Jump to content

Da ble det diesel gitt...

Recommended Posts

Posted

Med sterkt økende bensinpriser, 14 mil til og fra jobb hver dag så jeg ingen annen utvei enn å kjøpe meg en pendlebil. Fant en pen '83 300TDT på Dokka som jeg forelsket meg i. Bilen ser ny ut innvendig, og ser ikke så værst ut utvendig heller, selv om årene har satt sine spor med litt rust. Bilen er hvit med blått interiør (bilder kommer...). Av utstyr så kan jeg nevne takluke, utetemp.måler, ABS-bremser, sentrallås, automat (selvfølgelig). Av feil på bilen, så er det sluring mellom 2. og 3. gir. Slik har den alltid vært sa selger, som også fikk beskjed om det samme fra tidligere eier. Synes det er litt plagsomt, så jeg får se om det er noe å få gjort noe med uten å bli ruinert. Selgeren klarte å bulke døren da han skulle rygge ut fra gårdsplassen sin for å møte meg, så jeg leter litt etter en hvit venstre framdør. Han slo av 3000,- på prisen for den fadesen. Mangler også armlene om det er noen som har noe liggende. Mekanikken mellom gasspedal og motor er også rimelig utslitt. Får ikke gitt full gass pga dette (kanskje like greit). Skal prøve å justere noe, og se om det hjelper noe (tips?). Ellers så er bilen som en drøm å kjøre, virker veldig tight og fin og over fartsdumper hører jeg bare fluff, fluff :D . Så da skal Toyota'en selges og C-klassen min overtar rollen som konebil/familiebil.

Posted

Først; gratulerer med bil! Sikkert mange km med moro igjen i både motor og girkasse! Du finner sikkert noen som kan hjelpe deg med småfiks?

Men så; sikkerhetsmessig er det vel en fordel å kjøre C-klasse som pendlebil (airbag, div. stab.sys, stålbjelker m.m.)? Jeg bare lurer?

Posted

1600kg med 22 år gammalt tysk stål gjør nok vei i vellinga den også :mrgreen:

Skjønner hva du mener, men det slik jeg vil ha det. Nå kan 180'en min få vile. Jeg sparer mye penger på dette for å si det sånn.

Posted

Hvor mye bruker diesel-"monsteret" ditt? Jeg synes dieselprisen er like ille som bensinen om dagen... Men jeg kunne vel gjerne tenke meg en dieselbil etter hvert, jeg også! Har ALDRI eid en dieselbil - og den eneste erfaringen er fra en liten VW Polo som var både daff og bråkete!

Posted

Kjørte forbi stasjoner i går hvor dieselen var nesten 2 kroner billigere enn bensinen. Diesel er konge! 240TDen har lagt seg på et forbruk på 0,72 nå, jeg er meget fornøyd.

Posted

Fyllte for 8,80 på Dokka før jeg reiste hjem igår. Har ikke fått målt den enda, men selgeren snakket om 0,6-0,7 på langkjøring. Men det ligger også mye besparelse i å ikke ha høy km på 180'en. På 300'en har jeg delkasko og havnet på 3100,- i året.

Posted
Fyllte for 8' date='80 på Dokka før jeg reiste hjem igår. Har ikke fått målt den enda, men selgeren snakket om 0,6-0,7 på langkjøring. Men det ligger også mye besparelse i å ikke ha høy km på 180'en. På 300'en har jeg delkasko og havnet på 3100,- i året.[/quote']

Det forbruket der tror jeg var et godt salgstriks. Tror ikke du skal forvente sånne tall.

8,80 var jo forresten "billig" . Selv fylte jeg på Evlerum i går for 10,24 (-35øre rabatt). Det er forresten det dyreste jeg har fylt noen gang.

Posted

Godt å se at det er liv i deg Trond Erik! Begynte å bli bekymra for det er lenge siden innlegg fra deg nå.... :P Gratla med oljebrenner'n! Er det dødmannsknapp også? (se siste bilde) :lol:

Posted
Godt å se at det er liv i deg Trond Erik! Begynte å bli bekymra for det er lenge siden innlegg fra deg nå.... :P Gratla med oljebrenner'n! Er det dødmannsknapp også? (se siste bilde) :lol:

Har vært sinnsykt mye å henge finga i, i det siste. Ang dødmannsknapp: seff, vet aldri om man faller ut gjennom takluka vøttø :lol:

Guest GammelGul
Posted

Grattelere med ny doning.

Det er vel like før det er like mange 123 som 124 i klubben nå. :wink:

Posted
Det første bildet besvarte noe jeg har lurt på en stund. Nemlig hvorvidt man fikk utetempmåler på 123. Kan ikke huske å ha sett det før.
Nei - det tror jeg har den gode grunn at det ikke ble levert.
Posted

Mercedes var tidlig ute med originale CD spillere! (ref siste bilde)

Den er jo FS-regga og lukter olje, sikker på det ikke er bilen til en viss Frode Strand? Å nei, den har jo ikke klima! :D

Gratulerer med ny bil!

Da jeg var 6 år var jeg med pappan min og hentet akkurat maken, samme farger og alt ting, helt ny i butikken.

Posted

Tipper Trond Erics har vært på turne hele sommeren :-D

@Kodvaag : noen av sifferene på skiltet stemte med bursdagen min...

Posted
Mercedes var tidlig ute med originale CD spillere! (ref siste bilde)

Ironi? Audio 10 kom vel endel senere enn 1986 (siste S123?)

mvh,

syljua

1998 S320 W140

1984 230E W123

Guest GammelGul
Posted

Hmmmm, dette var rart. Det skulle ikke være mulig å ettermontere slike tro? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Posted
Hmmmm' date=' dette var rart. Det skulle ikke være mulig å ettermontere slike tro? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:[/quote']

Bingo!!!!!!!!!

Den spilleren har jeg hatt liggende lenge. Den som fulgte med var en gammal Phillips kassetspiller uten RDS. Gis bort til den som vil ha den :wink:

Guest Eivind Soltvedt
Posted
Fyllte for 8' date='80 på Dokka før jeg reiste hjem igår. Har ikke fått målt den enda, men selgeren snakket om 0,6-0,7 på langkjøring. Men det ligger også mye besparelse i å ikke ha høy km på 180'en. På 300'en har jeg delkasko og havnet på 3100,- i året.[/quote']

Kjenner en som hadde en sånn en gang i tida..Den lå på rundt 0,85-0,9 på pendlekjøring.

Han kjørte relativt pent, så om forbruket var høyt i forhold til det de skal gå på, så må det vel ha vært noe gæli med den?

Posted

Kjenner en som hadde en sånn en gang i tida..Den lå på rundt 0' date='85-0,9 på pendlekjøring.

[/quote']

Det er de tallene jeg har hørt folk får ut av de gamle 300TDTene også. Mulig at du klarer å presse den ned under 0,8 siden du har så mye langkjøring.