Guest Anders K Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 Ved fullt rattutslag til begge sider, gir servoventilen fra seg en pipelyd (Det er ikke slakk reim). Lyden er ikke noe stort problem, men jeg har hørt andre biler som kun gir en lav suselyd. Jeg lurer på om pipelyden kommer av at det er gammel servoolje eller delvis tette ventiler? Quote
Frode Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 Jeg bytta olje og filter på servoen min for en tid tilbake, vet ikke hvor ofte dette skal gjøres men jeg kan si at det er ikke mange andre biler som har filter på servoen...!! Det er ikke ofte det er servoen som gir lyd, men jeg hadde to løpehjul der lagrene var tatt kvelden, det lagde litt lyd samt at reima var gammel.Reima trenger ikke å være slakk for å gi fra seg lyd, det holder at den er "gammel" da hyler den litt ved belastning, feks ved rattutslag....bytt den først...fort gjort og billig problemløser...... Quote
Guest Anders K Posted September 13, 2005 Posted September 13, 2005 For å klargjøre bedre: Det kommer en plystrelyd ved fullt rattutslag. Jeg har hørt skrikelyden fra slitte/slakke reimer tidligere, men dette har en helt annen karakter. Dessuten kommer lyden fra et annet sted enn der reima sitter. Quote
Guest Anders K Posted September 13, 2005 Posted September 13, 2005 Og forresten, enda en viktig opplysning: Remstrammer ble byttet for ett år siden grunnet slitt lager (hos Auto Mek i Oslo). Da ble reima funnet i fin form og klar for mange fremtidige mil:) Quote
Alexander Posted September 13, 2005 Posted September 13, 2005 Hvis du har fullt rattutslag er det normalt med skrikelyd fra servopumpa. Quote
FrodeS Posted September 13, 2005 Posted September 13, 2005 Hvis du har fullt rattutslag er det normalt med skrikelyd fra servopumpa. Det er vel ikke selve pumpa som skriker? Pumpa fortsetter å pumpe trykk, men siden det ikke kan komme ut noe sted så lager det litt lyd der olja presses ut gjennom noen ventiler av noe slag. Hvor kraftig lyden er varierer veldig fra modell til modell. Jeg byttet olje på min, men lyden ble ikke noe annerledes av det. Quote
Frode Posted September 13, 2005 Posted September 13, 2005 Den lyder er der uansett hvor ny og flott servopumpa er, og det er et hint om "ikke hold meg her lenge"...... Quote
Guest Anders K Posted September 13, 2005 Posted September 13, 2005 Takk for svar. Da vet jeg at det ikke er noe alvorlig, eller noe som må byttes. Quote
Guest Eivind Soltvedt Posted September 13, 2005 Posted September 13, 2005 Jeg bytta olje og filter på servoen min for en tid tilbake' date=' vet ikke hvor ofte dette skal gjøres men jeg kan si at det er ikke mange andre biler som har filter på servoen...!! [/quote'] Er det ikke satt opp oljeskift hver 60K da? jeg har iallefall planer om å holde det på min. Quote
Recommended Posts