Guest LarsM Posted September 8, 2005 Posted September 8, 2005 Jeg lurer på hvordan det er mulig å få en e500 w124 til å starte i 1 gear?(den går vanlig kun i 2-3-4 med mindre du gir fullt pådrag, først da går den ned i 1st gear.) dette er svært slitsomt, da den girer opp med engang en slipper gassen. Noen gangen vil man jo ikke at den skal gire opp Det er heller ingen direkte bryter en kan slå av ASR'n på. hvordan kan den deaktiveres? Mvh Lars M Quote
Guest Tom Bringsvor Posted September 8, 2005 Posted September 8, 2005 Det kan være slik som på 300 E 124, når du står stille, dra spaken ned til 2 og opp igjen til der du pleier å kjøre igang, da startet min 300 i første gir. Rett meg om jeg tar feil. Quote
Guest Eivind Soltvedt Posted September 8, 2005 Posted September 8, 2005 Skal vi se..Send meg en pm med epost så skal jeg sende over word dokument med asr-defeat instruksjoner Quote
FrodeS Posted September 8, 2005 Posted September 8, 2005 Jeg lurer på hvordan det er mulig å få en e500 w124 til å starte i 1 gear?(den går vanlig kun i 2-3-4 med mindre du gir fullt pådrag' date=' først da går den ned i 1st gear.) dette er svært slitsomt, da den girer opp med engang en slipper gassen. Noen gangen vil man jo ikke at den skal gire opp Det er heller ingen direkte bryter en kan slå av ASR'n på. hvordan kan den deaktiveres? Mvh Lars M[/quote'] Sett spaken i 2., så starter den i 1. og blir der til du dytter den opp i 3. Skulle gjerne hatt så min startet i 2. av og til. skulle også ønske den ikke giret ned i 1. før jeg sto tilnærmet stille, med mindre jeg ga en del gass. Quote
Alexander Posted September 8, 2005 Posted September 8, 2005 500 har vel det bakerste giret som heter "B" på girspaken. Dette er 1. gir. Ellers så finnes det en modifikasjon (elektronisk) som jeg mener selges av BergWerks i statene som gjør at bilen bruker 1.gir under normal kjøring også. Dette er i realiteten et relee som manipulerer bryteren som er koblet til "B" for å lure bilen til å tro at du har satt girspaken i B. Quote
Guest LarsM Posted September 8, 2005 Posted September 8, 2005 500 har vel det bakerste giret som heter "B" på girspaken. Dette er 1. gir. Ellers så finnes det en modifikasjon (elektronisk) som jeg mener selges av BergWerks i statene som gjør at bilen bruker 1.gir under normal kjøring også. Dette er i realiteten et relee som manipulerer bryteren som er koblet til "B" for å lure bilen til å tro at du har satt girspaken i B.Fra stillestående start, starter den i 2. Den bruker ikke 1. før du gir full gass. Går det ikke an å få den til å starte i 1. uten å gi full gass? er det noe triks du må gjøre med gearspaken?(som nevnt ovenfor, sett den i 2. så opp i D igjen..) må en begynne å "mekke" hvis det skal la seg gjøre? Mvh Lars Quote
Guest LarsM Posted September 8, 2005 Posted September 8, 2005 Du FrodeS... Sett spaken i 2., så starter den i 1. og blir der til du dytter den opp i 3. Skulle gjerne hatt så min startet i 2. av og til. skulle også ønske den ikke giret ned i 1. før jeg sto tilnærmet stille, med mindre jeg ga en del gass. i mitt tilfellet bruker den ikke 1. med mindre du gir masse gasse, dette for å frigjøre all kraft å gi deg maks akselerasjon. ellers går den kun i 2-3-4 uansett, bakkestart, stillestående start eller ikke. kun 2-3-4. dette er synd, for av og til vil jeg ha den i 1. og la den være der litt Quote
Guest Eivind Soltvedt Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Mercedesshop På forumet der er det maaaange 500 eiere. Utrolig mange rare ting de har gjort som det er mulig å få tips om. Mener å huske at en her i klubben hadde en "500E" som han monterte både ASR defeat på og 1st gear start bryter. En på møre eller noe? Ms. V-Max her på forumet har også 500E som er littegrann modifisert. (ASR-defeat iallefall) Hun har vel muligens litt erfaring å dele med seg også? Quote
Frode Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 modifikasjon (elektronisk) som jeg mener selges av BergWerks i statene Berg Werks er konk desverre..... Men det er mange som selger slike "dibbedutter" som elektronisk gjør at bilen alltid starter i 1 gir uansett pådrag, mener alle "de Store" slik som Carllson, Brabus og AMG hadde slike ting i sitt program men det kan hende jeg tar feil.... Et lite kjapt søk på nettet så finner en sikkert noen som har slike ting.... Quote
Alexander Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Den bruker ikke 1. før du gir full gass. Går det ikke an å få den til å starte i 1. uten å gi full gass? er det noe triks du må gjøre med gearspaken?(som nevnt ovenfor' date=' sett den i 2. så opp i D igjen..) må en begynne å "mekke" hvis det skal la seg gjøre? Mvh Lars[/quote'] Har du ikke giret B? Quote
bska Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Får du tak på koblingsjema burde det ikke være så vanslikelig å debugge seg frem til en løsning. Jeg har selv sett litt koblingene rundt cold start aut. styringa på W124 (endrer giringa nå motoren er kald) + startsperre/overspenningsvern osv, det er ikke så avansert som man skulle tro. Quote
Alexander Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Jeg har selv sett litt koblingene rundt cold start aut. styringa på W124 (endrer giringa nå motoren er kald) + startsperre/overspenningsvern osv' date=' det er ikke så avansert som man skulle tro.[/quote'] Hvis du hadde funnet på en måte å kverke den funksjonen på så hadde jeg vært meget glad! Quote
Frode Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 bska skrev: Jeg har selv sett litt koblingene rundt cold start aut. styringa på W124 (endrer giringa nå motoren er kald) + startsperre/overspenningsvern osv, det er ikke så avansert som man skulle tro. Hvis du hadde funnet på en måte å kverke den funksjonen på så hadde jeg vært meget glad! Samme her..!!! er det noe som er skikkelig irriterende så er det akkurat det, hvorfor skal alltid MB være så miljøvennlige... Sliter også unødvendig på motoren så den hadde vært greit å få vekk.... Quote
Alexander Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 bska skrev: Jeg har selv sett litt koblingene rundt cold start aut. styringa på W124 (endrer giringa nå motoren er kald) + startsperre/overspenningsvern osv' date=' det er ikke så avansert som man skulle tro. Hvis du hadde funnet på en måte å kverke den funksjonen på så hadde jeg vært meget glad![/quote'] Samme her..!!! er det noe som er skikkelig irriterende så er det akkurat det, hvorfor skal alltid MB være så miljøvennlige... Sliter også unødvendig på motoren så den hadde vært greit å få vekk.... Synes faktisk det største problemet er at den funksjonen gjør bilen min ubrukelig på vinterføre uten at man har latt den stå og varme seg opp i noen minutter først! Quote
Frode Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Defa Varmup hjelper, da tar det ikke lange tia før den girer, men til vanlig om sommeren, kanskje litt kalde netter så går det ekstremt lang tid før den girer første gang, og det irriterer noe helt jæ..lig..!! føler alle ser på meg når jeg kommer ut på hovedveien i 30....og 2500-3000 rpm på telleren... kan jo ikke være heldig for motor heller det, selv om den blir veldig fort varm.... Quote
Alexander Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Defa Varmup hjelper' date=' da tar det ikke lange tia før den girer, [/quote'] Jeg bruker alltid motorvarmer om vinteren. Har jo tross alt Webasto... Quote
Guest 500SL Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 500E har vel samme kassen som i min, og da er det girvalg B som er ut til siden for 2 som er første gir. Quote
Guest LarsM Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 takk for masse bra hjelp og veiledning. Jeg har vist levd i min egen bilverden. fikk åpnet øynene mine litt nå ja Quote
FrodeS Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Du FrodeS... Sett spaken i 2.' date=' så starter den i 1. og blir der til du dytter den opp i 3. Skulle gjerne hatt så min startet i 2. av og til. skulle også ønske den ikke giret ned i 1. før jeg sto tilnærmet stille, med mindre jeg ga en del gass. i mitt tilfellet bruker den ikke 1. med mindre du gir masse gasse, dette for å frigjøre all kraft å gi deg maks akselerasjon. ellers går den kun i 2-3-4 uansett, bakkestart, stillestående start eller ikke. kun 2-3-4. dette er synd, for av og til vil jeg ha den i 1. og la den være der litt [/quote'] Det er sikkert fordi du har en bensinbil eller sugediesel. Turbodieselen starter i 1.gir uansett, og går det veeldig sakte, så legger den inn 1. Quote
bska Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Utkobling av kaldstart giringa er drit-enkel:Napp ut el-koblingen til vakuum rele'et som ligger rett bak bremsekraft forsterkeren. Får jeg anleding ila helga så legger jeg ut et bilde Quote
Guest Tin Nguyen Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Det er sikkert fordi du har en bensinbil eller sugediesel. Turbodieselen starter i 1.gir uansett' date=' og går det veeldig sakte, så legger den inn 1.[/quote'] Min E220T bensin starter alltid på 1. Det gjør også alle andre W124 220 i følge Bergs. Quote
Guest Eivind Soltvedt Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Det er sikkert fordi du har en bensinbil eller sugediesel. Turbodieselen starter i 1.gir uansett' date=' og går det veeldig sakte, så legger den inn 1.[/quote'] Min E220T bensin starter alltid på 1. Det gjør også alle andre W124 220 i følge Bergs. Svigers sin også! Quote
Guest LarsM Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Førstegiret på e500 er egentlig bare beregnet for å brukes når en skal trekke tungt i bakkestart og liknende, eller yte skikkelig. Den gir 390nM ved/1000rpm og ca 500nM ved/2500rpm Quote
FrodeS Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 Det er sikkert fordi du har en bensinbil eller sugediesel. Turbodieselen starter i 1.gir uansett' date=' og går det veeldig sakte, så legger den inn 1.[/quote'] Min E220T bensin starter alltid på 1. Det gjør også alle andre W124 220 i følge Bergs. Svigers sin også! hmm... var det kun på de eldre 124 den startet i 2.gir, da? Sånt der bensintull har jeg jo egentlig ikke noe peiling på, jeg bare vet at sugedieslene gjerne starter i 2. , og turbodieslene i 1. .. I hvertfall i min "generasjon". Quote
Recommended Posts