Jump to content

Recommended Posts

Posted

Eneste som mangler nå på å få godkjent e280'n min er en olje lekasje på motoren.

Det lekker forran dynamo/atmed registeret.

Jeg fylte på noe lurium som kunne hjelpe, men ble ikke tett nok :P

hvor lekker det mest trolig? har lest noe om en leppe pakning, hva/hvor sitter den?

Håpet å slippe å ta av register dekselet, da dette ser ut til å være en del jobb :P

mvh lars

Posted

Snakk med BOS, er sikker på at leppe pakningen er kjent stoff der

jeg har snakket med de, og prøve å få noen pakning rundt register deksel, men de sa at det ikke var noen pakning der, bare pakknings sement.

Posted

Det er ikke rundt register dekselet, men splitten mellom topp og bunn av register dekselet.

Sier du leppepakning på BOS så skal de vite hva det dreier seg om, hvis ikke har du truffet feil mann..!!! :?

Den er lysegrønn, ca 12cm lang, utformet som er rektangel uten den ene langsiden, 0,5 cm bred med et spor som passer nedi sporet til bunndekselet.

Du må av med det sorte dekselet i front, og åpne opp dekselet.... gjøre skikkelig rent, ha på tynt lag med pakningstoff (RTV Silicon) sette på pakningen og montere dekselet.

Det er litt trikky å få på dekselet skikkelig da det skal inn i noen styrestag samtidig som at du presser ned og klemmer pakningen skikkelig.

Tror dekselet henger i 6 bolter som skal trekkes til med vel 25 Nm...... hvis jeg ikke husker feil.... :lol:

Posted

må mase litt til :)

var og bestilte pakning i dag, og de hadde ingen idé om hva jeg snakket om (men det sier vell litt om vår lokale merkeforhaldler)

Men de fant en pakning når jeg sa det var mellom øvre og nedre register deksel :D

Er det en gummipakning som ligner veldig mye på den som er fremst på m103?  :? isåfall har jeg bestilt rett :P

Posted

nå kjenner jeg ikke 100% til M103 pakningen men vil anta at det er rimelig likt ja... :lol:

Blir vell på samme nivå som topp pakningen? sånn ca

Guest Kenneth Helgesen
Posted

Pakningen du trenger har delenummer A104 015 02 20

Rengjør sporet pakningen ligger i, rens det for olje og eventuelle rester av silicon.

Husk litt RTV silicon i begge endene av pakningen og ett tynt lag olje oppå pakningen før montering av dekselet.

Bruk egnet motorpakning (flytende) på anleggsflaten av dekselt mot toppen. Trekk til med 21nm.

Lykke til med arbeidet.

Guest kjetila
Posted

Hadde lekkasje fremkant motor langs med registerdeksel på min bil(E280) tidligere i år. Olja rant ned til forkant dynamo. Var hellig overbevist om at dette skyldes "leppepakningen", men var deffekt toppakning dessverre. Sjekk dette nøye før du begynner demontering av reg.deksel.

Posted

har hatt oppe nå, og driver og monterer.

Det ser veldig ut som olja kommer fra leppepakninga. håper ihverfall det, var noe drit å plokke opp!

men det er jo veldig nært topp pakninga, så jegmkan ta feil..

går ikke olje kanalen med trykk opp i bak-kant som på m103?

Guest kjetila
Posted

Nja, ble fortalt av verkstedet som tok toppakninga på min bil at oljekanalen kommer opp i fremkant av motor. Men på forgjengeren(m103) er lekkasje fra toppakningen mest vanlig i bakkant. Får da inderlig håpe at du har rett i dine antakelser og at du slipper å ta toppakningen, selv om denne tåler mindre på den nyere m104 motoren.

Posted

FAEN I HELVETE!!!

ble ikke tett :(

må prøve å lure den igjennom en etterkontroll, men tviler på at det går

så er det bare å rive av toppen når ikke det går... :cry:

hver gang jeg ordner meg ny bil, eller ny motor, så kan jeg ta meg faen på at toppen må av, og den jævla pakkninga skiftes :P

Posted

Du får koste på deg ei flaske med omega oljelekktetning og en grundig motorvask rett før, og om det ikke syns, få klint ei oljesugende fille eller noe der.

Posted

Du får koste på deg ei flaske med omega oljelekktetning og en grundig motorvask rett før, og om det ikke syns, få klint ei oljesugende fille eller noe der.

jeg tenkt å prøve den filla jeg :D

+ å skru på bukplata denne gangen :P

Posted

Brukte du tetningstoff under montasjen av leppepakning.?

Evt hvor mye.?

Fikk du gjort godt rent og sjekket at ikke pakningen krøllet seg når du monterte den.?

Presset du skikkelig ned når du "glei" den inn på styrepinnene.??

Etter at alt var gjort rent, så bør du se veldig lett hvor det lekker, er det helt i front er det fortsatt leppepakningen, det er jeg 99% sikker på, er det ute på siden, litt i bakkant av kjedestrammeren så ser du lett om det kommer fra toppen..... :lol:

Bruk høytrykkspyleren og gjør rent hele motoren, og se etter hvor den oljen kommer fra når den sviver, det er litt bortkastede penger hvis det ikke er toppen..... :?

Posted

Brukte du tetningstoff under montasjen av leppepakning.?

Evt hvor mye.?

Fikk du gjort godt rent og sjekket at ikke pakningen krøllet seg når du monterte den.?

Presset du skikkelig ned når du "glei" den inn på styrepinnene.??

Etter at alt var gjort rent, så bør du se veldig lett hvor det lekker, er det helt i front er det fortsatt leppepakningen, det er jeg 99% sikker på, er det ute på siden, litt i bakkant av kjedestrammeren så ser du lett om det kommer fra toppen..... :lol:

Bruk høytrykkspyleren og gjør rent hele motoren, og se etter hvor den oljen kommer fra når den sviver, det er litt bortkastede penger hvis det ikke er toppen..... :?

Takker for svar

Jeg tok meg god tid når jeg monterte pakningen, men det er vell mulig at den ikke ble liggende rett :?

Er det mulig å bruke for mye tettnings masse? hadde godt på både over og under, sant litt inni hjørnet

Det kommer fra høyre siden av motoren, men er usikker på hvorhenn enda

Men tror kansje ikke det er bak kjede strammeren

Men det kommer mer nå, en før jeg hadde det oppe, så begynner å mistenke at jeg bare er en udugelig mekaniker  :P

Posted

etter det jeg leser i haynes boka (noe jeg gjør etter at jeg er ferdig å skru) så står at man IKKE skal ha pakningsmasse noen andre plasser enn i bak kant av pakningen. Og INGENTING nedi sporet, samt bare en tynn olje film på øversiden av pakkningen...

Går det til helvete om jeg har smurt øver- og undersiden med pakningsmasse og...?

Posted

for mye er "bad"......så du må nok bare rive alt opp igjen. :(

Du skal ha et ørlite strøk med fingen på topp av pakningen, og knapt en liten dråpe i hver ende av pakningen og rundt dekselet.

Husk å stryke pakningstoffet utover slik at det ligger max en tiendel mm med pakningstoff det du har alu mot alu.... :lol:

Posted

for mye er "bad"......så du må nok bare rive alt opp igjen. :(

Du skal ha et ørlite strøk med fingen på topp av pakningen, og knapt en liten dråpe i hver ende av pakningen og rundt dekselet.

Husk å stryke pakningstoffet utover slik at det ligger max en tiendel mm med pakningstoff det du har alu mot alu.... :lol:

da har jeg litt koz i helgen og :lol:

lurer bare på om det blir unødvendig mye plagesting om jeg ikke tar ut radiatoren... :?