Gujoni Posted May 10, 2010 Posted May 10, 2010 Kan noen fortelle meg om foringene på casterstagene er oljefylte? Bilen la igjen en stripe med olje fra venstre side da jeg svingte til høyre for å rygge inn på p.plassen min. Motor og gir ser knusktørt ut, men da jeg tok av platen under bilen så det ut som om det hadde blitt vått rett under foringen. Den kjennes også veldig myk ut og det klakker litt over skarpe dumper. Det har heller ikke kommet mer olje etter denne ene gangen. Noen som vet hva disse stagene koster? Quote
Stjerneglis Posted May 10, 2010 Posted May 10, 2010 Disse stagene koster et sted mellom 1800-2000 kr mener jeg å huske. Vet dessverre ikke om det er væskefylte foringer på de, men tviler sterkt på det... Ting er oftere simplere enn de gir inntrykk av, og takk og pris for det... Quote
Gujoni Posted May 10, 2010 Author Posted May 10, 2010 Helt enig i at ting ikke bør være mer komplisert enn nødvendig, men i dette tilfellet håper jeg nesten at foringen er væskefylt siden ellers skjønner jeg ikke hvor oljen kommer fra. Det var ikke mye, kanskje 2-3 spiseskjeer og dett var dett liksom. Jeg har aldri hørt om annet enn væskefylte motorfester. Quote
Stjerneglis Posted May 10, 2010 Posted May 10, 2010 Det må i så fall være kuleleddet ytterst ved hjulet, men den er vel av typen "fettfyllt" ala bærekuler? Forresten så leveres den innerste foringen løst på originale casterstag, mens OEM deler har foringen ferdigmontert = arbeidstimer spart. Har du fått ulyder i forstillingen? Casterstagene lager mye skrammel over ujevnt underlag som brostein f.eks. Quote
RoarB Posted May 10, 2010 Posted May 10, 2010 ta en tynn tynn trekker å stikk et bittelite hull på undersiden av tannstangmansjetteten.....kan tenke meg at det kommer derfra. btw bærearmsforinger på 210 er væskefylte, de fremre., lurer på om de bakre er det på 211 men husker ikke Quote
Gujoni Posted May 10, 2010 Author Posted May 10, 2010 Tannstang var det første jeg så på, men det er knusktørt ved begge ender samt under selve tannstangen. Det er derimot litt søl på travers og plastplate rett under foringen Skal skaffe nytt stag så vet jeg vel mere når jeg får ut det gamle. Bråker på underlag type brostein så det kan jo også være det andre staget ved bærekulen. Oljen var svart men litt gjennomsiktig og luktet litt hydraulikkolje. Det var også litt på indre felgkant akkurat som om det hadde sprutet litt.( Ikke helt rundt.) Oljen på servopumpen er helt blank og fin og motoroljen er for svart til at det kan være det. Kjøper komplett stag tenker jeg. Quote
Gujoni Posted May 12, 2010 Author Posted May 12, 2010 Kjøpte nye foringer på Auto Trio idag. På esken stod det "hydraulisch" et eller annet. Det skulle tilsi oljefylte foringer. Noen som har verktøy for å skifte disse? Må nok ha spesialverktøy eller kraftig presse. Quote
E220 Posted May 12, 2010 Posted May 12, 2010 Du må ha skikkelig presse ja, alt av foringer på 211 sitter noe i helvedes fast, har fått skiftet mye fremme på min de siste måneder å foringer måtte der brukes presse på. Quote
Gujoni Posted June 30, 2010 Author Posted June 30, 2010 Har fått skiftet casterstaget. Som jeg regnet med var den fremre foringen oljefylt. Skiftet det ganske enkelt, selv om jeg manglet 21mm pipe. Klarte det faktisk med skiftenøkkel ("svenskenøkkel") og det passet bra siden jeg tok det på hytta i Sverige he,he.( + litt mer verktøy selvfølgelig.) Skal skifte på h. side senere og tenkte å lage en DIY på dette da det er kurant å gjøre og ikke krever forstillingskontroll etterpå. De har forsterkede foringer på Auto Trio, og disse er har vesentlig mer gummi i selve foringen, men jeg kjøpte komplette armer fra Baastad. Meget fornøyd! Quote
Recommended Posts