Guest sl107 Posted September 7, 2005 Posted September 7, 2005 Har problemer med å starte 380'n på varm motor. Ved kald motor starter den på første knepp. Det gjør den også på varm motor når restart foretas kort tid etter stans. Når den har stått en 15 - 20 min. eller mer etter stans må jeg "kinne" uten at den tenner. Slår så av tenningen, "kinner" på nytt, samtidig som pumper med gasspedalen og den starter. Forferdelig irriterende. Når motoren blir kald igjen, starter den på første knepp. Det virker som om bensinen trekkes tilbake fra innprøytningen når bilen står med stanset varm motor, men som sagt når den er kald igjen er bensinen der.Har hatt den på Mercedesverksted, med feilsøk, skifting av returventil på insprøytningen, justering av CO mm. De målte bensintrykk og hviletrykk, fant at trykket siger tilbake, men skriver at deler ikke kan skaffes.Vel,vel, noen tusen ut men problemet er det samme.Er det noen av dere i dette høyst oppegående forum som har noen lignende erfaring med bensintilførsel og startproblemer? I så tilfelle vil jeg sette stor pris på tips. Quote
Frode Posted September 7, 2005 Posted September 7, 2005 Hvor langt er den gått, har du noen info om når feks dysene ble byttet sist....?Ingen synlige lekkasjer...?Det er vel k-jetronik på den bilen...?Årsmodell..? Quote
Guest sl107 Posted September 7, 2005 Posted September 7, 2005 Hvor langt er den gått' date=' har du noen info om når feks dysene ble byttet sist....?Ingen synlige lekkasjer...?Det er vel k-jetronik på den bilen...?Årsmodell..?[/quote'] Det dreier seg om en 380SL 81 mod. Den er gått sine 270' km, har ikke info om når dyser er skiftet, de ble ikke skiftet ved nevnte verkstedbesøk,kjøpte bilen i juni, det er ingen synlige lekkasjer eller bensinlukt, etter mine opplysninger er det Bosch mekanisk injection med air flow sensor. Quote
Frode Posted September 8, 2005 Posted September 8, 2005 Det er nok k eller J - jetronik du har, ikke 100% sikker, men det kan sikkert andre her svare på...... Det første som jeg kommer på er at det er ofte et problem med mengdefordeleren og at det er den som er synderen, men det er bare tipping fra min side..... synes å minnes at det var en her på forumet med de samme symtomene men da en 300TE..... Dysene dine kan også med fordel sjekkes, samt trykkregulator og at den ikke suger falsk luft noe sted, feks ved innsugsmanifoilen...... Når det gjelder deler så kan alt skaffes, det er jeg nesten 100% sikker på, og hvis verkstedet ditt gidder å løfte ræva så kan det meste bestilles fra tyskland.... Lykke til..!!.. Quote
Guest syljua Posted September 8, 2005 Posted September 8, 2005 Som vanlig har jeg ikke erfaring, men har noen dokumenter liggende; http://www.pvv.org/~syljua/merc/boschtech-12d.pdfhttp://www.pvv.org/~syljua/merc/kjet.jpg Synes det høres ut som om mekanikerne er inne på detriktige. Hvilken del er det de vil bytte, men ikke får ta i da? Søk også på "vapor lock" på;http://www.mercedesshop.com/shopforum/der det kom opp endel om W107. mvh,syljuaW140 S320 1998 Quote
Guest sl107 Posted September 8, 2005 Posted September 8, 2005 Til Larsen: Nei som du ser så er jeg ikke den mest kunnskapsrike innenfor typer j-, eller k-tronic, eller andre betegnelser, men nå har jeg lært at de er av merket Bosch, he, he. Men jeg "leser og lytter" og lærer.Jeg har ikke hatt merc siden jeg solgte min nydelige 280SE -70 i 1982 inntil nå når jeg kjøpte denne (etter mitt syn) nydelige SL'n. Så du skjønner jeg er ganske fersk. Jeg vil se nærmere på tipsene dine, har du fler så bare pøs på.Bilen har et par andre smånykker også, som jeg kanskje maser om en annen gang. Til syljua: Når det gjelder hvilke deler det var snakk om vet jeg det ikke: Det stod bare på kontantfakturaens utførte arbeid i forbindelse med trykktest at trykket falt tilbake, og at deler ikke kunne skaffes. Ser også at du har noen linker til forskjellige oppslagsverk. Når det gjelder PVV, har de mye teknisk litteratur om merc som blir tilgjengelig ved innmelding. Har du eller andre linker til tekniske detaljer for Mercedes, da for meg spesielt SL W107 og helt spesielt 380, så er jeg interessert i absolutt alt. Quote
Guest Eivind Soltvedt Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Det første som jeg kommer på er at det er ofte et problem med mengdefordeleren og at det er den som er synderen' date=' men det er bare tipping fra min side..... synes å minnes at det var en her på forumet med de samme symtomene men da en 300TE..... [/quote'] Om du tenker på meg, så ble feilen lokalisert til trykkregulatoren rett før mengdefordeleren Quote
Guest syljua Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Til syljua: Når det gjelder hvilke deler det var snakk om vet jeg det ikke: Det stod bare på kontantfakturaens utførte arbeid i forbindelse med trykktest at trykket falt tilbake' date=' og at deler ikke kunne skaffes. Ser også at du har noen linker til forskjellige oppslagsverk. Når det gjelder PVV, har de mye teknisk litteratur om merc som blir tilgjengelig ved innmelding. Har du eller andre linker til tekniske detaljer for Mercedes, da for meg spesielt SL W107 og helt spesielt 380, så er jeg interessert i absolutt alt.[/quote'] Du finner mye ved å søke på W107 på google. Kombiner med M116 og/eller CIS (tror det er K-Jetronic du skal konsentrere deg om); http://fly.hiwaay.net/~gbf/107/107chron.htmlhttp://fly.hiwaay.net/~gbf/107sl.html Når det gjelder M116, så sitter den vel i W126 også. Haddebare HELE av disse vært online; http://skinnerbox.steaky.org/Service/W126/Index/116/07MechElec.htm Denne tyske ser lovende ut; http://www.sternzeit-107.de/ Ellers så har jeg lest ett sted at tilbakeslagsventil i bensinpumpe,kan føre til at trykket synker og derfor at bensinen "koker" (somer "vapor lock"). Det skal visst finnes en "in-line" tilbakeslagsventilsom kan ettermonteres og løser det. Det du nevner med PVV er nytt for meg. Har vært medlem dersiden studiedagene på NTH. Hva mener du egentlig? mvh,syljua1998 S320 W1401984 230E W123 Quote
Alexander Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Når det gjelder M116' date=' så sitter den vel i W126 også. Haddebare HELE av disse vært online;[/quote'] Det var vel M116 i noen tidlige modeller av 126, de byttet til M117 i disse, men motoren var meget utbredt i w116. Quote
Guest sl107 Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Det du nevner med PVV er nytt for meg. Har vært medlem dersiden studiedagene på NTH. Hva mener du egentlig? mvh,syljua1998 S320 W1401984 230E W123 Først og fremst, takk for mange gode tips til dere som har gitt dem , hva ville verden vært uten dette forumet?? Nå har jeg en del å forske videre på. I en av linkene jeg fikk fra syljua, fant jeg cd reparasjonsmanual for akkurat min bil, den er allerede bestilt, venter i spenning, håper den står til forventningene, dere har kanskje gode erfaringer med slike manualer? Når det gjelder hva jeg mente med PVV, nei det er vel bare litt uvitenhet fra min side, jeg trodde adressen var til et nettsted der man kunne søke teknisk info siden du hadde hentet infor der, men det er vel dine egne lagrede sider. Takk for hjelpa så langt!! Quote
Recommended Posts