Jump to content

Recommended Posts

Posted

Da ble det en ny TDT på meg, en `93 modell regga i `94.

Bilen virket bra teknisk, gått ca 570.000 km, motoren skal etter sigende(fra en tidligere eier) være relativt nyoverhalt(finnes ikke gjennomslag i det hele tatt), men det er en del for å få den ene siden fin, men rust var det ikke så ille for.

VIN    WDB1241931F287146

Model    300 TD TURBODIESEL

Chassis    1241931F287146

Engine    603960 12 051013

Transmission    722357 03 968898

Order    0 3 226 11779

Approx. year    1993

Lights    HELLA

Wiper    BOSCH

Dealer    Munich branch (226)

Interior    (cloth) fabric black+anthracite+graphite (001)

Paint

744    brilliant silver metallic (с 1991)

Options

211    automatic limited slip differential (ASD) (с 01.07.1984)

rear axle with automatic limited slip differential (ASD)

221    left front seat, electrically adjustable (с 01.11.1978)

240    outside temperature indicator (с 01.03.1982)

291    airbag for front passenger

airbag for driver and front passenger (с 01.07.1987 по 30.09.1993)

airbag for driver and front passenger (if driver airbag standard - then only for passenger)

300    storage box in front tray (с 01.05.1988)

404    orthopaedic front seat backrest (multiple contour backrest in model 140), left (с 01.04.1970 по 31.12.1995)

440    tempomat (cruise control) (с 01.09.1975)

537    mechanically operated antenna and front loudspeaker - without radio set (с 01.10.1989)

541    double roller blind used as luggage and passenger guard (с 01.01.1980)

570    folding armrest front w202/210 stowage box front with armrest (с 01.04.1970)

front folding armrest w202 - housing at front with armrest

585    Behr air conditioner and electric window lifters (front doors) (с 01.04.1970)

591    heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane, (single-sheet safety glass), Germany

green heat-insulating glass all round, heated rear window, single pane safety glass - Germany (с 01.01.1972)

611    courtesy lamps for front and rear doors, with W124 also for central doors/W202 front doors only (с 01.11.1978)

620    emission control system

vehicles with catalyst technique (с 01.03.1985)

885    880 - with immobiliser

Annonsebildene

82_966061158.jpg

82_-713958847.jpg

82_-1880107782.jpg

Det er som dere ser verken takluke eller hengerfeste på bilen, men ellers er det ganske greit, hengerfeste er det stor sjans for at hopper over fra den andre TDT`n

Det er litt leie småfeil på den.

ABS er overfølsom i lav fart, tips?

El-vinduer virker kun når dør foran står oppe, Relè?

Noen som vet hvordan det er å flytte trekk osv. over fra sportline skinnsete til standard stoffsete med el-styring?

Posted

Grattis. Tror du har fått deg mye bil for pengene. 300Turbodiesel til 30K må være bra. Ulempen er at nå er det enda en som slår meg på "høyeste km" på neste landstreff  8)

Vet du om det er byttet interiør i den? Den har faceliftinteriør, men både ordrenummer og "approx year" sier jo 1993.

ABS er overfølsom i lav fart, tips?

Prøv å bytte "hjernen". Hjelper ikke det, prøv å bytte sensorer.

El-vinduer virker kun når dør foran står oppe, Relè?

Reléet bakerst i sikringsboksen får signal fra tenning og dør. Begge deler vi skru på strømmen til el.vinduer og litt sånt. Antakelig enten reléet eller styrestrømmen fra tenninga.

Noen som vet hvordan det er å flytte trekk osv. over fra sportline skinnsete til standard stoffsete med el-styring?

Det går helt fint. Jeg flyttet skinnet fra 500-sete over på rammene til standard stoffsete en gang. Ble helt knall. Fjærene var like harde også, men vil du bytte dem, så slår du dem greit løs med en forlenger uten pipe på.

Posted

Gratulerer med ny bil Einar! Så flott ut denne! Du har jo en del reservedeler til overs nå, så du burde kunne ha bil i mange år fremover her, så sant det ikke skjer deg noe mer uheldig  :(

Posted

For komme med en liten bildeupdate da, det ble ikke så gode bilder, men litt ser man da.

Har fått montert 3 18" hjul, og bredda ene framskjermen, den siste skjermen og hjulet der for vente til jeg får taki skruene jeg trenger for å montere breddekittet på andre siden, tror det er noen i "plukken" som ikke vet forskjell på 40 mm og 12mm lengde, for det er nemlig motsatt anntal av hva jeg trenger.

Men det jeg gjorde ble ganske bra, måtte brette inn kanten på buene bak, de var rett inn og breie merkelig nok, men nå ble det plass.

Foto0355.jpg

Foto0356.jpg

Foto0353.jpg

Foto0354.jpg

Foto0348.jpg

Foto0347.jpg

Foto0349.jpg

Foto0351.jpg

Foto0352.jpg

Og til sist...

Foto0357.jpg

[move]Og nei, den går ikke på bensin... :-)[/move]

Posted

Vet du om det er byttet interiør i den? Den har faceliftinteriør, men både ordrenummer og "approx year" sier jo 1993.

Jeg tror både interiør og utvendige deler er orginalt, har bare inntrykk av det.

Det går helt fint. Jeg flyttet skinnet fra 500-sete over på rammene til standard stoffsete en gang. Ble helt knall. Fjærene var like harde også, men vil du bytte dem, så slår du dem greit løs med en forlenger uten pipe på.

I bilen står det førersete som er både elektrisk og ortopedisk, hvis jeg skal putte i skinninteriøret vil jeg ha det der og, hvordan sitter disse tingene i setet, greier man å flytte over delene, eller er det lettest å bytte over trekket?

Posted

Både interiør og eksteriør er jo 1994. Prøv å få tak på produksjonsdato ..

Hvordan luftputegreiene funker vet jeg ikke, men det ble aldri levert på sportline, så der kan du få problemer.

Posted

ABS kan være mye dritt på tann kransen ved følererene foran,ta ut føler og gjør ren tannkransen, mercedes mekaniker som fortalte at det kunne være nok, har det samme på -88 230ce, har ikke fått prøvd det ennå men det blir

Posted

ABS er midlertidig fikset ved å koble fra styreenhet.

Bilen er `94-modell i vognkort, og bærer ikke preg av å være ombygd. Hvor finner man slike "lapper" på S124, W124 finner man på/ved tanken og slik.

Hvor kan jeg finne produksjonsdato?

Skal se om det står noen førstegangsregistrering i vognkortet straks.

Lurer veldig på hva jeg skal gjøre med interiøret. Trenger noen smådeler fra den gamle her, mens jeg er veldig sugen på skinn, men vil heller ikke kvitte meg med utstyr, og pengene jeg kan få for skinninteriøret er absolutt trengte...

Posted

Registrert Første gong: 1994

Registrert første gong i Noreg: 1998-06-22

Merknader i vognkort:

Førstegangsreg i Tyskland: 11/4-1994

Posted

Hvor finner man slike "lapper" på S124, W124 finner man på/ved tanken og slik.

Dørtrekka kanskje? der er det hvertfall på w124. .  og på varmeapparatet..?

Posted

Tar jeg ikke helt feil står det en dato under dekselet på ABS enheten

Alternativt kan du ta ut rådelagrene, står produksjons mnd/år på undersiden av skålene, he he  :lol:

Posted

Alternativt kan du ta ut rådelagrene, står produksjons mnd/år på undersiden av skålene, he he  :lol:

Sant det, får ut å skru...

Men motoren er visstnok overhalt, så får meg kanskje en skuffelse da, og finner ut at bilen er en 2008 modell  :lol:

Posted

Kikka etter tempomate-styreenheten i dag, og tror jeg fant den, den heter "014 545 402 32", og er en litt stor boks under rattet.

Loddingene ser hele ut, men jeg får gå over de som går til stikket med bolt å se om det hjelper, den er helt død...

Forøvrig er CC-enheten merket med 0494, så bilen er vel garantert en `94 modell...

Posted

Noen som har innspill og tips ang. tempomaten, den er helt død, virka visst ved nyttår, ECU ser ok ut i loddinger, men gikk over de ved stikket med loddebolten.

Bremselysbryter?

Tok den ut, målte den, og den fungerte, men fikk ikke 0 ohm  motstand i den noen vei, kretsene virka motsatt.

Hvilke sikringer går den over, kun den ene som står opplyst?

• 2 months later...
Posted

Får ta en liten update her da, bilen har vel rullet 576 nå, har hatt totalt hjullagerhavari på begge framhjula, har en lekkasje fra ett hydraulikkrør i nivåreguleringa, som igjen er juster alt for høyt, bilen er stump og spretten i baken, mistenker at dette kommer av enten for høyt justert eller gasskuler.

Bilen har fått seg 2 nye framdekk nå også.

Har også ett fangerprosjekt på gang, spleise en 212-fanger med en 124-fanger, noe som ikke akkurat er perfect fit ettesom ingen mål eller vinkler ser ut til å stemme overens, men vi får se om jeg får det til.

Posted

ta å kikk ein gong til FrodeS, så legger du tilmerke att den bilen er sølvfarget og den som skal bli "most" er bornitt 8)

Får skylde på at jeg er litt i tåka her, med langt fremskreden forkjølelse, litt feber og en datter som driver og får tenner :-)

Var visst "feil" TDT, detta :-)

• 3 weeks later...
Posted

Og i dag fikk vi en god runde mekking i nøden. På tur til byen merka jeg at bilen begynte å riste  litt vel i venstresvinger, stoppa opp og så at det var to knekte hjulbolter, emn reste så ut til å være intakt, så fant ut at jeg fikk prøve å kjøre dit jeg skulle, ettersom jeg var over halvveis, og hadde forlagt hjulvinna hjemme her om dagen.

Kom litt lenger så rista den mere og mere og jeg stoppa, fant ut at nå må jeg gjøre noe, tør ikke kjøre videre, en av de tre boltene som selvfølgeli var ved siden a hverandre alle tre var litt løs, leita litrundt i bilen og fant 17mm fast, og der knakk den som var litt løs, fram med jekken, jekke opp, løsne de to gjenværende, hvorav en knakk rimelig fort, og den siste holdt, det var i utgangspunktet en knekt på det hjulet, men å kjøre med 4 er ikke skummelt, så det ble satt på vent.

Så hadde jeg kjørt til neste potensielle stoppeplass hadde mest sannsynlig hjulet detti av.

Så hva gjør vi da, med 4 knekte hjulbolter på bilen, og verktøyet med besto av en 17 mm fastnøkkel, en dårlig flat skrutrekker og ei rørtang.

Jo vi demonterer bremseskiva og prøver å lirke ut boltene, kalipperen er heldigvis 17, unbrakoen som holdt skiva var "heldigvis" knekt den også, røske ut brekkskoa, få lura inn rørtanga på innsida og få løsnet det med rørtanga, og lirke innover med trekkeren der det gikk.

Glemte å nevne at jeg sto i begynnelsen av en lang nedoverbakke, og min bedre halvdel måtte holde bremsen underveis.

En hel hjulbolt, en ekstra liggende inni, men ikke faen at jeg fikk løsna en på det andre bakhjulet.

Fint at det ofte liger litt bolter i reservehjulsbrønner sier nå jeg, fikk i 3 bolter, korrekt plassert for best funksjon, og dratt til med en fastnøkkel.

Nå er det tilkommet en bolt til og dratt til med hjulvinne skikkelig.

Utrolig hva man kan få til med litt stahet og ståpåvilje.

Posted

Det vrlitt slik kjør til det rister mere, og håpe det går bra, og det gikk bra på kusehæret, og der ristet litt til jeg fikk fyllt 4 av 5 hull.

Litt flaks, og litt erfaring da jeg faktisk er bilmekaniker.