FrodeS Posted June 1, 2010 Posted June 1, 2010 Kompressoren som satt i bilen min gjorde jobben, men den gikk veldig tungt (måtte gi på litt ekstra hver gang den slo inn), og det ulte i den. I førsten kun noen minutter første gang den slo inn, etterhvert hele tida mens den gikk. I fjor ble den byttet til en som skulle fungere greit, noe den ikke gjorde. Jeg hadde kjøling, men bare litt. På tomgang var det nesten ingen kjøleeffekt. Gassen lakk dessuten ut etter bare 3 uker. Dessverre er det en del jobb å bytte kompressor, og det koster fort minst 1500 bare å få fylt på gass. Jeg har fått tilbud om en brukt kompressor, gått ca. 250.000 fra en 1993 300TD Turbo for 1000,- . Burde jeg styre unna såpass brukt kompressor? Hva med DENNE? Den kan jeg ha hjem for 3300-3500 omtrent. Bilen min står i lista, så den bør passe. Er det mer fornuftig? Jeg vet ikke i hvor stor grad ac-kompressor er for slitedel å regne. edit : det er snakk om TDTen i signaturen. Quote
FrodeS Posted June 1, 2010 Author Posted June 1, 2010 De fleste AC kompressorer er vel relativt "vanlige" skråblokkspumper, så jeg vil absolutt kalle det en slitedel. Hvor mye den er gått, er jo avhengig av hvor mye av kjørelengden AC har vært innkoplet. Hvis det er litt knoting å få skifta, hadde jeg gått for den dyreste. Hadde også vurdert et nytt tørkefilter i samma slengen, før fylling Vet du hvor lekkasjen var? Jeg heller nok også mot samme konklusjon. Vet ikke akkurat hvor det lakk, men den gikk i 3 år med r134a-gass før byttet. Det ble fylt på 950 gram, og i løpet av de 3 årene forsvant 400 av dem, så lekkasjen var nok enten i kompressoren eller i tilkoblingene til den. Quote
FrodeS Posted June 1, 2010 Author Posted June 1, 2010 Ved montering er selvfølgelig rene flater og nye O-ringer viktig. Det er ikke snakk om at de gamle O-ringene er gode nok! Det ble montert av en som burde vite hva han driver med, så jeg regner med det ble byttet. Jeg sørger i hvertfall for å bytte alt sånt når ny kompressor kommer i. Quote
Sven Håkon Posted June 1, 2010 Posted June 1, 2010 Jeg lurer i grunnen litt på det samme; I E-klassen min synes jeg det tar for lang tid før klimaanlegget begynner å kjøle luften, og lurer på om dette kan komme av at kompressoren er moden for utskiftning - I mine foreldres bil med 1/3 så høy km-stand (120Kkm vs 360Kkm) kommer den kalde luften omtrent før bilen er ute av gårdsplassen, mens jeg må kjøre et lite stykke før min kjøler nevneverdig. Gassen ble sjekket og etterfylt i fjor sommer, med kommentar om at systemet var veldig bra - kun 300 gram har forsvunnet siden bilen var ny. Quote
FrodeS Posted June 1, 2010 Author Posted June 1, 2010 Jeg lurer i grunnen litt på det samme; I E-klassen min synes jeg det tar for lang tid før klimaanlegget begynner å kjøle luften, og lurer på om dette kan komme av at kompressoren er moden for utskiftning - I mine foreldres bil med 1/3 så høy km-stand (120Kkm vs 360Kkm) kommer den kalde luften omtrent før bilen er ute av gårdsplassen, mens jeg må kjøre et lite stykke før min kjøler nevneverdig. Gassen ble sjekket og etterfylt i fjor sommer, med kommentar om at systemet var veldig bra - kun 300 gram har forsvunnet siden bilen var ny. Jeg kommer med tilbakemelding på hvordan det går med ny kompressor i min. Med den som sitter der nå er det knapt noe poeng å skru på ac hvis jeg bare skal til butikken (før gassen lakk ut altså). Det har vært snakk om fra flere at den kanskje ikke greier å dra _ned_ trykket på vakuumsiden tilstrekkelig, og at det derfor ikke gir den kjølingen det skal. Det kan jo også være ekspansjonsventilen som struper for dårlig, men det har jeg mindre trua på, siden forskjellen kom med bytte av kompressor. Quote
RoarB Posted June 1, 2010 Posted June 1, 2010 Svennis: selv om det er borte "kun 300gram" så bør system vakumeres og tørkefilter skiftes, ca per 5 år, litt avhengig av bruk.... skifter du tørkern og etterfyller gass på tomt anlegg og fyller correct med HP/LP med r134a, så bør dette funke som F... Quote
FrodeS Posted June 1, 2010 Author Posted June 1, 2010 1 stk ny kompressor og nytt tørkefilter på vei til Sverige I løpet av en uke eller to så er det sikkert slutt på sommeren for denne gang. Quote
viper Posted June 1, 2010 Posted June 1, 2010 Mens vi er inne på AC her. Har mye lyd i anlegget mitt. Har ingen problemer med å "høre" kjøleveska boble rundt i rørene. Kjøleevnen er forsåvidt fin, blåser ganske kaldt, men tar en liten stund før det er god gang. Disse lydene, tyder der på lavt gassnivå? Quote
RoarB Posted June 1, 2010 Posted June 1, 2010 Mens vi er inne på AC her. Har mye lyd i anlegget mitt. Har ingen problemer med å "høre" kjøleveska boble rundt i rørene. Kjøleevnen er forsåvidt fin, blåser ganske kaldt, men tar en liten stund før det er god gang. Disse lydene, tyder der på lavt gassnivå? mener å huske at det var da enten problem med tørkefilter evt kondenser er for høy temp i forhold til tilbkaeføring av gass til dråpe, hvis jeg husker rikitg.. Quote
FrodeS Posted June 1, 2010 Author Posted June 1, 2010 Mens vi er inne på AC her. Har mye lyd i anlegget mitt. Har ingen problemer med å "høre" kjøleveska boble rundt i rørene. Kjøleevnen er forsåvidt fin, blåser ganske kaldt, men tar en liten stund før det er god gang. Disse lydene, tyder der på lavt gassnivå? Da det begynte å røyne på med gass på min, så hørte jeg tydelig PPPSSSSJJJjjjjjjjjj når AC slo inn. Det er visst et tydelig tegn på lite gass. Er det tilsvarende på din? Jeg hørte ikke noe bobling. Quote
viper Posted June 1, 2010 Posted June 1, 2010 Mens vi er inne på AC her. Har mye lyd i anlegget mitt. Har ingen problemer med å "høre" kjøleveska boble rundt i rørene. Kjøleevnen er forsåvidt fin, blåser ganske kaldt, men tar en liten stund før det er god gang. Disse lydene, tyder der på lavt gassnivå? Da det begynte å røyne på med gass på min, så hørte jeg tydelig PPPSSSSJJJjjjjjjjjj når AC slo inn. Det er visst et tydelig tegn på lite gass. Er det tilsvarende på din? Jeg hørte ikke noe bobling. Nei, egentlig ikke. Er bare konstante lyder, som når du hører kjøleskap-kompressoren stopper, og vesken liksom surkler litt etterpå. Hører det helt tydelig fra dashen. Quote
Einar Posted June 1, 2010 Posted June 1, 2010 Syns det kan høres ut som du har en tett ekspansjonsventil jeg, det kverker kompressorlagrene ganske fort. Hadde inn en bil med det problemer, der virka AC kun i noen minutter så kutta den, vi bytta kompressor som følge av massiv utlyd i lagre, og trodde problemet ble løst, men det var etter en god del feilsøking, ekspansjonsventilen som stengte for tidlig, kompressoren jobba mot og havarerte som følge av det etterhvert, den nye kompressoren holdt. Quote
FrodeS Posted June 2, 2010 Author Posted June 2, 2010 Syns det kan høres ut som du har en tett ekspansjonsventil jeg, det kverker kompressorlagrene ganske fort. Hadde inn en bil med det problemer, der virka AC kun i noen minutter så kutta den, vi bytta kompressor som følge av massiv utlyd i lagre, og trodde problemet ble løst, men det var etter en god del feilsøking, ekspansjonsventilen som stengte for tidlig, kompressoren jobba mot og havarerte som følge av det etterhvert, den nye kompressoren holdt. Ingen tvil om at det er noe gæli med den kompressoren som sitter der, for AC fungerte helt ypperlig og kjølte godt inntil jeg byttet. At kompressoren er sliten når den nærmer seg 500kkm med aktiv bruk er vel ikke helt unormalt? Den nye gikk merkbart mye lettere. Jeg kjente ikke at den slo inn, bare såvidt at den slo ut igjen. Bytte ekspansjonsventil høres ikke ut som noen drømmejobb Quote
Einar Posted June 4, 2010 Posted June 4, 2010 Ser ikke så halvgalt ut, den sitter jo rett foran torpedoveggen mellom viskermotor og sikringsboks... Quote
FrodeS Posted June 4, 2010 Author Posted June 4, 2010 Ser ikke så halvgalt ut, den sitter jo rett foran torpedoveggen mellom viskermotor og sikringsboks... Må man ikke ut med hele dashen for å få tak på ekspansjonsventilen? Quote
Recommended Posts