Guest jimriaz Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Har kjøpt meg en 2005 C220 T CDI med sportspakke, og vinterhjula har minimums dimensjon på 225/45/17. Noen som har erfaring på hvordan det er å kjøre med en slik dimensjon på vinterføre? Quote
Frode Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Ikke noe problem det, og de piggfrie vinterdekken som selges i dag er veldig bra.... Har kjørt med den dimmen selv nå i 2 år på min 124 uten noen som helst hjelpemidler slik som ASR etc, din bil har vel alle bokstavene i alfabetet på det området.... Har kjørt flere ganger over fjellet(Hardangervidda, Haukelig etc) og når det gjelder snø føre så kommer jeg frem uansett, har aldri(bank i bordet) satt meg fast ennå og med ABS så stopper det rimelig greit.Jeg pleier også (etter tips herfra) hive en sandsekk baki for å få litt tyngde og det hjemlper ekstremt mye... Så skal det jo også sies at vi har snø og is her på vestlandet 2 -3 dager i året, så her trengs det ihvertfall ikke piggdekk, men når de er utslitt så er det sikkert ikke noe problem å gå ned til feks 215/45-17, det passer greit det og.... Kjøpte den "snøsokken" som kan tres på dekket, den er brukt en gang da det var is med 2-3cm med tørr nysnø oppå, da sto alle naboen fast i bakken så da heiv jeg på den for ikke å risikere noe og det fungerte perfekt, rett opp, tok omlag 1min å ta de på.... Quote
Guest sim1 Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Det fungerer veldig fint. 225/55-16 Hakksepett Q fungerer i hvert fall veldig bra Quote
Guest jimriaz Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Ok.. Har bestilt meg 225/45/17 piggfrie blizzak dekk.. De blir kanskje litt for "myke" i svinger.. Det eneste problemet jeg tror jeg kommer på er umåkete og isete motorveier, blir vel endel "sporing" tenker jeg.. Quote
Frode Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Det skal ikke spore, og spesielt ikke på din bil da det er standarddim fra fabrikk, tror AMG går enda breiere, 245 bak hvis jeg ikke tar helt feil, og de kan ikke levere noe som sporer.... De er helt glimrende på motorveien, ligger som støpt, men er litt mykere og mer "behagelig" å kjøre med i forhold til sommerdekkene..... Du vil merke det ganske kjapt når du får bilen at det er komfortabelt å kjøre med.... Quote
Guest Geggi Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Hvilken dim. må jeg ha på mine i 17" (211)?265/35/18 bak og 245/40/18 foranLurer på om jeg skal tørre å gå for piggfritt denne gangen...?Er litt konservativ på det området..... Quote
Frode Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Det er alltid en fordel å ha litt smalere vinterdekk, men det er felgen som avgjør.7,5" bredde på felg = 205 -215 dekk, 8" bredde på felg = 215 - 225, 8,5"= 225-235 og 9" = 235 -245, det er de dekkdimensjonene som "passer Best" men det er selvfølgelig mulig å ta på andre bredder så ta dette som en "veiledning", det beste er når dekket er "beint" med felgen, for mye inn(Tysker look) gjør at en lett skraper kanten og det ser ikke særlig smart ut, for stort dekk i forhold til felg gjør at det sporer mer og det reduserer sidestabiliteten..... Quote
Guest Entusiast Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Hvilken dim. må jeg ha på mine i 17" (211)?265/35/18 bak og 245/40/18 foranLurer på om jeg skal tørre å gå for piggfritt denne gangen...?Er litt konservativ på det området..... Originalt er det på W211 med 17" 245/45 både foran og bak. Har det selv på sommerdekkene. Quote
Frode Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Hvilken dim. må jeg ha på mine i 17" (211)? 265/35/18 bak og 245/40/18 foran Lurer på om jeg skal tørre å gå for piggfritt denne gangen...? Er litt konservativ på det området..... Har du 17" vinterhjul eller må du kjøpe, i så fall hvilken bredde er det på de du har...?Hvis du synes 245 høres litt bredt ut til å være vinterdekk så kan du gå for 225/50-17, det omtrent lik rullediameter og skal passe perfekt på 8" ..... Quote
Guest Geggi Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Originalt er det på W211 med 17" 245/45 både foran og bak. Har det selv på sommerdekkene.Jeg har sportspakke på min med ovennevnte dimensjoner, men jeg kan vel bruke de dimensjonene som de "vanlige" 211'ene bruker? Quote
Guest cubanitt Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Jeg kjører 225 55 16 på vinterhjula ikke noe problem på min w211, men glad bilen har esp her om dagen dro jeg på litt mye ut av en sving og hele greiene slapp 245 40 18 dunlop sommer. Det var våt veibane og negativ dosering skal si pumpa slo ,det gikk bra! Quote
Guest amorino Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 PIGGFRITT!! Ingen diskusjon - det er helt klart det eneste alternativet her på Vestlandet! har kjørt 190, c180, e230, bmw 320 og til og med Chrysler GV på piggfrie dekk! Med c180`n spant jeg til og med FORBI brøytebilen opp til Haukeli en vinter. På snø og våt, bar vei langt bedre grep enn pigger (vel...), kun på speilblank is er pigger en nødvendighet! Anbefaler Viking Conti Contact 3 (hadde 2 før), og i år er det kanskje blitt 4 i rekkefølgen??? Quote
Guest Geggi Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Ja, men det er de 2-3 dagene med stålis jeg tenker på...... Quote
Guest GammelGul Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Ja' date=' men det er de 2-3 dagene med stålis jeg tenker på...... [/quote']Da tar du det bare litt med ro. Tenk tilbake til vår grønne ungdom da vi råkjørte i gamle biler uten en eneste 3-bokstavkombinasjon i spsesifikasjonene. Ofte også med steinharde gamle piggdekk med 15-20 nedslitte pigger i. Når det gikk bra går alt bra. Jeg har kjørt piggfritt de siste 7-8 årene og skal aldri ha piggdekk igjen. Quote
Guest Eivind Soltvedt Posted September 10, 2005 Posted September 10, 2005 Ja' date=' men det er de 2-3 dagene med stålis jeg tenker på...... [/quote'] Du er klar over at 2 sesong gamle piggdekk er mye dårligere på is enn 2 sesonger gamle piggfrie? Piggene ødelegges av kjøring på asfalt, brostein og det som er. Selv om du kjører aldri så pent! Quote
Guest Geggi Posted September 10, 2005 Posted September 10, 2005 Vel, det beste eksemplet jeg kommer på var sist vinter da vi skulle opp til ei hytte i Sirdal på stålis med regn oppå. Jeg kjørte rett opp med min 211 (og var overrasket!) med piggdekk som hadde stått på 3 sesonger og manglet flere pigger. Bak meg kom en kompis med nyinnkjøpt S80 og piggfrie dekk og han stoppet halvveis i bakken og spant. Han er for øvrig ingen dårlig sjåfør.... Koste meg litt da Både Volvo og piggfrie skal liksom være bedre enn MB og piggdekk på glatta....? Jeg la også merke til at majoriteten av bilene som kjørte der oppe hadde piggdekk(mesteparten med hytter der oppe kommer fra Stavanger). Quote
Guest Sondre B. Bjelland Posted September 10, 2005 Posted September 10, 2005 Vel' date=' det beste eksemplet jeg kommer på var sist vinter da vi skulle opp til ei hytte i Sirdal på stålis med regn oppå. Jeg kjørte rett opp med min 211 (og var overrasket!) med piggdekk som hadde stått på 3 sesonger og manglet flere pigger. Bak meg kom en kompis med nyinnkjøpt S80 og piggfrie dekk og han stoppet halvveis i bakken og spant. Han er for øvrig ingen dårlig sjåfør.... Koste meg litt da Både Volvo og piggfrie skal liksom være bedre enn MB og piggdekk på glatta....? Jeg la også merke til at majoriteten av bilene som kjørte der oppe hadde piggdekk(mesteparten med hytter der oppe kommer fra Stavanger).[/quote'] Må bare slenge inn en liten en angående MB og glatta. I vinter som var storkoste jeg meg. hadde splitter nye Bridgestone Noranza piggdekk i 195/65-15 dimensjon og opp til det området hvor jeg bor, er det en lang og bratt bakke. Veldig gøy når jeg som attenåring med "fersk" lapp bare kjører rett opp i min '87 modell 230E forbi alle nymotens biler med middelaldrende menn bak rattet. DA skal dere vite at jeg koste meg Quote
Guest cubanitt Posted September 10, 2005 Posted September 10, 2005 Du må helt klart velge piggfritt,i vinter var vi på hytta (storefjell) må stoppe ved en bom i bratt bakke jeg med nye nokian piggfritt rett opp. Kameraten med passat og nye pigg måtte vi skyve opp, det var hard pakket snø. Husk også at 211 tar inn endel støy fra piggene ( det burde vel stått til og med foran her) Quote
Guest Entusiast Posted September 10, 2005 Posted September 10, 2005 Originalt er det på W211 med 17" 245/45 både foran og bak. Har det selv på sommerdekkene.Jeg har sportspakke på min med ovennevnte dimensjoner' date=' men jeg kan vel bruke de dimensjonene som de "vanlige" 211'ene bruker?[/quote'] Så fremt du ikka har større motor enn 3,2 cdi eller 3,5 bensin så kan du bruke 16" felger. Om du på 17" felger kan bruke smalere enn 245 vet jeg ikke, men det er sikkert mulig.Selv bruker jeg standard Avantgarde 225/55/16 på vinteren med piggfritt og stod ikke fast i hele fjor vinter. Den setter seg riktignok mye lettere fast enn den forrige 300E 4 matic'en jeg hadde, men sammenlignet med Golf 4, som vi har, så er den ikke dårligere fremkommelighetsmessig på vinterføre. Golfen har også gode 1 år gamle vinterdekk (av samme merke). Hvis du setter på 245/45 på 17 på vinter så vil det nok glippe lettere i siden og bremse fremkommeligheten ytterligere, men det er sikkert fortsatt ok å kjøre på, skulle jeg tro. Quote
Frode Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 Om du på 17" felger kan bruke smalere enn 245 vet jeg ikke, men det er sikkert mulig. Er det kun en felgbredde på alle de forskjellige typene av 17" som fås til 211...?? Quote
Guest amorino Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 Det blir mye; det var en gang jeg.. I realiteten er det meningsløst å sette på spissen to hytteturer, den ene gangen med underkjølt regn,eller den bratte bakken den gangen i 1984! FORDI; det er hverdagsbruken som er det essensielle. Det er turene til og fra barnehage, butikk, jobb, elskerinne, pub`en osv som utgjør bilBRUKEN. På en hyttetur har du heller en Autosock eller noen hurtigkjettinger i bagasjen. Dette har med sikkerhet på våt vei, bar vei og andres sikkerhet å gjøre. OG; når det gjelder miljøet (ikke minst i byer som Oslo, Stavanger m.fl.) så er det rett og slett forkastelig å kjøre med piggdekk! Autosock er som med kondom - ta den på i tide, så slipper du uønskede problemer. Og hvorfor ikke piggdekk; for du går vel ikke med dongen på hele kvelden på byen - just in case? Quote
Guest Geggi Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 Der er jeg faktisk uenig Amorino for det hjelper lite om en kjører piggfritt og ellers etter forholdene (som i 90-95% av vinteren her i Stavanger er snøfri) hvis en har knust bilen og burde egentlig hatt pigg. Men jeg er ikke så bombastisk med tanke på piggbruk lengre... Så er det jo dette med at "vi" er avhengige av at en andel bilister faktisk kjører med pigg for å ikke polere glatta fullstendig når det er snø/is. Quote
Frode Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 Geggi: etter en sesong i Stavanger med pigg så er det ikke flere pigger igjen når du faktisk trenger de, derfor falsk trygghet og knust bil når du "trodde" at du kjørte pigg, og egentlig kjørte piggfritt da de tre piggene igjen i dekket ikke hadde funksjon lenger....da er det bedre å kjøre piggfritt hele tiden og ta det rolig når det er glatt.... Quote
Guest Geggi Posted September 13, 2005 Posted September 13, 2005 Vel' date=' det beste eksemplet jeg kommer på var sist vinter da vi skulle opp til ei hytte i Sirdal på stålis med regn oppå. Jeg kjørte rett opp med min 211 (og var overrasket!) med piggdekk som hadde stått på 3 sesonger og manglet flere pigger. Bak meg kom en kompis med nyinnkjøpt S80 og piggfrie dekk og han stoppet halvveis i bakken og spant. Han er for øvrig ingen dårlig sjåfør.... Koste meg litt da Både Volvo og piggfrie skal liksom være bedre enn MB og piggdekk på glatta....? Jeg la også merke til at majoriteten av bilene som kjørte der oppe hadde piggdekk(mesteparten med hytter der oppe kommer fra Stavanger).[/quote'] Regner med at du ikke leste dette.... Quote
Guest Michael Posted September 13, 2005 Posted September 13, 2005 Nå har jo du Geggi, bakhjulstrekk. Volvo har forhjulstrekk. Da sier det seg selv at du har bedre fremkommelighet enn volvoen. Forutsatt at volvoen ikke rygger opp bakken.Må si meg enig med amorino som mener at det er jo like greit å ha en autosock i bagasjen. Jeg kjører iallefall ikke pigg! Quote
Recommended Posts