Jump to content

Turteller OM motor!

Guest Morten Engstrøm

Recommended Posts

Posted

Morn!

Har endelig fått satt i en turteller! Utifra den henger 2 ledninger, en med noe grønt på og en med litt lilla på!

Har og tatt en svinghjulssensor fra en bensinbil som ser ut til å passe rett på min. Denne har en plugg på som kobles på undersiden av en diagnosekontakt på innsiden av skjermen!

Er det noen som har en oppskrift på hvilke ledninger som skal hvor? Hadde tenkt å "tjuvkoble" dette sammen, da jeg ikke gidder bryet med å montere det via denne diagnosepluggen som de orginale er koblet via!

Den grønne ledningen ser ut til å være koblet til "jordingsskruen" på denne diagnosepluggen!

Noen som kan greie ut om kobling mellom turteller og sensor?

M.

• 3 weeks later...
Posted

Litt oppdatering!

Etter mye venting har jeg nå fått en ny original svingjulsensor! Pga AC blir de fleste andre for korte da ac biler har sensoren på motsatt side!

Sensoren har 2 ledninger. En sort og en brun. Går utifra den brune skal til jord? Og sort blir vel da puls? Eller?

Intrumentet har og 2 ledninger, en gul/grønn og en sort/lilla! Den sort/lilla er merket med tallet 5, og skal vel derfor kobles til kurs 5 i sikringsboxen! Kurskortet i boxen sier og "tachometer" på #5 sikring!

Men hvor skal så den gul/grønne? Kobles på den sorte?????

M.

• 2 weeks later...
Posted

Siden dette ble en enmannstråd, kan eg like godt avslutte den og!

Turteller er nå koblet til og teller turer som den aldri sku ha gjort noe annet!

Det viste seg att sensor allerede var innstallert i fbm AC'en, og det utifra den kom en sort/grå og en brun. Koblet den gul/grønne ledningen inn på den sort/kvite, og den sort/røde inn på nr.5 kursen i sikringsboksen og voila.....

Posted

Der var det slutt på å ha tråden aleine ja......

Jo ja, litt kobling kan en sikkert få til! Opp i dalen i dag? tenkte eg sko fullføre utetemp innstallasjonen og skru driten sammen....

Posted

Suverent Morten - nå gjelder det bare å få tak i en original mellomleddplugg for korrekt kobling :lol:

Må opp i Dalen og skru fast kompressorbracketen når jeg endelig får den - men det later til å trekke ut!! :evil: