September 13, 2005 Jeg kjenner 3 stk. med gamle 123 & 124 som kjører på Jet A1 flybensin (parafin) og det fungerer meget bra. Litt dårligere effekt og i tillegg litt flylukt for de som kjører bak, men tross alt gratis å kjøre med. Jobber i SAS Ville ikke hatt dette på en nyere dieselmotor.... Quote
FrodeS Posted September 13, 2005 Posted September 13, 2005 Jeg kjenner 3 stk. med gamle 123 & 124 som kjører på Jet A1 flybensin (parafin) og det fungerer meget bra. Litt dårligere effekt og i tillegg litt flylukt for de som kjører bak' date=' men tross alt gratis å kjøre med. Jobber i SAS Ville ikke hatt dette på en nyere dieselmotor....[/quote'] Man kan også kjøre på noe som heter fyringsolje 1 (tror jeg det var) fant jeg ut da jeg undersøkte litt for en del år siden. Desverre er det meste av sånt grønnmerket, og det er 20.000 schmekk hvis man blir tatt. Quote
Guest GammelGul Posted September 13, 2005 Posted September 13, 2005 Tja, jeg vet om en som prøvde. Tror det var en 250 han hadde den gangen. Det gikk bra et halvt års tid, men så fikk han havari på dieselpumpa. Quote
FrodeS Posted September 13, 2005 Posted September 13, 2005 Tja' date=' jeg vet om en som prøvde. Tror det var en 250 han hadde den gangen. Det gikk bra et halvt års tid, men så fikk han havari på dieselpumpa. [/quote'] Litt lite olje, kanskje? Tro om biodiesel er et alternativ : www.estra.net 7,93 pr. liter nå. Det er med 20% vanlig diesel innblandet. Prisen stiger visst noe 01.oktober, da de må blande i mer diesel. Til våren blir det billigere igjen. Prøver å finne ut av om jeg kan helle dette rett på bilen min. estra sier ja, så lenge man ikke har en sliten bil som ikke får oljeskift i ny og ne. Quote
Guest Eivind Soltvedt Posted September 13, 2005 Posted September 13, 2005 Litt mer om biodiesel.. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=107325 Eller så har man alternativet som tyskeren på gol hadde!? Planteolje! Forutsetter kanskje at man kjenner sjefen hos "Mills" så man får olje billig Quote
Guest Johan Stub Posted September 14, 2005 Posted September 14, 2005 Kjøpe brukt frityrolje hos Mc Donald? Så et program om noen som gjorde det for noen år siden. De brukte en Volvo 740 Diesel. De silte oljen gjennom to hånkler, satt til litt terpentin og helte den rett på tanken. Eneste ulempen som ble nevnt var at du skulle være ganske glad i gatekjøkkenmat for å ligge bak bilen - spessielt i kø! Quote
FrodeS Posted September 14, 2005 Posted September 14, 2005 Kjøpe brukt frityrolje hos Mc Donald? Så et program om noen som gjorde det for noen år siden. De brukte en Volvo 740 Diesel. De silte oljen gjennom to hånkler' date=' satt til litt terpentin og helte den rett på tanken. [/quote']TopGear hadde noe i vinter tror jeg. Stemmer godt med beskrivelsen din Eneste ulempen som ble nevnt var at du skulle være ganske glad i gatekjøkkenmat for å ligge bak bilen - spessielt i kø! Man kjører da ikke bak sin egen bil? Det ligger en diskusjon på mercefreaken om biodiesel. Har bestilt meg et kort. Akkurat nå koster det 7,93 pr. liter, så det er jo ikke akkurat grisebillig. pr. nå er det med 20% iblandet vanlig diesel, noe som øker utover vinteren pga. kulda. Quote
Guest Johan Stub Posted September 14, 2005 Posted September 14, 2005 Man kjører da ikke bak sin egen bil? Får passe på å rygge i medvind da... Quote
Guest Johan Stub Posted September 16, 2005 Posted September 16, 2005 Noen som har erfaring/tør prøve alternativer til vanlig diesel på sin nye CDI? Quote
MortenE Posted September 16, 2005 Posted September 16, 2005 http://pub.tv2.no/nettavisen/skraablikk/article455559.ece Fytti katta.... Fried pussy osv... Quote
Guest Johan Stub Posted September 16, 2005 Posted September 16, 2005 Dieselforbruk blandet kjøring: 0,35 katt/mil Høres greit ut det vel... Quote
FrodeS Posted September 16, 2005 Posted September 16, 2005 Noen som har erfaring/tør prøve alternativer til vanlig diesel på sin nye CDI? Nyere CDI'er er godkjent av MB (duverden) for biodiesel. www.estra.net Quote
Guest Johan Stub Posted September 16, 2005 Posted September 16, 2005 Ser det er avgiftsfritaket som gjør det mer gunstig å kjøre på bio-diesel. Greit det. Hadde vært gøy å kunne kjørt på frityrolje fra Mc Donalds. Ser for meg følgende bestilling; En stor Quarterpounder meny, en barnemeny med ost, to Mc Chicken menyer og full tankt takk! Og så tar jeg Cola til maten. Quote
FrodeS Posted September 16, 2005 Posted September 16, 2005 Ser det er avgiftsfritaket som gjør det mer gunstig å kjøre på bio-diesel. Greit det. Hadde vært gøy å kunne kjørt på frityrolje fra Mc Donalds. Ser for meg følgende bestilling; En stor Quarterpounder meny' date=' en barnemeny med ost, to Mc Chicken menyer og full tankt takk! Og så tar jeg Cola til maten.[/quote'] 123'er skal tåle frityrolje fra mcdonalds helt fint. Mulig man skal blande i litt whitespirit elns, og selvsagt filtrere det litt. Kaffefilter skal visst funke. Quote
Guest GammelGul Posted September 16, 2005 Posted September 16, 2005 Jeg foretrekker nå allikevel å fylle bensin jeg da. Men jeg må si at det fristet litt med å bruke katter. Har vel til et par fyllinger i bakgården her høres det ut som. Quote
Guest Johan Stub Posted September 17, 2005 Posted September 17, 2005 Oslo - Trondheim t/r: 30 katter... Quote
MortenE Posted October 10, 2005 Posted October 10, 2005 Heh... http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Veg-Oil-Fueled-Beyond-Biodiesel-Mercedes-300-TD_W0QQitemZ4580319863QQcategoryZ6330QQrdZ1QQcmdZViewItem og litt info om prosessen; http://www.vegpoweredsystems.com/ Quote
Recommended Posts