Jump to content

Kan vi stole på dagens bilverksteder? Statens Vegvesen, full teknisk vs EU-kont.

Recommended Posts

Posted

I januar i år var broderens w201 inne hos Statens Vegvesen for teknisk kontroll. Grunnen til hvorfor den måtte inn kan være det samme. Bilen har vi alltid passet god på, og teknisk er den mer eller mindre strøken. Dette viste også kontrollen da den føyk igjennom med kun 2 feil. Uorginal eksos (sportsanlegg) og en dårlig styrekule. Vedkommende i kontrollhallen var meget oppegående, og jeg fikk være med under da han påpekte den dårlige styrekula. Han viste også at det var litt olje rundt bunnpluggen; denne burde dere skrifte neste gang dere bytte olje" var beskjeden. Fint dette, byttet styrestag og på med org. eksos. Ny etterkontroll og alt i sin skjønneste orden.

Trodde jeg.

Det var tid for EU-kontoll. Etter full teknisk for under 4 månder siden, var det klart at jeg regnet med et greit utfall av kontrollen. Men vedkommende på bilverkstedet klarte faktisk finne dette:

2 - Bremseslage skade (venstre fremme)

2 - Bremserør svekket pga rust (foran, høyre og venstre)

2 - Fjernlys feil innstilt

2 - Nærlys feil innstilt

2 - Oljelekasje motor

2 - Bakaksel - dårlig innfesting (støttestag høyre og venstre, samt spissestag)

Hva skal en trekke ut av noe slikt? Statens Vegvesen skal være den utøvende makten, som resten skal føye seg etter. Men seks stk. to'er feil dukker ikke opp op 4 måneder! Skaden på bremseslangen var så liten at jeg faktisk ikke hadde mulighet til å se den med første øyekast. Måtte brekke i den for å finne ut at den hadde fått en liten knekk nederst, men noe svekket var den ikke. Ok, greit nok, dette kan ha kommet i ettertid. Men disse andre feilene setter et spørsmålstegn med hele kontroll-virksomheten. Hvem skal man stole på? Skal en slutte å gå til verkstedene og heller la Statens Vegvesen ta kontrollen? Er verkstedene kun ute etter å tjene mer penger?

Posted

ta en etterkontroll på bilteknisk.....evt påklag feiline, da vil det komme en kontrollør sammen med mekaniker som har satt opp disse feilene, og har han feil blir dine feil slettet

Posted

I januar i år var broderens w201 inne hos Statens Vegvesen for teknisk kontroll. Grunnen til hvorfor den måtte inn kan være det samme. Bilen har vi alltid passet god på, og teknisk er den mer eller mindre strøken. Dette viste også kontrollen da den føyk igjennom med kun 2 feil. Uorginal eksos (sportsanlegg) og en dårlig styrekule. Vedkommende i kontrollhallen var meget oppegående, og jeg fikk være med under da han påpekte den dårlige styrekula. Han viste også at det var litt olje rundt bunnpluggen; denne burde dere skrifte neste gang dere bytte olje" var beskjeden. Fint dette, byttet styrestag og på med org. eksos. Ny etterkontroll og alt i sin skjønneste orden.

Trodde jeg.

Det var tid for EU-kontoll. Etter full teknisk for under 4 månder siden, var det klart at jeg regnet med et greit utfall av kontrollen. Men vedkommende på bilverkstedet klarte faktisk finne dette:

2 - Bremseslage skade (venstre fremme)

2 - Bremserør svekket pga rust (foran, høyre og venstre)

2 - Fjernlys feil innstilt

2 - Nærlys feil innstilt

2 - Oljelekasje motor

2 - Bakaksel - dårlig innfesting (støttestag høyre og venstre, samt spissestag)

Hva skal en trekke ut av noe slikt? Statens Vegvesen skal være den utøvende makten, som resten skal føye seg etter. Men seks stk. to'er feil dukker ikke opp op 4 måneder! Skaden på bremseslangen var så liten at jeg faktisk ikke hadde mulighet til å se den med første øyekast. Måtte brekke i den for å finne ut at den hadde fått en liten knekk nederst, men noe svekket var den ikke. Ok, greit nok, dette kan ha kommet i ettertid. Men disse andre feilene setter et spørsmålstegn med hele kontroll-virksomheten. Hvem skal man stole på? Skal en slutte å gå til verkstedene og heller la Statens Vegvesen ta kontrollen? Er verkstedene kun ute etter å tjene mer penger?

PKK innebærer mye rart. Noen verksteder / mekanikere lar omtrent alt passere og sjekker ikke spesielt nøye, mens andre er livredde for at det i ettertid skal påpekes feil ved kontrollen de har gjort. De siste anmerker gjerne i hytt og pine ting som ikke nødvendigvis er feil. Så har du de som vil tjene mer penger og håper på å få reparasjonsjobber. De anmerker gjerne også ting som er litt i grenseland. Jeg har selv fått beskjed om at jeg burde bytte bremseslanger (ikke anmerking, bare tips) etterhvert fordi de viste antydning til sprekker. Det eneste som sprakk opp der var tectylbelegget som lå utenpå alt mulig. Jeg fikk også beskjed om å bytte nivådemperne bak en gang fordi det svettet såpass at det var fuktig halvveis ned på demperen. Samme gangen fikk jeg beskjed om at bilen hadde senkesett og måtte vises til vegvesnet, mens det faktisk viste seg at en fjær var knekt, noe de ikke anmerket.

Selv har jeg et litt anstrengt forhold til det lokale biltilsynet, men hadde jeg vært deg, ville jeg tatt bilen din, og fått en 2. vurdering av feilene som er påpekt. Hvis de er enig i at dette er feil som skal utbedres, så er det jo ikke noe å lure på, men mener de det er feilaktig anmerking, så bør du i hvertfall levere et brev til verkstedskontrollen hos statens vegvesen med klage på verkstedet som anmerket alle feilene.

Posted

Nå er det vel ikke lengre mulig å ta vanlig PKK hos biltilsynet, og dermed er man prisgitt bilverkstedene/NAF. Min erfaring etter å ha kjørt gjennom mange biler hos både biltilsyn/verksted/NAF er at det er biltilsynet som slipper igjennom flest feil. Har fått godkjent det mest utrolige der noen ganger, men også fått anmerkninger på bagateller. Men mitt inntrykk er at mange verksteder skriver anmerkning på alt de er uskikre på, bare for å ha ryggen fri. Ta f. eks sprekk i bremseslanger. Hvor stor sprekk skal man tillate? Her er det rom for vurdering og den enkelte kontrollørs subjektive oppfatning. Med tanke på at svært mange ikke sjekker slike ting selv må man nesten ta høyde for at slangen skal være såpass bra at den garantert holder i 2 nye år. Ryker slangen et år etter at den har blitt godkjent vil jo selvsagt bileieren klage til verkstedet på at det ikke ble bemerket på kontroll. Mange oppfatter jo godkjent PKK som en garanti for at bilen vil fungere problemfritt i de neste 2 år. Og når verkstedene også tjener penger på at de avdekker feil er jo valget enkelt for kontroløren/mekanikeren.

Min mening er at bilverksteder aldri skulle vært gitt denne muligheten til å utføre PKK. Det blir for mye bukken og havresekken til at det er troverdig.

Posted

Med tanke på at svært mange ikke sjekker slike ting selv må man nesten ta høyde for at slangen skal være såpass bra at den garantert holder i 2 nye år. Ryker slangen et år etter at den har blitt godkjent vil jo selvsagt bileieren klage til verkstedet på at det ikke ble bemerket på kontroll.

og sånt blir det problemer av, for det har de jo faktisk ikke anledning til. Bilen skal godkjennes utfra den stand den er i på kontrollpunktet, ikke forventet stand om 2 år. Da syns jeg det er mer realt om verkstedet f.eks. sier fra at bremseklosser såvidt er innenfor kravet, men bør byttes eller holdes øye med.

Posted

Du kan dra på et annet verksted og ta ny kontroll der, er fullt mulig det. Da kan du se om de finne samme feil. Da er det opp til deg og velge hvilken du fikser bilen etter.

Posted

Det er vel egentlig vansklig å stole på verksteder når det gjelder EU-kontroll så lenge

verkstedet kanskje kan se sitt snitt å tjene noen kroner i håp om å få "jobben" etter endt

kontroll. Det ble vist en slik repotasje på tv for ett eller to år siden. Da ble det plantet

noen spesifike feil på en ellers plettfri bil, som ble levert til noen ulike kontrollstasjoner.

Det var vel èn som fant alle de plantede feila, mens de andre fant noen eller ingen av dem.

Verre er det også når dem "finner feil" som overhode ikke er feil, men som desverre alt for

mange uvitne mennesker ender opp med å betale i dyre dommer for.

Posted

Du kan dra på et annet verksted og ta ny kontroll der, er fullt mulig det. Da kan du se om de finne samme feil. Da er det opp til deg og velge hvilken du fikser bilen etter.

Sikker på dette? Da jeg styret med dustene borti veien her som mente jeg hadde senkefjærer og ødelagte støtdempere bak, så fikk jeg høre fra andre verksteder at det kun var statens vegvesen eller det samme verkstedet som kunne "fjerne" feilene fra systemet igjen. Dette for å hindre at man bare får et annet verksted til å overprøve det første.

Posted

de fant feil på mine bremser bak å sa at skiver å klosser skulle skiftes men spurte samtidig om jeg ville fikse det sjøl å så bare komme innom å vise at de var skiftet så skal ikke være noe problem å fikse feil sjøl. Er vel ingen lov ennå som sier at det kun er autorisert verksted som kan skru så er bare skru sjøl Fredrik. Skal si at han ringte tilbake 5min etter første tlf å minnet meg om at jeg hadde SBC bremser å måtte gå riktigt frem. Men nu er dette å et verksted som har litt peiling på MB å samtidig ligger godt ute på landet hehe

Posted

Sikker på dette?

Ble fortalt det på et kurs jeg var på. Hvis "verksted 1" har skrevet en mangel, og " verksted 2" mener det ikkje er riktig, kan de ikkje bare slette den feilen, men da kan de ta en full ny kontroll. Et verksted kan ikkje overstyre et anna, derfor de må ta en heilt ny kontroll.

Posted

de fant feil på mine bremser bak å sa at skiver å klosser skulle skiftes men spurte samtidig om jeg ville fikse det sjøl å så bare komme innom å vise at de var skiftet så skal ikke være noe problem å fikse feil sjøl. Er vel ingen lov ennå som sier at det kun er autorisert verksted som kan skru så er bare skru sjøl Fredrik. Skal si at han ringte tilbake 5min etter første tlf å minnet meg om at jeg hadde SBC bremser å måtte gå riktigt frem. Men nu er dette å et verksted som har litt peiling på MB å samtidig ligger godt ute på landet hehe

Ja. Det jeg tenkte på var at hvis man sier at det som evnt blir feil, fikser man selv for å slippe at verkstedet skal "finne på" feil for å tjene penger på å få jobben i ettertid. Om du skjønner...

Posted

Sikker på dette?

Ble fortalt det på et kurs jeg var på. Hvis "verksted 1" har skrevet en mangel, og " verksted 2" mener det ikkje er riktig, kan de ikkje bare slette den feilen, men da kan de ta en full ny kontroll. Et verksted kan ikkje overstyre et anna, derfor de må ta en heilt ny kontroll.

verksted 2 kjører ikke nye kontroll, men tar en etterkontroll av verksted 1's kontroll........

Posted

Man kan vise bilen så mange steder man vil, den vil bli registrert først ved etterkontrollen.

Hva tenker du på med registrert? Hvis den feiler kontrollen, så blir det sendt melding om at den ikke er godkjent.

Posted

Man kan vise bilen så mange steder man vil, den vil bli registrert først ved etterkontrollen.

Hva tenker du på med registrert? Hvis den feiler kontrollen, så blir det sendt melding om at den ikke er godkjent.

Når du har etterkontroll på bilen din, det er først da den blir registert EU-Godkjent på BT.

La oss si at du ikke stoler på verkstedet du viser den til etter du har hatt den på eu-kontrollen,

så kan du bare vise den ett annet sted.

Posted

Sikker på dette?

verksted 2 kjører ikke nye kontroll, men tar en etterkontroll av verksted 1's kontroll........

De kan enten ta en ny kontroll dersom du ønsker det, ellers må de ta en etterkontroll hvis du har fikset bilen etter første lapp!

Posted

Når du har etterkontroll på bilen din, det er først da den blir registert EU-Godkjent på BT.

La oss si at du ikke stoler på verkstedet du viser den til etter du har hatt den på eu-kontrollen,

Får du mangel på kontroll, så sendes det umiddelbart beskjed til vegvesnet om at bilen anbefales IKKE godkjent.

Posted

Får du mangel på kontroll, så sendes det umiddelbart beskjed til vegvesnet om at bilen anbefales IKKE godkjent.

Dette er du helt sikker på Frode?

Posted

Dette er du helt sikker på Frode?

Det står nederst på lappen at melding er sendt statens vegvesen med anbefaling om at bilen ikke godkjennes, så vi får tro det stemmer.

Jeg syns det høres veldig rart ut hvis ingen får vite noe, og man bare kan kjøre rundt og prøve det ene verkstedet etter det andre inntil man finner et som er slapt nok til å ikke finne evt. feil.

Posted

kjøpte en mercedes i sør trøndelag for noen år siden. tidligere eier hadde tatt eu kontroll på bilen

(som han ikke fortalte om. med mangellapp.)

ettersom jeg ikke viste dette kjørte jeg innom ett mekonomenverksted i trondheim og fikk tatt kontrollen. noen feil ble avdekket,kjøpte bilen og kjørte hjem.

fikk fikset feilene og fikk tatt etterkontrollen, alt ok til de skulle sende inn til BT, ble ikke godtatt, den første kontrollen måtte være OK før de fikk sendt inn at kjøretøyet var anbefalt godkjent.

de pratet om forskjellige system, de la rett inn på biltilsynet sin database  mens mekonomen hadde ett annet system.

ett **** styr før de klarte å få tak i mangellista fra den første kontrollen.

Posted

Vet dette blir litt ot , men hvor lenge går det fra du får en manglelapp med 2 er feil , til du må ta en helt ny kontroll i stedet for og bare fikse feilene og gå på etterkontroll?

Posted

Vet dette blir litt ot , men hvor lenge går det fra du får en manglelapp med 2 er feil , til du må ta en helt ny kontroll i stedet for og bare fikse feilene og gå på etterkontroll?

Bilen har en dato den skal være godkjent innen. All godkjenning du gjør den måneden og de 4 foregående vil gjøre at bilen er godkjent de neste 2 år etter opprinnelig kontrollfrist. Når du får mangellapp, så får du vel en viss frist, og er ikke godkjenning gjort innen det, går det ut avskiltingsbegjæring.