Trøsviken Posted April 22, 2010 Posted April 22, 2010 ABS systemet har problemer på min 94 E220. Den begynner å "hakke" når jeg bremser i lav fart(10 km) selv på asfalt. Det skjer bare ved løst trykk på pedalen. Registrerer ABS systemet bare hastighet på hjulet eller også trykket på bremsepedalen? Kan være at en eller flere av klossene går litt tregt i caliper.. Quote
Guest gjesten Posted April 22, 2010 Posted April 22, 2010 Det er vanligvis pga at den leser feil på et hjul.Som regel for stor avstand på en sensor eller ujevne tenner pga skade eller noe ligger imellom tennene. Quote
Gujoni Posted April 23, 2010 Posted April 23, 2010 Hvis du skrur ut sensorene fremme, vil du sannsynligvis se masse jord og sand på på den taggete delenav navet. Dette kan skape problemer. Pass på at anlegget for sensorene er gullende rent når du setter dem på igjen. Hadde noe av det samme på min 230 TE 91`og rengjøring kurerte det. Det samme gjelder bak. Quote
Trøsviken Posted April 23, 2010 Author Posted April 23, 2010 Da ble det byttet bremseskjold, helt opprustet, masse grums i taggene på navet. Prøvekjørte, det ble mye verre, ABS'n dirrer og skrur seg av, gul lampe. Er vel feil på ene sensoren? Quote
Trøsviken Posted April 25, 2010 Author Posted April 25, 2010 Da er begge sensorer ohmet ligger på ca 1,5 Mohm, regner vel med at det er normalt. Bakre sensoren er montert inne i klokka bak. Hvor er koblingspunktet for denne kretsen, i motorrommet et sted?? Quote
Guest gjesten Posted April 25, 2010 Posted April 25, 2010 Du har ikke feil med motstanden. Som de har nevnt ligger det i leseproblem. Feil ohm/spenning så lyser lampa for å indikere feil. Feil på kardangsensor er uhyre sjelden og vil få lampa til å lyse over 18 km/t Quote
Trøsviken Posted April 25, 2010 Author Posted April 25, 2010 Kan diagnosesystemet på denne bilen gi noen hint til mekanikeren eller blir det bare å prøve å bytte en og en sensor?? Min hensikt med ohmingen var å utelukke kabelbrudd.. Quote
Guest gjesten Posted April 25, 2010 Posted April 25, 2010 Verkstedet kjører bilen ned i bremsetesteren. Så er det bare å koble til skopet på sensorene fremme så ser en med en gang hvilken som det er feil på. Når man omer de drar man i strømpene mens en måler for å konstatere periodisk brudd. Quote
Trøsviken Posted April 25, 2010 Author Posted April 25, 2010 Kan man koble fra en sensor av gangen, foran, for å utelukke en av de?, klarer abssystemet seg med en sensor foran? Quote
Trøsviken Posted April 26, 2010 Author Posted April 26, 2010 Beklager mitt dumme spørsmål, men bakre ABSsensor, går kabelen under bilen hele veien fram til motorrommet? Quote
Guest gjesten Posted April 26, 2010 Posted April 26, 2010 Nei.Den går opp igjennom gulvet så inne i bilen. Husk all motstands måling skal utføres på kontakten til styreboksen. Først da måler du ut kretsen. Ikke at jeg tror det betyr noe i dette tilfellet,men bare et tips. Quote
Trøsviken Posted April 26, 2010 Author Posted April 26, 2010 En MB mekaniker sa at de pleide å måle utenpå senoren(metallområdet) og i koblingspunktet da brudd sansynligvis er her. tror han husker feil for jeg kan ikke måle noen kontakt der? Har i dag skiftet ene navet da noen av piggene på kransen var bøyde. fortsatt feil, ser ut som feilen bare intreffer i hastigheter over 18 km/t. Bakre føler på kardang er vel helt innelukket og ikke utsatt for slagg sånn som de foran? Quote
bska Posted April 26, 2010 Posted April 26, 2010 Her er noen tips fra en som har endevendt dette systemet på en 190E 1. Sørg for at det er strøm til ABS'en. Ta av dekselet på selve ABS enheten og sjekk at det er +12V på en eller flere av pinnene i pluggen når tenninga står på. Dersom ikke ligger feilen antageligvis i overspenningsvernet (som forsyner ABSen med strøm). 2. Dersom man napper ut begge sensorene til fremhjula pluss kontakten til diffen under baksetet vil ikke ABS lampa lyse selv om bilen triller. Ved å legge inn kun en sensor om gangen vil ABS hjernen tenne ABS lyset - da forutsatt hjernen faktisk får signal fra sensoren. Feilen vil da være i den sensoren som ikke tenner ABS lampa. Jeg prøvde først å ohme sensorene, dernest å avlese signalene ved å snurre hjul (oppjekket) uten hell. Elimineringmetodene over avslørte både feil i overspenningsvern og vakkel i venstre ABS sensor. Quote
Trøsviken Posted April 27, 2010 Author Posted April 27, 2010 Da er alle tre sensorene prøvd en og en, alle blir registrert av ABSenheten. Kransene på navet er rengjort. Overlater problemet til et MB verksted.. Quote
Trøsviken Posted May 6, 2010 Author Posted May 6, 2010 da har Mercedes-Jensen i Drammen byttet alle 3 ABSsensorene pluss litt feilsøking og jeg har blitt 5 000 kr fattigere, men problemet er ikke løst . Neste blir å bytte styringsboksen til ABS bak batteriet, er vel en grei pris for brukt? Quote
Guest gjesten Posted May 6, 2010 Posted May 6, 2010 Nå tuller du.Du skal ikke betale for annet en arbeid. Det tar dem under 30 min å si med 100% sikkerhet om et ligger en feil i sensorer eller tennene mm. Dette gjør de uten å løsne en skrue. Hvorfor skifte en sensor hvis det ikke var noe galt? Spør dem hva som var galt med dem? Hvis du betaler for mer en 2 timer feilsøkning er du blitt lurt. Mener du at de har skiftet alle sensorene eller har de bare prøvd og tatt de ut igjen? Quote
Trøsviken Posted May 7, 2010 Author Posted May 7, 2010 De har visst ikke lenger et ABSdiagnoseapparat for 124 siden de har så få biler inne med ABS feil så de gidder ikke kjøpe et nytt. Så de har nok brukt prøve og feile metoden, først bytte begge foran, så av med de, så på med kardangsensor og så på med de foran igjen. Burde nok ha satt bilen hos BOS som har testapparatet. Quote
Guest gjesten Posted May 7, 2010 Posted May 7, 2010 Jeg har testapparatet for alle systemene,men bruker det sjelden.Mye raskere å hive den i bremsetesteren eller rulleprøveren. Av med kontakten og på med det håndholdte skopet og en ser det med en gang. Quote
Recommended Posts