Jump to content

Kaldt på ene siden og varmt på andre siden 92 W124

Recommended Posts

Guest Christian Strømstad
Posted

Noen som vet hva som kan være galt når jeg kun får varme på ene siden av bilen. Førersiden gir varme som bare det, men andre siden trekker så det kjennes ut som vindut står opp når det er kaldt.

Er denne biten hvor hjulene sitter styreenheten og vil det hjelpe å bytte den?

Mvh

C. Strømstad

Posted

Ville tippe problemet var duoventilen. den sitter foran batteriet, liten dings med 2 små sylindere opp fra, har en slange inn fra motorrommet, og to som går inn i varmeapparatet i kupéen.

Posted

Har også vært borti dårlig kontakt bak bryterpanelet som gjorde at det blåste varmt på ene siden og kaldt på andre.

Sjekk duoventil først. Prøv å måle først. På duoventil er det en kontakt med 3 ledninger/kontaktpunkt. Når temp-hjulene står på kaldest så skal det være ladespenning på midterste ledning mot jord og ca det samme mellom midterste og hver av de ytterste.

Om det er tilfelle så trenger ventilen en rens.

Posted

Har nå målt kontaktene ved duoventil og fikk ladespenning mellom midterste og jord, men ikke mellom midterste og de på siden.

Vil det si at ventilene er ok og feilen sikkert heller ligger i panelet med justeringshjulene på?

Mvh

C. Strømstad

Posted

For at det skal blåse kaldt skal det være ladespenning mellom det midterste stikket og jord, og de 2 stikkene på siden skal gå direkte til jord. Du kan teste duoventilen ved å legge en ledning fra plusspolen til midterste stikket (vanlig, rund hunnkabelsko passer veldig bra på stikket), og sette de 2 stikka på siden rett til jord. da skal det blåse kaldt på begge sider inne i bilen.

Posted

Jeg var oppe med ventilen iste og fikk den til å funke så problemet ble vel lokalisert, men den ble kald igjen på ene siden like etterpå igjen.

Hva/hvordan renser jeg denne ventilen. Går utifra at ventilen er de 2 små som sitter der fremme..

Må åpne der imorgen også, men tar gjerne imot teskje metoden for rens om noen gidder å ta seg bryet.. :)

Mvh

C. Strømstad

Posted

Hæ? Vil ikke det skumme noe veldig da?

Guest 1042
Posted

Hæ? Vil ikke det skumme noe veldig da?

Ikke zalo, men oppvaskmiddel for bruk i maskin.

Vil kanskje heller anbefale rens for oppvaskmaskin?

Posted

Ja, tenkte på til maskin, men trodde kanskje det kunne komme til å skumme noe veldig..

Får svinge en tur innom butikken før jeg drar i verkstedet etterpå å se om de har noe rensemiddel jeg kan prøve. :)

Mvh

C. Strømstad