Guest 300te4matic Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 Trenger tilbakemeldinger fra folk med erfaringer om denne type bil... Quote
Guest 300te4matic Posted September 15, 2005 Posted September 15, 2005 iNGEN SOM HAR EIN SLIK BIL ELLER KAN GJE INFO OM SLIK BIL HER INNE??????? Quote
FrodeS Posted September 15, 2005 Posted September 15, 2005 iNGEN SOM HAR EIN SLIK BIL ELLER KAN GJE INFO OM SLIK BIL HER INNE??????? Det er veldig få med 124 4-matic, men alle har jo hørt litt. Kom med litt mer info om bilen, så er det lettere å gi tips/råd. gjerne også noen bilder. Generelt, så har 4-matic-kassene litt dårlig rykte. Man vet ikke helt om de ryker, men dårlig stell og lang kjørelengde er ikke bra. Ryker det, så blir det fort dyyyyyyyyrt (man hører summer opp i 40.000,-).Selve 4hjulstrekksystemet er grisebra når det funker. Bilen er i utgangspunktet RWD, men ved start, og ved behov kobler forhjulene inn. etterhvert kobles også sperre bak, og i midten(?) inn. Kommer du ikke fram med en 4-matic, så kommer du ikke fram uten å gå mer drastisk til verks. Selve 124-karosseriet er gullende godt, men det er ting å passe på der også. Søk litt på forumet, så finner du mye fint. Quote
Frode Posted September 15, 2005 Posted September 15, 2005 S124 er generelt en glimrende bil, 300 motoren er skuddsikker og går rundt jorden 100ganger, men, girkassen til 4-matic har hatt problemer med at det er lekkasje av olje, husker ikke helt hvordan det var, men virker den og er ok så er det en bra bil, men får en problemer med 4hjulstrekken så er det veldig kostbart.Det er også en av grunnene til at 4-matic ofte ligger litt lavere i pris en tilsvarende bakhjulstrekk..... Men det er også det eneste negative jeg har hørt om 4-matic, så ikke la det skremme deg hvis det er en slik du ønsker, få en NAF test på den, det er som regel det beste og da bør de oppdage hvis det er noe kluss med drivverket, hvis ikke så lykke til... Quote
Guest tdha Posted September 15, 2005 Posted September 15, 2005 Når det gjelder MB automat så ring /test hos eksperten. Han har masse erfaringer med 4-matic: Berg´s Automatservice AS 10% rabatt på gjeldende satser.Fyrstikkalléen 21 L, 0661 Oslo.Telefon: 22 19 55 10 Telefax: 22 19 55 11 Quote
FrodeS Posted September 15, 2005 Posted September 15, 2005 Når det gjelder MB automat så ring /test hos eksperten. Han har masse erfaringer med 4-matic: Berg´s Automatservice AS 10% rabatt på gjeldende satser.Fyrstikkalléen 21 L' date=' 0661 Oslo.Telefon: 22 19 55 10 Telefax: 22 19 55 11[/quote'] Det har vært nevnt her tidligere at han holder seg unna 4matic. Quote
Guest tdha Posted September 15, 2005 Posted September 15, 2005 Når det gjelder MB automat så ring /test hos eksperten. Han har masse erfaringer med 4-matic: Berg´s Automatservice AS 10% rabatt på gjeldende satser.Fyrstikkalléen 21 L' date=' 0661 Oslo.Telefon: 22 19 55 10 Telefax: 22 19 55 11[/quote'] Det har vært nevnt her tidligere at han holder seg unna 4matic. Da må man ihvertfall ringe ham for å for delt erfaringer. Quote
Alexander Posted September 15, 2005 Posted September 15, 2005 Når det gjelder MB automat så ring /test hos eksperten. Han har masse erfaringer med 4-matic: Berg´s Automatservice AS 10% rabatt på gjeldende satser.Fyrstikkalléen 21 L' date=' 0661 Oslo.Telefon: 22 19 55 10 Telefax: 22 19 55 11[/quote'] Det har vært nevnt her tidligere at han holder seg unna 4matic. Automatkassene tar han, men han hater de. Fordelingskassa (eller hva det nå heter) til 4-maticen rører han ikke så vidt jeg vet. Og det er jo den som så gjerne går i stykker. Quote
Guest Entusiast Posted September 15, 2005 Posted September 15, 2005 Jeg har hatt en 92 modell 300 E 4-matic. Hadde ikke noe som helst tull med den. Hadde den frem til nesten 200 000km og maken til deilig vinterbil skal man lete lenge etter. Har hørt mye negativt om 4-matic, men etter 1991 er de utbedret kraftig og hvis man kjører pent med den (sørger for at tregere girkassen setter seg i gir skikkelig før man gasser). Det er også lurt å unngå "rallykjøring" med brå overgangerfra 2WD til 4WD. Dette er trolig en av årsakene til at 4-matic kan gå i stykker. Min var i alle fall problemfri og en deilig bil. Ulempen var skyhøyt bensinforbruk. Men det er ikke alle som bryr seg om det . Jeg akn anbefale den om den har hatt alle servicer, er understellsbehandlet og er pent brukt. Quote
Guest 300te4matic Posted September 15, 2005 Posted September 15, 2005 Takker for svar...Bilen er ny i norge, rullet 219 000 km, 1994 front 17" AMG felger og ser meget pen ut. Er klar over at det kan bli dyrt å eie ein slik bil, men brukt er brukt og det er vel bare å ta sjansen...GLEDER MEG PS kjører i dag BMW 535 og er kjempefornøyd med den, men 4 hjuls trekk lokker...Håper eg blir like glad i Merce... Takker igjen for svar Quote
Frode Posted September 15, 2005 Posted September 15, 2005 PS kjører i dag BMW 535 og er kjempefornøyd med den, men 4 hjuls trekk lokker...Håper eg blir like glad i Merce... Hvis du kjører BMW så er det ihvertfall ingenting å bekymre seg over å kjøpe 4 -matic.... Quote
FrodeS Posted September 15, 2005 Posted September 15, 2005 PS kjører i dag BMW 535 og er kjempefornøyd med den' date=' men 4 hjuls trekk lokker...Håper eg blir like glad i Merce... Takker igjen for svar[/quote'] Sørg for å holde den bilen godt. Ta servicer som spesifisert (særlig skifte av diverse oljer her og der). Kjør den som en mercedes skal kjøres, så er jeg overbevist om at du kommer til å bli kjempefornøyd med bilen. vinterstid skulle jeg gjerne hatt en 4matic selv. Det er ikke ofte jeg har noe _problem_ med å komme fram, men 4hjulsdrift er utrolig deilig for det. Kan smette inn i mye trangere luker, og slipper å kjøre med egg under gasspedalen bare det har snødd litt. Quote
Guest fatboy Posted December 17, 2005 Posted December 17, 2005 Jeg har en 89' 300E 4matic sedan. Jeg har eid denne bilen i 4 år og har skrudd mye og forsket en del på spesielt fordelerkassen i denne bilen. Systemet:4x4 systemet på disse bilene kopler seg inn og ut automatisk etter flere forskjellige sekvenser. Det kopler seg alltid inn mellom 0-35 km/t, siden kopler det seg inn ved hjulspinn i to trinn: 35% drift forran, 65% drift forran og til slutt med 65% drift forran og sperret bakaksling. I tillegg til dette kopler 4x4 systemet inn i høy hastighet på svingete vei ved at det ligger en sensor i rattet på bilene. Problemene:Som flere har skrevet om er det en svakhet i fordelerkassen på disse bilene, og det er en feiloppfatning at dette er utbedret på bilern nyere enn 1991. Feilene er ikke utbedret før på W210!! Vel Selve fordelerkassen fungerer omtrent som en girkasse med to gir (35% og 65% drift forrover), klutsjene er hydraulisk styrt med meget høyt trykk, og det er her problemene ligger, på omtrent 100% av disse bilene vil det etterhvert oppstå lekkasje mellom de hydrauliske klutsjene og selve girkassa. Hydraulikkoljen lekker inn i girkassa med tørre klutsjlammeller som reultat. Bilen vil da viberere lett ved igangsetting. Det sies at lekasjen oppstår ved at selve aluminiumshuset sprekker, det er mao ikke pakninger som er problemet. Hva gjør en med dette!Jeg har fått pris på overhaling av min kasse. Bergs har en kontakt som gjør dette for ca 12 000 kr (uten inn/ut montering), Automekanikkern overhaler for ca 17 000 kr, BOS tar mellom 30 000 og 40 000 kr!! Dette er mage kr for en gammel bil så jeg har gjort noen utbedringer som funker meget bra: Min bil hadde lekasje i fordelerkassa når jeg kjøpte den, og har det fortsatt. 4x4 systemet fungerer upåklagelig selv om det er lekkasje i kassen. Det jeg har gjort er å bytte ut hydraulikkoljen som driver klutsjene med vanlig automatgirolje, dermed lekker samme type olje inn i girkassen som det er der fra før og holder klutsjlammelene "fuktige". Videre har jeg laget ett overløp fra kassen med en billig sugepumpe på slik at jeg pumper oljen tilbake i beholderen. Bilen min har passert 280 000 km og jeg har kjørt omtrent 80 000 km med denne feilen. Meget billg og bra løsning som jeg kan leve med!! Fordelene:Bilen er ekstrem på vinterføre. Det er få utgaver av bilen igjen på det norske markedet (flesteparten blir eksportert til Russland). Det er en fryd å stå i motbakkene om vinteren og gi full gass og parkere forhjulstrekkerne!!!! Oppsummert:Kjøper du en slik bil får du den sannsynligvis billig og med mye utstyr, du må kunne skru litt (men det kan vel de fleste som leser dette). Delene til bilen er dyre pga mange spesialløsninger, men du får ikke bedre vinterbil!!! Quote
Guest 300TDT Posted January 22, 2006 Posted January 22, 2006 En korreksjon: Det er max 50% drift foran, ikke 65%. Følgende 4-matic skifteetapper kobles inn: 0 - bakhjulsdrift (vanlig drift) 1 - firhjulsdrift kompensert med 35/65% for/bak momentsfordeling 2 - firhjulsdrift med låst senterdiff (50/50% for/bak)3- firhjulsdrift med låst senter- og bakdiff (50/50% for/bak). Quote
FrodeS Posted January 22, 2006 Posted January 22, 2006 En korreksjon: Det er max 50% drift foran' date=' ikke 65%.[/quote'] Nå som det har snødd så fryktelig kjenner jeg at jeg får litt lyst på firmatic. Ikke nødvendigvis fordi jeg har trøbbel med å komme meg avgårde, for det går gjerne greit, men mest måten man kommer seg avgårde på. Man slipper å vente på første laaaaaaaaange luke, og man slipper egg under gasspedalen. Ærn-Ærn.. Tut og kjør, og håp det holder Quote
Guest 300TDT Posted January 22, 2006 Posted January 22, 2006 Jepp. Et par bakker der vi skal bygge nå er 'litt' krøkkete, så jeg frykter for at konebilen blir erstattet av en 4-Matic i løpet av året.Dess mer jeg leser om dem, dess mindre skremt blir jeg egentlig av å eie en. Helst en diesel da. Quote
FrodeS Posted January 22, 2006 Posted January 22, 2006 Jepp. Et par bakker der vi skal bygge nå er 'litt' krøkkete' date=' så jeg frykter for at konebilen blir erstattet av en 4-Matic i løpet av året.Dess mer jeg leser om dem, dess mindre skremt blir jeg egentlig av å eie en. Helst en diesel da. [/quote'] Fikk lyst på den '89 300TE'n som ble annonsert, jeg. Med gassdrift og masse utstyr til 49.000 .. Sikkert en kjekk konebil. Enten må man kjøpe en billig en som kan hugges opp som delebil hvis 4maticen (eller noe annet) går til !¤%/!#(¤"!( , elle man må kjøpe en godt vedlikeholdt en med lav km (=høy pris) og regne med at det holder .. Quote
Guest AltmuligMannen Posted March 20, 2006 Posted March 20, 2006 Har en 300TE, 4-Matic, 88mod Kjøpte den januar 2004, med deffekt fordelingskasse. Fikk "ny" komplett kasse fra Tyskland og inkludert montering kom det meg på 10 store. Skjønner ikke hvor dere har hørt 40,000 hen ? 4-MAtic er helt greit hvis man kjører som folk og passer på kassa. Oljeskift etc 1 gang i året. Mvh AltmuligMannen Quote
Guest vaino Posted March 21, 2006 Posted March 21, 2006 hei, jeg har en 91 mod 300 te 4-matic og har hatt en 87mod 300 te 4-matic. Må vel si at det er morsomt så lenge det varer! Det som aldri blir morsomt med de bilene er bensin-forbruket som er mildt sagt sinnsvakt. Går jo helt greit, men dette er noe man skal ta med i regnestykket dersom man kjører mye. Mht 4matic, så er det helt overlegent på vinterføre, men igjen dessverre utsatt for en del problemer. Det er ikke alltid så vanskelig å fikse ting, men dertil vanskligere å feilsøke/lokalisere problemene. Jeg må vel si at jeg personlig ikke ville anbefale det, med mindre man er godt selv-hjulpet med litt eldre biler. Er du en fyr som drar på verksted hver gang noe er litt i uorden, så kjøp noe annet. Forøvrig skal du få kjøpt den gamle dritt-bilen min rimelig om du vil! Mail meg dersom du vil vite mer om den..... Quote
Guest 1693 Posted March 23, 2006 Posted March 23, 2006 Broren min har en 89 300TDT 4-matic. Han er ikke her inne så mye så jeg skriver 'for ham'. Han er kjempefornøyd med bilen. Fordelingskassen hans tok kvelden for et år eller to siden. Da ble girkassen tatt ut her i Trondheim, sendt på en pall ned til Oslo (Juul Gulbrandsen, tror jeg. Var visst bare de i Norge som reparerte dette), reparert der, sendt tilbake til Trondheim igjen, og montert tilbake i bilen. Tror hele sulamitten kom på ca. 30-40.000,-. En pris som broren min syntes var helt ok. Han er fremdeles kjempefornøyd med bilen! Fremkommeligheten er jo helt fenomenal. Ellers så regner jeg med at hans 300TDT er en del snillere på drivstoff enn en 300TE - men bilen og 4-matic'en er vel lik ellers. Quote
Guest Vagabond Posted January 20, 2009 Posted January 20, 2009 Jeg leser i et innlegg at "Fatboy" har fyllt ATF olje i hydraulikkolje tanken og lar lekkasjen mellom fordelingskassen og automatkassen være, er dette gjennomgørbart? Har søkt etter opplysninger om disse fordelings kassene flere steder og kommer frem til at deter dyrt og dårlig... men viss et slikt "triks" fungerer synes jeg det er rart ikke fler snakker/skriver om dem.... Quote
Lorns Stavrum Posted January 20, 2009 Posted January 20, 2009 Har også en -89 300TDT med automat, denne er det blitt overhalt automat (før jeg kjøpte den), etter det er det byttet en drivaksling og belg på den andre siden ellers har det fungert passerte 290000 ved årskifte, suveren vinterbil Drivstofforbruket ca literen på vinterføre, sommer fra 0,67-0,8 alt etter som Quote
Recommended Posts