Jump to content

Recommended Posts

Posted

Som yrkessjåfør i mange år,så har jeg lagt merke til,kanskje jeg er litt inhabil :),men synes ikke det er mange bilmerker som kan vise til det antall med eldre modeller som fremdeles triller på vegen slik Mercedes gjør.Ser jo hver eneste dag en haug av kjempeflotte 124 mod og en og annen 123,alle i mer eller mindre god stand.Tross allt begynner jo den første 210'n også dra på årene og det er fremdeles mange av dem også,tross rustproblemer som vel har vært det største problemet der.Jeg husker nesten ikke hvordan 15-20 år gamle modeller av Toyota,Ford og de andre faktisk ser ut når jeg tenker etter,Mercedes er liksom så tidløse iforhold til andre bilmerkers modeller som jo fort blir "gamle" og utgåtte liksom.Kanskje vi Mercedes eiere er flinkere til og ta vare på bilene og at vi kanskje er litt stolte av stjerna der fremme.En ting er hvertfall sikkert,strekningen mellom Bergen,Haugesund og Stavanger observerer jeg hver dag mange pene eksemplarer når jeg sitter bak rattet på Kystbussen og jeg er overbevist om at slik er det over resten av landet også.Det ser jeg jo når jeg ser alle de fantastiske bildene av bilene her på forumet :lol:

Posted

Som yrkessjåfør i mange år,så har jeg lagt merke til,kanskje jeg er litt inhabil :),men synes ikke det er mange bilmerker som kan vise til det antall med eldre modeller som fremdeles triller på vegen slik Mercedes gjør.Ser jo hver eneste dag en haug av kjempeflotte 124 mod og en og annen 123,alle i mer eller mindre god stand.Tross allt begynner jo den første 210'n også dra på årene og det er fremdeles mange av dem også,tross rustproblemer som vel har vært det største problemet der.Jeg husker nesten ikke hvordan 15-20 år gamle modeller av Toyota,Ford og de andre faktisk ser ut når jeg tenker etter,Mercedes er liksom så tidløse iforhold til andre bilmerkers modeller som jo fort blir "gamle" og utgåtte liksom.Kanskje vi Mercedes eiere er flinkere til og ta vare på bilene og at vi kanskje er litt stolte av stjerna der fremme.En ting er hvertfall sikkert,strekningen mellom Bergen,Haugesund og Stavanger observerer jeg hver dag mange pene eksemplarer når jeg sitter bak rattet på Kystbussen og jeg er overbevist om at slik er det over resten av landet også.Det ser jeg jo når jeg ser alle de fantastiske bildene av bilene her på forumet :lol:

Skal ikke bekrefte noe her, men du er inne på noe. Men min erfaring(fra samme bransje, og situasjon) er at eldre tyskere og japser dominerer. Om det er prosentvis mest Mercedes i denne gruppa på Jæren vil jeg ikke gå god for, men tipper den deler en fin førsteplass på en evt topp 3 liste...?

Biltisynet har sikkert kortoll på dette

Posted

Mercedes-Benz er også generelt en dyrere bil, man betaler litt ekstra for kvaliteten.

Og når man betaler litt mer for en bil både steller man og tar vare på den mer enn andre.

Jeg vet om en som skrotet en 10 år gammel bil nå, og det var ikke en MB.

Jeg har en snart 30 år gammel w123, og den rusler og går enda, og det vil den nok antaglig

gjøre en del år til  :) Om ikke i mitt eie, så i neste da den holder mål fortsatt etter 30 år. En

merker at man kjører en Benz. Flyter av gårde langs veien, uansett model. Det som også er

litt gøy med Benz uansett årsmodell, er at bilen er staslig i alle sammenhenger. Du kan bruke

den til alt. En Benz er alltid "godkjent" og folk man treffer på har nesten alltid ett smil å komme med  :)

Posted

Lenge siden jeg sist så lista over alder på biler ved vraking, men sist jeg så den var Mercedes på topp med høyest alder, og Volvo på nummer to.

Det stemmer. Mercedes lå øverst med ca. 22,5 år, foran Volvo og Saab. At en Hyundai koster halve prisen gjenspeiles vel i at den har halvparten så lang levetid.. Er det fortsatt like miljøvennlig?  :lol:

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=563006

Merke Snittalder ved vraking

Mercedes 22,5

Volvo 22,1

Saab 21

Mazda 20,1

Toyota 20,1

Volkswagen 20,1

BMW 20

Audi 19,9

Subaru 19,4

Opel 19,3

Ford 19

Honda 19

Nissan 18,9

Mitsubishi 18,2

Daihatsu 18,1

Andre merker 17,6

Peugeot 17,5

Fiat 17,4

Citroën 16,5

Renault 15,9

Suzuki 15,8

Skoda 12,2

Hyundai 12,1

Posted

Ja,utifra listene så leder vi,men synes allikevel at det er lenge mellom 20år gamle andre biler ute på vegene da,og da betyr det jo at vi har biler med kvalitet og ikke bare betaler for den st 8)jerna som står på panseret,noe de fleste ikke eiere påstår og har påstått i alle år